jannicken Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 - Ingeniører lei av å bli ansatt og sparket.Går i strupen på bemanningsbyråene: Nå kommer frilansplattformen for ingeniører Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Ja, skal vi skape inntekter for folk flest må det tenkes nytt. Skal en bedrift overleve i et høykostland som Norge må vi automatisere, men hvordan fordeles inntektene til flest mulig i en helautomatisert bedrift? Høy grad av automasjon er avhengig av ingeniørjobber. Samtidig må det også være arbeid til de som ikke ønsker å gå mange år på skole. Når 60% av lønnen til en industriarbeider havner i statskassen, betyr det at en arbeider i privat sektor som blir arbeidsledig er et tap for fellesskapet på ca kr 500 000. Jeg er utdannet ingeniør, oppfinner på fritiden og har jobbet som lærer i 30 år. I dag er jeg pensjonist og har mye tid til oppfinnervirksomheten, men opplever for tiden at EU har bedre ordninger for å skaffe arbeid til folk enn Norge. I en rapport EU kaller CORDIS går det frem at "Multi-use" av havet representerer 4000 mrd., såkalt GVA. Rapporten forespeiler 5 mil. jobber når havet skal brukes til både energi og matproduksjon. Det er nettopp "Multi-use" av havet min oppfinnervirksomhet har dreiet seg om, men Norge har ikke et tilsvarende program som EU for å ta havet i bruk for å skaffe arbeidsplasser. Norge har kapital, ledige ingeniører og folk flest må ha jobb skal velferdsstaten overleve. Problemet vårt er en regjering som tror det beste for samfunnet at de setter seg på pengesekken og håper privat kapital ordner opp. Poenget mitt er at vi må tenke nytt og samfunnet er komplekst, og kanskje er fleksible løsninger på jobbmarkedet en brikke i puslespillet om jobber til flest mulig. 1 Lenke til kommentar
Harald Skreppedal Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Hm... dette finnes jo allerede. Bare å ringe en rådgivende ingeniørbedrift - Sweco, Norconsult, Multikonsult.... Håper og tror dette ikke slår an. Lenke til kommentar
P4UIXLGH Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 engineer.it er nede på mandag 20.nov. kl. 11:30 (og lenge før det)... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå