Gå til innhold

Miljødirektoratet vil tillate elsykling på turveger i utmark - men ha forbud på stier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok svært lurt å unnta stiar frå dette; slik som det er foreslått.

Syklar og mopedar/trial ødelegg mange turstiar i Norge, så dei vert gjørmete og ubrukelege for gåande.

Viss ein kunne forby ridning på turstiar også, ville det vore det beste.

Endret av Lurum
Lenke til kommentar

Det er nok svært lurt å unnta stiar frå dette; slik som det er foreslått.

Syklar og mopedar/trial ødelegg mange turstiar i Norge, så dei vert gjørmete og ubrukelege for gåande.

Viss ein kunne forby ridning på turstiar også, ville det vore det beste.

 

Hvordan definerer du "ødelegge" og hvorfor sidestiller du sykler og mopeder? Er gående de eneste som har rett på å ferdes på stiene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok svært lurt å unnta stiar frå dette; slik som det er foreslått.

Syklar og mopedar/trial ødelegg mange turstiar i Norge, så dei vert gjørmete og ubrukelege for gåande.

Viss ein kunne forby ridning på turstiar også, ville det vore det beste.

 

God gammel fordom. Forskningen sier at sykler ikke sliter mer enn fotgjengere. Mopedere er allerede ulovlig å bruke på sti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger vi en ny regel?

Alle steder det er lov å sykle skal være lov å sykle med elektrisk hjelpemotor også.

Trøsykkel, med eller uten hjelpemotor, er ikke det samme som en moped eller motorsykkel.

 

Jeg har alle disse tre tingene, og ser lett forskjellen på dem.

 

Usikker, personlig hadde jeg heller skilt på motor eller ikke.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere hevdet videre at elsykkelens økte rekkevidde kunne gi negative konsekvenser for naturmangfold dersom vanlige småstier tas i bruk.  

De fryktet at økt rekkevidde kan føre til nye innfallsårer i fjellet i områder hvor det i dag er liten aktivitet og forstyrrelse. Det mente de kunne true dyrelivet og rødlistede arter.

 

Hva? Seriøst? Enten så er det jeg som ikke skjønner hvordan i all verden skal dyr utslettes av elsykkelførere eller er hele denne påstanden blåst ut av alle proporsjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Flere hevdet videre at elsykkelens økte rekkevidde kunne gi negative konsekvenser for naturmangfold dersom vanlige småstier tas i bruk.  

De fryktet at økt rekkevidde kan føre til nye innfallsårer i fjellet i områder hvor det i dag er liten aktivitet og forstyrrelse. Det mente de kunne true dyrelivet og rødlistede arter.

 

Hva? Seriøst? Enten så er det jeg som ikke skjønner hvordan i all verden skal dyr utslettes av elsykkelførere eller er hele denne påstanden blåst ut av alle proporsjoner.

 

Denne argumentasjonen er ikke forbeholdt elassisterte sykler, og ikke sykling heller for den saks skyld. Det har vært mange år med totalt irrasjonelle, faglig ubegrunnede og overdrevne forbud mot ferdsel, med henvisning til "føre-var". Ut i Naturen hadde et bra program om dette for en del år tilbake; https://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/dvna20001010/19-04-2011

 

Med ett hederlig unntak: Folk til fots har kun unntaksvis fått sin ferdsel begrenset for å verne dyrelivet.

Lenke til kommentar

 

Den vanlige definisjonen av motorvogn som brukes nå innebefatter ikke alle kjøretøy som har en motor.

 

AtW

Vi får se hva som kommer ut av saken ang. fyllekjøring med Segway, som nå skal behandles av høyesterett.

 

 

Jeg har vanskelig for se at den saken gjør at motorvogn gjelder alle kjøretøy som har en motor.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vanskelig for se at den saken gjør at motorvogn gjelder alle kjøretøy som har en motor.

 

AtW

Dagens situasjon er i hvert fall slik at ståhjulinger (eller såkalte "selvbalanserende kjøretøy") og elsykler (innenfor gitte vilkår) er de kjøretøy med motor som ikke faller inn under definisjonen "motorvogn" etter veitrafikkloven. Men legg merke til at jeg brukte ordet "bør". Altså, at det indikerer at jeg mener at elsykler også bør falle inn under definisjonen "motorvogn" etter veitrafikkloven.

Lenke til kommentar

 

Jeg har vanskelig for se at den saken gjør at motorvogn gjelder alle kjøretøy som har en motor.

 

AtW

Dagens situasjon er i hvert fall slik at ståhjulinger (eller såkalte "selvbalanserende kjøretøy") og elsykler (innenfor gitte vilkår) er de kjøretøy med motor som ikke faller inn under definisjonen "motorvogn" etter veitrafikkloven. Men legg merke til at jeg brukte ordet "bør". Altså, at det indikerer at jeg mener at elsykler også bør falle inn under definisjonen "motorvogn" etter veitrafikkloven.

Hvorfor det?

Lenke til kommentar

 

Den vanlige definisjonen av motorvogn som brukes nå innebefatter ikke alle kjøretøy som har en motor.

 

AtW

Vi får se hva som kommer ut av saken ang. fyllekjøring med Segway, som nå skal behandles av høyesterett.

Segway er allerede definert som motorvogn. http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/stahjuling/tekniske-krav/tekniske-krav :

"Ståhjuling er klassifisert som motorredskap og er derfor å anse som en motorvogn."

 

https://lovdata.no/dokument/LBSTR/avgjorelse/lb-2015-195698

"En ståhjuling omfattes utvilsomt av ordlyden i legaldefinisjonen av motorvogn i vegtrafikkloven § 2 annet ledd."

 

En elsykkel er spesifikt definert som sykkel, og ikke motorvogn, i loven. Egentlig burde lovkravene til elsykkel løsnes på, ikke strammes inn, siden det satses på miljøvennlig transport. Det er tåpelig at ståhjulinger får lov å kjøre runt, men elsykler kan ikke kjøres uten å tråkke, for eksempel.

Lenke til kommentar

. Forskningen sier at sykler ikke sliter mer enn fotgjengere. Mopedere er allerede ulovlig å bruke på sti.

 

Hva slags stier er det da? Asfalterte?

 

Der jeg sykler og går sliter terrengsykler helt klart mer på stiene enn gående. Dekkene skjærer gjennom der det måtte være vått i langt større grad enn sko gjør og fører til at våte steder utvides stadig.

 

Fatbikes er den typen som sliter minst så det er en bra utvikling.

Lenke til kommentar

 

. Forskningen sier at sykler ikke sliter mer enn fotgjengere. Mopedere er allerede ulovlig å bruke på sti.

 

Hva slags stier er det da? Asfalterte?

 

Der jeg sykler og går sliter terrengsykler helt klart mer på stiene enn gående. Dekkene skjærer gjennom der det måtte være vått i langt større grad enn sko gjør og fører til at våte steder utvides stadig.

 

Fatbikes er den typen som sliter minst så det er en bra utvikling.

Bedre enn å tråkke rund og utvide stien mer og mer. Tråkker du i gjørma lager du enda dypere avtrykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...