Oly Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Jeg har nå i ca 3 år hatt en D-Link DIR-655 router. Denne har for tiden vært noe ustabil, dvs nettet detter ut i tide og utide, noe som er svært ugunstig hvis jeg og en kompiss skal spille CS over nettet. Tingen er det at jeg har 4 PCer i leiligheten min, og hvis alle skal koble seg online og spille et spill samtidig (hender at vi er 6 stk her), så er jeg avhengig av en stabil og god router. For tiden så har jeg sverget til wifi, for da slipper jeg å ha en spaghetti av ledninger liggende på gulvet mens vi gamer et eller annet. Bruker da en wifi-dongle i hver PC (har stasjonære PCer). Jeg har kikket litt på denne ASUS RT-N66U routeren, og lurer på om dere har personlige erfaringer med denne eller kanskje andre tilsvarende routere. Jeg leser for tiden masse negativt om min D-Link router, for den har visstnok ikke det beste ryktet på seg. For meg er det viktig at en router klarer å holde seg stabil så lenge nettet/modemet er oppe å går (har modem på gangen uten wifi, derfor bruker jeg router). Det er kjedelig når routeren kobler seg ut fordi her ble det mye kjas og fjas, selv om både nettet og selve modemet/sentralen er oppe å går. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Til dette bruksområdet ville jeg brukt kablet nettverk. Finnes mange gode oppskrifter på spaghetti Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Styr unna gamle routere som ASUS RT-N66U. Selv Asus AC66U (AC87U) er dårlig kjøp ved å betale over 500 kr for den første og 1500 kr for den andre. Da begge er forhåndvis gamle. AC87U har enkelte problemet med stabil og rask trådløs selv om den er noe nyere. Asus RT-AC68U er vel muligens best? sammenlignet hva man får for pengene. Lenke til kommentar
ReVeiLeR Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 (endret) Jeg har nå i ca 3 år hatt en D-Link DIR-655 router. Denne har for tiden vært noe ustabil, dvs nettet detter ut i tide og utide, noe som er svært ugunstig hvis jeg og en kompiss skal spille CS over nettet. Tingen er det at jeg har 4 PCer i leiligheten min, og hvis alle skal koble seg online og spille et spill samtidig (hender at vi er 6 stk her), så er jeg avhengig av en stabil og god router. For tiden så har jeg sverget til wifi, for da slipper jeg å ha en spaghetti av ledninger liggende på gulvet mens vi gamer et eller annet. Bruker da en wifi-dongle i hver PC (har stasjonære PCer). Jeg har kikket litt på denne ASUS RT-N66U routeren, og lurer på om dere har personlige erfaringer med denne eller kanskje andre tilsvarende routere. Jeg leser for tiden masse negativt om min D-Link router, for den har visstnok ikke det beste ryktet på seg. For meg er det viktig at en router klarer å holde seg stabil så lenge nettet/modemet er oppe å går (har modem på gangen uten wifi, derfor bruker jeg router). Det er kjedelig når routeren kobler seg ut fordi her ble det mye kjas og fjas, selv om både nettet og selve modemet/sentralen er oppe å går. Jeg leste innlegget ditt ang ustabil DIR655 siden søndag. Vil bare informere om at min begynte på fredagen, var ustabil hele lørdagen men ordnet seg på søndagen. Når det stod på så ringte jeg ISP, de sa alt var ok. Jeg trodde jeg ordnet det selv, men etter å ha lest tråden om Telia som kludra til så lurer jeg på om det kan ha vært årsaken. Symptomene jeg hadde på fredag var at jeg falt ut hver time ca under spilling. Etter factory reset på lørdag så falt jeg ut hvert 5 minutt. Etter å ha slått av wifi på et aksesspunkt jeg hadde tilkoblet, på søndag, så følte jeg det ble stabilt og har ikke gjort noe med det siden. Jeg tipper du har dønn stabil ruter igjen iløpet av en liten uke. Om du uansett har bestemt deg for å gå for ny ruter, gå for Asus sin AC ruter. Litt dyr, men for et beist. https://www.komplett.no/product/757756/datautstyr/nettverksprodukter/routere/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router# Eller hvis budsjettet tilsier det; https://www.komplett.no/product/829858/datautstyr/nettverksprodukter/routere/asus-rt-ac87u-11ac-ac2400-router For å unngå spaghettikabler over hele rommet så går det og an å bruke "Power plug". Da får du "kablet" nettverk uten like mye rot. Ulempen er at hastigheten er veldig varierende. https://www.komplett.no/product/872757/datautstyr/nettverksprodukter/homeplugpowerline/tp-link-tl-pa7020p-kit-powerline-av1000 USB wifi dongle er praktisk, men ikke noe jeg ville kjørt om stabilitet var førsteprioritet. Men så er det hvor kravstor du er og hva som blir sett på som ustabilitet. For vanlig bruk duger igrunn det meste. Skal du begynne å streame 4k så bør du nok gå til innkjøp av AC ruter og dongler om du skal ha det trådløst. Endret 24. juni 2016 av ReVeiLeR Lenke til kommentar
Oly Skrevet 25. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2016 Nettet datt visstnok ut på onsdag også, så jeg lurer på om hele ruteren synger på siste vers. Jeg lurer på om jeg skal finne en form for programvare på google som loggfører når nettet detter ut, for jeg har kun anledning til å se dette i mens jeg bruker data'n. Ruteren har som regel vært dønn stabil (til nå), men fordelen med en annen ruter slik som Asus RT-AC68U som jeg ser på nå er at jeg på den kan bytte kanal på wifi'en. På min D-Link er jeg låst til kanal 6. Har i grunn ikke helt bestemt meg enda om jeg vil gå for ny ruter, lurer på om jeg skal analysere litt videre først for å se om ruteren fremdeles detter ut. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 D-linken er søppel. Har erfaring med den modellen, bare trøbbel. Bytt den ut med en gang. Asus routeren du linka til er en stor forbedring. 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Det meste av nye rutere er vel bedre enn en sliten DIR-655 (bortsett fra Jensen ). Som andre sier: Gå for Asus RT-AC66 eller bedre. Og er stabiltet viktigst, så er det kun kablet nett som gjelder. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Siden du skal ha 4 stykker som gamer samtidig så er det bare en ting som gjelder. Og det er å kaste trådløs på dynga med en gang, husk at på ett WiFi nettverk kan kun en enhet av gangen kommunisere og de andre må stå på vent. Men kabler du så kan ALLE sende og motta samtidig, pluss at du får en mye høyere båndbredde. Ta smerten en gang, gjør jobben skikkelig og nyt ett problemfritt liv... Vell ett liv hvor du ikke har WiFi relaterte problemer i allefall. 1 Lenke til kommentar
Oly Skrevet 28. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2016 Jeg gikk nå for en ASUS RT-AC68U. Routeren har til nå hatt en oppe tid på 3 dager og 8 timer, så dette virker stabilt enn så lenge. D-Link'en skal kastes; kanskje gis bort som skyteblink til arbeidskollega som driver med skyting? Jeg har hatt LAN hjemme hos meg med jevne mellomrom i over 1,5 år, og her har spillingen alltid gått gjennom wifi. Pingen/Latencyen har virket stabil på de fleste spill, men dette med at kun enhet av gangen kan kommunisere med de andre under wifi var nytt for meg. Wifi har tross alt vært på markedet ganske lenge nå, så jeg så for meg at wifi begynte å bli en standard som på mange måter kan erstatte den tradisjonelle lednings-koblingen (så lenge det ikke er snakk om fil-overføring og utdatert wifi-utstyr). Jeg holder på å google en del angående dette nå, for hvis det fortsatt viser seg at wifi er fy-fy når det kommer til gaming (selv med moderne wifi-utstyr) vurderer jeg å handle meg inn en switch i tillegg for å få nok porter til større LAN hos meg. Vi er på det meste 6 stk her, og jeg ser ikke bort fra at vi kan komme opp til 8 mann her på sikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå