Redaksjonen. Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Miljødirektoratet vil tillate elsykling på turveger i utmark - men ha forbud på stier Lenke til kommentar
Lurum Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 (endret) Det er nok svært lurt å unnta stiar frå dette; slik som det er foreslått. Syklar og mopedar/trial ødelegg mange turstiar i Norge, så dei vert gjørmete og ubrukelege for gåande. Viss ein kunne forby ridning på turstiar også, ville det vore det beste. Endret 23. juni 2016 av Lurum Lenke til kommentar
oceana Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Det er nok svært lurt å unnta stiar frå dette; slik som det er foreslått. Syklar og mopedar/trial ødelegg mange turstiar i Norge, så dei vert gjørmete og ubrukelege for gåande. Viss ein kunne forby ridning på turstiar også, ville det vore det beste. Hvordan definerer du "ødelegge" og hvorfor sidestiller du sykler og mopeder? Er gående de eneste som har rett på å ferdes på stiene? 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Det er nok svært lurt å unnta stiar frå dette; slik som det er foreslått. Syklar og mopedar/trial ødelegg mange turstiar i Norge, så dei vert gjørmete og ubrukelege for gåande. Viss ein kunne forby ridning på turstiar også, ville det vore det beste. God gammel fordom. Forskningen sier at sykler ikke sliter mer enn fotgjengere. Mopedere er allerede ulovlig å bruke på sti. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 (endret) Trenger vi en ny regel?Alle steder det er lov å sykle skal være lov å sykle med elektrisk hjelpemotor også.Trøsykkel, med eller uten hjelpemotor, er ikke det samme som en moped eller motorsykkel. Jeg har alle disse tre tingene, og ser lett forskjellen på dem. Endret 23. juni 2016 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Trenger vi en ny regel? Alle steder det er lov å sykle skal være lov å sykle med elektrisk hjelpemotor også. Trøsykkel, med eller uten hjelpemotor, er ikke det samme som en moped eller motorsykkel. Jeg har alle disse tre tingene, og ser lett forskjellen på dem. Usikker, personlig hadde jeg heller skilt på motor eller ikke. AtW 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Hvis kjøretøyet har motor, er det pr. def. motorvogn, og skal registreres. Det bør også gjelde alle former for elsykler. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Hvis kjøretøyet har motor, er det pr. def. motorvogn, og skal registreres. Det bør også gjelde alle former for elsykler. Den vanlige definisjonen av motorvogn som brukes nå innebefatter ikke alle kjøretøy som har en motor. AtW 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Flere hevdet videre at elsykkelens økte rekkevidde kunne gi negative konsekvenser for naturmangfold dersom vanlige småstier tas i bruk. De fryktet at økt rekkevidde kan føre til nye innfallsårer i fjellet i områder hvor det i dag er liten aktivitet og forstyrrelse. Det mente de kunne true dyrelivet og rødlistede arter. Hva? Seriøst? Enten så er det jeg som ikke skjønner hvordan i all verden skal dyr utslettes av elsykkelførere eller er hele denne påstanden blåst ut av alle proporsjoner. 1 Lenke til kommentar
oceana Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Flere hevdet videre at elsykkelens økte rekkevidde kunne gi negative konsekvenser for naturmangfold dersom vanlige småstier tas i bruk. De fryktet at økt rekkevidde kan føre til nye innfallsårer i fjellet i områder hvor det i dag er liten aktivitet og forstyrrelse. Det mente de kunne true dyrelivet og rødlistede arter. Hva? Seriøst? Enten så er det jeg som ikke skjønner hvordan i all verden skal dyr utslettes av elsykkelførere eller er hele denne påstanden blåst ut av alle proporsjoner. Denne argumentasjonen er ikke forbeholdt elassisterte sykler, og ikke sykling heller for den saks skyld. Det har vært mange år med totalt irrasjonelle, faglig ubegrunnede og overdrevne forbud mot ferdsel, med henvisning til "føre-var". Ut i Naturen hadde et bra program om dette for en del år tilbake; https://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/dvna20001010/19-04-2011 Med ett hederlig unntak: Folk til fots har kun unntaksvis fått sin ferdsel begrenset for å verne dyrelivet. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Den vanlige definisjonen av motorvogn som brukes nå innebefatter ikke alle kjøretøy som har en motor. AtW Vi får se hva som kommer ut av saken ang. fyllekjøring med Segway, som nå skal behandles av høyesterett. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Den vanlige definisjonen av motorvogn som brukes nå innebefatter ikke alle kjøretøy som har en motor. AtW Vi får se hva som kommer ut av saken ang. fyllekjøring med Segway, som nå skal behandles av høyesterett. Jeg har vanskelig for se at den saken gjør at motorvogn gjelder alle kjøretøy som har en motor. AtW 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Jeg har vanskelig for se at den saken gjør at motorvogn gjelder alle kjøretøy som har en motor. AtW Dagens situasjon er i hvert fall slik at ståhjulinger (eller såkalte "selvbalanserende kjøretøy") og elsykler (innenfor gitte vilkår) er de kjøretøy med motor som ikke faller inn under definisjonen "motorvogn" etter veitrafikkloven. Men legg merke til at jeg brukte ordet "bør". Altså, at det indikerer at jeg mener at elsykler også bør falle inn under definisjonen "motorvogn" etter veitrafikkloven. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Jeg har vanskelig for se at den saken gjør at motorvogn gjelder alle kjøretøy som har en motor. AtW Dagens situasjon er i hvert fall slik at ståhjulinger (eller såkalte "selvbalanserende kjøretøy") og elsykler (innenfor gitte vilkår) er de kjøretøy med motor som ikke faller inn under definisjonen "motorvogn" etter veitrafikkloven. Men legg merke til at jeg brukte ordet "bør". Altså, at det indikerer at jeg mener at elsykler også bør falle inn under definisjonen "motorvogn" etter veitrafikkloven. Hvorfor det? Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Den vanlige definisjonen av motorvogn som brukes nå innebefatter ikke alle kjøretøy som har en motor. AtW Vi får se hva som kommer ut av saken ang. fyllekjøring med Segway, som nå skal behandles av høyesterett. Segway er allerede definert som motorvogn. http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/stahjuling/tekniske-krav/tekniske-krav : "Ståhjuling er klassifisert som motorredskap og er derfor å anse som en motorvogn." https://lovdata.no/dokument/LBSTR/avgjorelse/lb-2015-195698 "En ståhjuling omfattes utvilsomt av ordlyden i legaldefinisjonen av motorvogn i vegtrafikkloven § 2 annet ledd." En elsykkel er spesifikt definert som sykkel, og ikke motorvogn, i loven. Egentlig burde lovkravene til elsykkel løsnes på, ikke strammes inn, siden det satses på miljøvennlig transport. Det er tåpelig at ståhjulinger får lov å kjøre runt, men elsykler kan ikke kjøres uten å tråkke, for eksempel. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Mange rare og motstridende regler og lover, påbud og forbud. La alle ha fri ferdsel. Da jeg eigde en crossykkel på 250cc så kjørte jeg rundt i utmarka uten problem, naturen var ikke mye påvirket heller, jeg så mer skade av fotspor over alt. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Bedre om alle disse fotgjengere brukte motorsykler, så slipper du stygge fotspor over alt? 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Personlig syns jeg det eneste forbudet på sti skal være mot fordomsfulle surpomper. 1 Lenke til kommentar
B4PD8799 Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 . Forskningen sier at sykler ikke sliter mer enn fotgjengere. Mopedere er allerede ulovlig å bruke på sti. Hva slags stier er det da? Asfalterte? Der jeg sykler og går sliter terrengsykler helt klart mer på stiene enn gående. Dekkene skjærer gjennom der det måtte være vått i langt større grad enn sko gjør og fører til at våte steder utvides stadig. Fatbikes er den typen som sliter minst så det er en bra utvikling. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 . Forskningen sier at sykler ikke sliter mer enn fotgjengere. Mopedere er allerede ulovlig å bruke på sti. Hva slags stier er det da? Asfalterte? Der jeg sykler og går sliter terrengsykler helt klart mer på stiene enn gående. Dekkene skjærer gjennom der det måtte være vått i langt større grad enn sko gjør og fører til at våte steder utvides stadig. Fatbikes er den typen som sliter minst så det er en bra utvikling. Bedre enn å tråkke rund og utvide stien mer og mer. Tråkker du i gjørma lager du enda dypere avtrykk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå