Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er den beste prevensjonen for en kvinne anno 2016?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg og kjæresten min har brukt kondomer så langt, men føler kanskje det er på tide å droppe disse etter flere måneder sammen.

Har lyst å foreslå det for henne, men vil at det skal være hennes eget valg da jeg vet at det kan være bivirkninger og i ytterste konsekvens også blodpropp (en venninne av meg fikk blodpropp i hjernen). I verste fall overlever jeg med kondom, men blir både dyrt og slitsomt i lengden.  Hun har nevnt at hun har brukt noe en gang før, men husker ikke hva.

Tenkte gjøre litt research før jeg tok det opp med henne.

P-piller? P-sprøyte? Spiral?

Noeon som vet noe her eller har noen gode tips? :) 

Anonymous poster hash: 5c458...496
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste leger anbefaler nok spiral som alternativ til p-pille. Spiral er IKKE å anbefale da jeg har erfaring med spiral fra to kvinner og spiralen er tydelig merkbar. Den gjør sex ubehagelig for alle tre også etter at den første kvinnen fikk snoren fikset.

Men for all del. Prøv det gjerne. Det er bare til å ta den ut dersom den forårsaker ubehag og enkelte merker visstnok ingenting.

Lenke til kommentar

Spiral er smertefullt å sette inn, jeg har til gode å høre om noen som ikke har født som syns det var helt greit å sette den inn. Når gynekologen satt den inn kjentes det ut som hun kjørte en ekstremt tykk kniv rett opp i livmora. Etterpå kjentes det ut som livmora prøvde å presse ut noe som var betraktelig større enn spiralen, ja jeg hadde rier. I 2 timer. Jeg konkluderte med at jeg ALDRI skal ha unge. Var også smertefullt i periodene hvor tante rød skulle være på besøk, da "stakk" den på en måte, kjentes ut som den poka et eller annet hele tiden der nede. Og har du sex med noen som har lang pikk kan det fort gjøre vondt. Spiral hadde vært et greit alternativ om mannen ikke klarer å bunne deg, om han gjør det noen ganger så kan han fort få seg en rift eller to på hodet pga trådene. Du kan heller ikke bruke tamponger om du ikke mister mensen. Eller, du KAN, men gynekologen min sa at man burde aller helst bruke bind. Naturligvis.. Ang smerter så er det vell individuelt, men som sagt er det mange som ikke har født og som er unge som opplever smerter. Livmoren min er helt normal osv. Er 23 år selv og prøvde hormonspiral for 2 år siden, jeg tok den ut etter rundt 8 måneder da den virkelig pådro meg smerter etter en runde med typen. Han er godt utstyrt og blir han for ivrig så bunner han meg noen ganger. Resulterte i blødninger hos han også på grunn av rift på hodet. 

Hva med Cerazette? Jeg er uten prevensjon nå, takler ikke p-piller selv og tenkte jeg skal prøve cerazette. Vi bruker kondom, hverken han eller jeg liker kondomen men jeg vil ikke bli gravid så:p 

Anonymous poster hash: cc572...7c7
Lenke til kommentar

P-piller (kombinasjonspiller) funker veldig bra hvis en husker å ta dem og holder ut en periode med litt bivirkninger. I følge legen min er det dog lurt å fortsette på dem også mellom hvert forhold for å slippe å hoppe av og på og få bivirkningene på nytt og på nytt. Personlig bruker jeg Yasmin, de er vel å anse som "de verste", men fungerer fint for meg og har gjort det i ti år. Med p-piller vil hun fortsatt få mensen, men kan kontrollere til en viss grad når dette skal skje.

Minipiller er som p-piller, men tilfører kroppen totalt sett mindre hormoner. Fordelene er jo da at ulempene og bivirkningene blir færre. Ulempene er at en må ta pillen så godt som til nøyaktig samme tid hver dag for at den skal fungere. I tillegg kan en miste mensen/få småblødninger. Dette er utenfor jenta sin kontroll, og vil være forskjellig fra jente til jente.

Når det kommer til alt det andre, er mitt inntrykk at dette først og fremst blir aktuelt dersom en opplever svært store bivirkninger av p-piller eller ikke klarer å ta dem, men det er selvsagt smak og behag. Det beste vil nok være om kjæresten din bestiller en time hos lege for å diskutere prevensjon, da vil hun få råd tilpasset seg og sin kropp  - noe som vil være det beste.

Lenke til kommentar

Det beste er å legge sperm på is i en bank og kutte strengen. Desidert minst bivirkninger :)

Definitivt det beste alternativet.  Kjapt og veldig enkelt inngrep, null bivirkninger utover litt sårhet i en dag eller to.  Reverserbart er det derimot ikke nødvendigvis; det vet man ikke sikkert før man åpner opp igjen og ser.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar! :D

Kutte strengen - Dere som anbefaler dette, har dere faktisk gjort det selv? 

Om dette er reverserbart, så hvorfor ikke? Jeg vet 95% sikkert at jeg ikke vil ha barn de neste 5 årene. Faktisk tviler jeg på jeg vil bli far før om 10 år, om noen gang. 

Er det faktisk mulig for en vanlig mann å fryse ned sæden sin i sædbank? Koster vel en del penger?

Spiral - Interessant det dere forteller her. Hadde nemlig sex med en spiraljente for litt tilbake og jeg hadde noen uspesifikke smerter/sårhet dagen derpå. Trodde kanskje det bare var sårhet fordi ting gikk litt heftig for seg, men høres nå ut som det kanskje var det jeg trodde: at jeg traff spiralen :)

P-ring - Dette er første gang jeg hører om nå. Høres interessant ut.

Har snakket med henne og hun brukte visst minipiller sist gang hun brukte noe og mener visst selv at det var null problem. Så det virker som det kanskje blir det da. Virker ikke som hun hadde noen betenkeligheter.

Men jeg er LIVREDD for graviditet. Kommer nok fortsatt til å hoppe av i svingen...

Lenke til kommentar

Spiral - Interessant det dere forteller her. Hadde nemlig sex med en spiraljente for litt tilbake og jeg hadde noen uspesifikke smerter/sårhet dagen derpå. Trodde kanskje det bare var sårhet fordi ting gikk litt heftig for seg, men høres nå ut som det kanskje var det jeg trodde: at jeg traff spiralen :)

Det er fullt mulig ja. Har hatt spiral jeg også og jeg og partneren jeg hadde da måtte være veldig forsiktig fordi det var vondt i stillinger som for eksempel doggy og jeg på toppen. Ene gangen når vi var ferdig og jeg gikk på do var jeg full i blod i skrittet, forsto ikke en døyt. Mensen skulle jeg ikke ha. Gikk ut og sa til kjæresten at jeg trodde jeg hadde fått mensen, men neida, der satt han med utstyret godt innsmurt i blod og med den furteleppa og bare "nei, er visst JEG som har fått mensen!". Fikk seg et saftig kutt på penishodet. Spiralen ble tatt ut noen dager ettepå. :p Mine tråder var dog ikke klippet, de var litt lange, men de kan ikke klippes kort nok til at de ikke kjennes om mannen bunner. 

Er på jakt etter prevensjon selv og søkte på p-ring etter å ha lest i denne tråden, men slik jeg ser det virker det litt dyrt og stress å måtte ta den ut og legge den i vann hver gang man skal bange. I tillegg MÅ man huske å sette den inn etter 3 timer. Og jeg kan ikke forstå at den ikke merkes under sex når det er en ring som ligger inni der, dog sammenkløpet. Ser for meg at kjappiser osv er uaktuelt med den. Jeg lurer på å gå for p-sprøyte selv. Husk forresten at kondomer kan du bestille gratis på gratiskondomer.no :) 

Lenke til kommentar

Dama har kobberspiral siden hun ikke ville ha noe hormonforstyrrende lengre og vi har aldri hatt noe problem. Det gikk ganske greit å sette den inn og vi merker ingenting under sex. Mensen er litt mer enn tidligere, men det var mest i starten og har normalisert seg litt.

Ser det er mange som har dårlig erfaring med spiral, men den har fungert supert for oss.

Anonymous poster hash: 8dfa6...5b5
Lenke til kommentar

Om dette er reverserbart, så hvorfor ikke? Jeg vet 95% sikkert at jeg ikke vil ha barn de neste 5 årene. Faktisk tviler jeg på jeg vil bli far før om 10 år, om noen gang. 

Er det faktisk mulig for en vanlig mann å fryse ned sæden sin i sædbank? Koster vel en del penger?

Fikk en vasektomi for mange år siden.  Marginalt verre enn å ta ut en flis i fingeren og overstått omtrent like kjapt.  At en reversering er mulig kan man som før nevnt aldri garantere.  Det er sannsynligvis mulig om det legges til rette for det under inngrepet, men det kan på ingen måte garanteres.

Nedfrysning vet jeg ingenting om, bortsett fra at det er en mulighet.  Gratis er det dog neppe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk en vasektomi for mange år siden.  Marginalt verre enn å ta ut en flis i fingeren og overstått omtrent like kjapt.  At en reversering er mulig kan man som før nevnt aldri garantere.  Det er sannsynligvis mulig om det legges til rette for det under inngrepet, men det kan på ingen måte garanteres.

Nedfrysning vet jeg ingenting om, bortsett fra at det er en mulighet.  Gratis er det dog neppe.

http://www.helse-bergen.no/no/OmOss/Avdelinger/Kvinneklinikken/assistert-befruktning/Sider/fertilitetsbevarende-tiltak.aspx

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...