Pitus Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Jeg skal ha oppkjøring snart, og holder på med de siste forberedelsene. Som de fleste uerfarne sjåfører synes jeg det er ekstra vanskelig å kjøre på ukjente steder, og vil gjerne kjøre mest mulig i de områdene som kan bli aktuelle på oppkjøringen. Jeg bor et lite stykke fra trafikkstasjonen i Åsane, så det er ikke dette området jeg har kjørt mest i, for å si det sånn, men jeg har vært noen turer i det siste og kjørt rundt i rundkjøringene der, for å bli litt tryggere på de. Derfor lurer jeg på om dere som har kjørt opp i Bergen (helst siden trafikkstasjonen flyttet til Åsane i fjor) kan si litt om hvor dere kjørte og hva jeg bør være forberedt på Er også interessert i å vite om dere kjørte i Bergen sentrum eller ikke. Det er jo en del turister og folk generelt i gatene nå, så er litt nervøs for at jeg skal overse en fotgjenger Lenke til kommentar
Woods Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 En slik test skal tross alt avgjøre om du faktisk kam kjøre bil, og set innebærer å ha kontroll i områder du ikke er lommekjent. Anbefaler deg å kjøre mye i sentrum, da set er ganske normalt å kombinere noe by og langkjøring under oppkjøring. Mengdetrening er nøkkelen her. Lykke til! Lenke til kommentar
Nether Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Er ikke kjent i Bergen så kan ikke hjelpe deg på det punktet, men det er ofte oppkjøringstidspunktet som bestemmer om du kjører i sentrum eller ikke. Får du oppkjøring mellom 8 og 10 eller etter 14 er det mindre sjanse for å få sentrum i noen by ettersom sensor er lite interessert i å bedømme køkjøringen din. Fotgjengere kan være skumle ja. Bare husk på å bremse ned med en gang du ser noen som kanskje har tenkt seg over. Vær også i bremseberedskap hvis du ser en syklist vingle langsmed sykkelveien rett før et fotgjengerfelt. Hvis de sitter på sykkelen har de egentlig vikeplikt for deg, men er desverre mange som bare styrter ut i fotgjengerfeltet likevel. Jeg skrev litt generelle tips i tråden som heter "oppkjøring på tirsdag" som er litt under din tråd. Jeg regner med at du også har sett den digre tråden øverst på siden med tips til oppkjøring. Er mye gratulasjoner og korte innlegg i den tråden, men også mye bra. Jeg vil anbefale deg å kjøre mye rundt selve trafikkstasjonen. Det er bortimot umulig å forberede seg på alle rutene du kan få på oppkjøringen, men det er viktig for dine egne nerver å kjenne til området du skal kjøre ut fra. Det er på begynnelsen man er mest nervøs og da er det greit å føle seg trygg på området de første 10 minuttene i hvert fall. En annen ting jeg vil anbefale er faktisk å bruke google street view for å se litt på området. Jeg brukte det etter kjøreturene for å sjekke diverse rundkjøringer og veier der jeg var usikker på om jeg hadde kjørt rett. Da kan du sitte i ro og mak og tenke litt over hvilken fil man bør velge hvis man får beskjed om å kjøre i retning x eller y, eller hvordan du bør reagere hvis diverse situasjoner oppstår på den og den veien. Street view gir god teoretisk trening egentlig. Lykke til i hvert fall, går sikkert bra. Resten av oss tullinger kom oss gjennom så du kan klare du og. :-P 1 Lenke til kommentar
Pitus Skrevet 23. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2016 En slik test skal tross alt avgjøre om du faktisk kam kjøre bil, og set innebærer å ha kontroll i områder du ikke er lommekjent. Anbefaler deg å kjøre mye i sentrum, da set er ganske normalt å kombinere noe by og langkjøring under oppkjøring. Mengdetrening er nøkkelen her. Lykke til! Takk! Føler jeg har kjøring i de fleste typer miljøer under ok kontroll, er mest finpuss og mengdetrening igjen, ja. Så selv om det er umulig å skulle trene på alle potensielle kjøreruter, så hjelper det litt på nervøsiteten å være litt mentalt forberedt. Har kjørt en del i sentrum, men ting skjer så fort der, så man kan være uheldig med situasjonene man havner oppi. Er ikke kjent i Bergen så kan ikke hjelpe deg på det punktet, men det er ofte oppkjøringstidspunktet som bestemmer om du kjører i sentrum eller ikke. Får du oppkjøring mellom 8 og 10 eller etter 14 er det mindre sjanse for å få sentrum i noen by ettersom sensor er lite interessert i å bedømme køkjøringen din. Fotgjengere kan være skumle ja. Bare husk på å bremse ned med en gang du ser noen som kanskje har tenkt seg over. Vær også i bremseberedskap hvis du ser en syklist vingle langsmed sykkelveien rett før et fotgjengerfelt. Hvis de sitter på sykkelen har de egentlig vikeplikt for deg, men er desverre mange som bare styrter ut i fotgjengerfeltet likevel. Jeg skrev litt generelle tips i tråden som heter "oppkjøring på tirsdag" som er litt under din tråd. Jeg regner med at du også har sett den digre tråden øverst på siden med tips til oppkjøring. Er mye gratulasjoner og korte innlegg i den tråden, men også mye bra. Jeg vil anbefale deg å kjøre mye rundt selve trafikkstasjonen. Det er bortimot umulig å forberede seg på alle rutene du kan få på oppkjøringen, men det er viktig for dine egne nerver å kjenne til området du skal kjøre ut fra. Det er på begynnelsen man er mest nervøs og da er det greit å føle seg trygg på området de første 10 minuttene i hvert fall. En annen ting jeg vil anbefale er faktisk å bruke google street view for å se litt på området. Jeg brukte det etter kjøreturene for å sjekke diverse rundkjøringer og veier der jeg var usikker på om jeg hadde kjørt rett. Da kan du sitte i ro og mak og tenke litt over hvilken fil man bør velge hvis man får beskjed om å kjøre i retning x eller y, eller hvordan du bør reagere hvis diverse situasjoner oppstår på den og den veien. Street view gir god teoretisk trening egentlig. Lykke til i hvert fall, går sikkert bra. Resten av oss tullinger kom oss gjennom så du kan klare du og. :-P Takk! Oppkjøringen min er rett før kl 1300, så sjansen for bykjøring er stor, så kan jo håpe det er et eller annet arrangement i Bergen den dagen så det er mye kø i sentrum og dermed best å holde seg unna, for landeveiskjøring har jeg mye mer kontroll på Jeg er generelt flink å følge med på fotgjengere ved overganger og langs veien, men f.eks i trange gater og kryss der det kommer flere overganger etter hverandre har jeg flere ganger oversett folk som kommer fra venstre, fordi de havner bak denne kanten på siden av frontruten. Så jeg må huske å være veldig obs på dette. Rundkjøringer er vel kanskje det største problemet mitt. Store rundkjøringer med en del trafikk og flere utkjøringer, hvor jeg i tillegg ikke er godt kjent, er et stressmoment. Så derfor må jeg ha flere turer til Åsane og kjøre enda mer i rundkjøringene der, så kanskje jeg slipper å drite meg ut de første minuttene av oppkjøringen. Synes det er vanskelig å vite hvilke luker jeg kan ta, og å se hele trafikkbildet, ikke bare bilene rett til venstre, og dermed kunne forutse bedre når det er plass for meg å kjøre. Her trengs trening og mer erfaring! Brukte Google Streetview veldig aktivt i forberedelsene til kartkjøringen, og det var veldig nyttig. Dessverre har det skjedd store endringer i Åsane de siste årene, så kartene henger ikke helt med. Jeg har lest i flere tråder på forumet her (og andre steder), så ser vel litt etter tips og erfaringer spesifikt fra Bergen nå. Begynner å føle meg ganske mentalt forberedt, men jeg er sånn som er veldig nervøs på forhånd, og da hjelper det å vite mest mulig om det jeg skal gjøre. Når jeg sitter i bilen med sensor er jeg ganske sikker på at nervene kommer til å roe seg, men på forhånd kommer jeg til å ha et helvete Lenke til kommentar
Woods Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 En slik test skal tross alt avgjøre om du faktisk kam kjøre bil, og set innebærer å ha kontroll i områder du ikke er lommekjent. Anbefaler deg å kjøre mye i sentrum, da set er ganske normalt å kombinere noe by og langkjøring under oppkjøring. Mengdetrening er nøkkelen her. Lykke til! Takk! Føler jeg har kjøring i de fleste typer miljøer under ok kontroll, er mest finpuss og mengdetrening igjen, ja. Så selv om det er umulig å skulle trene på alle potensielle kjøreruter, så hjelper det litt på nervøsiteten å være litt mentalt forberedt. Har kjørt en del i sentrum, men ting skjer så fort der, så man kan være uheldig med situasjonene man havner oppi. Nå har jeg hatt sertifikatet i 8 år og har kjørt svært mye, både ukjente og kjente steder. Jeg føler jeg behersker kjøringa bra, men vil aldri klassifisere meg som en 'usedvanlig god sjåfør' (som mange har en tendens til å gjøre) - da jeg simpelthen ikke ønsker å overvurdere mine ferdigheter. Man skal alltid være på vakt, for om ikke du gjør feil, kan noen andre gjøre det. Jeg har en liten regel jeg alltid følger når jeg kjører bil, spesielt i nye områder: hold deg alltid til planen! Har du lagt deg i feil fil, enten i rundkjøringen eller et annet sted, fortsett fortsetter du til et sted hvor det er mulig å snu. Ikke ta hastebeslutninger midt i feltet, spesielt ikke i rundkjøringer. Du taper som regel ikke mye tid på det, og du slipper ubehagelig opplevelser. Jeg syns dette fungerer svært godt i utlandet, da det ikke alltid er like lett å navigere i veibaner med 5-6 felt (spesielt i storbyene i USA). Jeg tror det er positivt at sensor ser du beholder roen og retter feilen på denne måten, istedenfor at du plutselig tar en brå vending midt i kjørebanen. Jeg kjørte opp med bilen full av sensorer. De tre i baksetet skulle vurdere sensoren som vurderte meg, og du kan banne på jeg var nervøs. Gikk dog veldig fint med bilen full av pratsomme folk, og sensor gir deg instrukser underveis. F.eks. Ta til høyre ved neste sving, lukeparker her, rygg her etc. Kjør så mye du klarer før oppkjøringa så går det nok greit. Igjen; lykke til! Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Så er det lurt å følge med på skiltingen da jeg har hørt om personer som har fått beskjed om å ta til venstre ved neste mulige innkjøring, tenker du litt lite på skiltingen kan du brått ende med å kjøre inn en enveiskjørt gate. Lykke til Lenke til kommentar
Pitus Skrevet 27. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2016 Ja, det er mye å være obs på, det er nå helt sikkert. Fikk dessverre ikke kjørt så mye i helgen, siden både mor og far var utilgjengelige, men har fått et par turer til i Åsane-området og litt i sentrum, og satser på å få hvertfall 3 turer til før det braker løs med oppkjøring i slutten av uken. Merker at nervene holder på å gå helt over styr, selv om jeg egentlig er ganske rolig mentalt. Men kroppen stresser, jeg får nesten ikke sove og er konstant kvalm. Gleder meg så sykt til å bare bli ferdig med dette opplegget her 1 Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Det som kunne vært nyttig som jeg har gjort noe for å unngå kleine samtaler med sensor er å invitere kjørelærer (du leier jo uansett kjørelærer) så hvis du gjør noen feil er det lettere for kjørelærer å hjelpe deg rette opp i feilene (hvis det går dårlig). Ta det helt med ro, slå av en samtale med sensor og lykke til! Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 (du leier jo uansett kjørelærer) Nei, du leier bilen. Lenke til kommentar
Pitus Skrevet 1. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2016 Da har jeg hatt min oppkjøring, og jeg er veldig glad for å kunne fortelle at jeg fikk bestått! Etter privat kjøring de siste dagene og oppvarmingstimen med kjørelærer var det ingen selvfølge at jeg skulle bestå. Var fortsatt usikker i rundkjøringer, og følte det ble mye på en gang når vi kjørte i byn. Rett før oppkjøringen kjørte vi gjennom sentrum og forbi Fløibanestasjonen, og det var så mange mennesker som vandret rundt som hodeløse kyllinger, midt i gatene. Så overså jeg en vikeplikt og kjørelærer brukte bremsen før jeg fikk sjansen selv. Så jeg måtte jobbe hardt for å legge de dårlige følelsene bak meg og konsentrere på de tingene jeg visste jeg kunne gjøre bra. Sensor var veldig trivelig, og jeg svarte veldig bra på spørsmålet i sikkerhetskontrollen (hvilket lufttrykk er det i forhjulene på denne bilen?), så jeg følte meg rolig idet vi kjørte ut fra trafikkstasjonen. Jeg ble bedt om å følge skilting Ålesund, som betydde at jeg fikk en ganske lett vei gjennom den første rundkjøringen, og dermed en god start. Det var først etter vi var forbi Vågsbotn og gjennom tunnelen at jeg innså at vi var på vei bort fra Bergen, og da ble jeg ganske lettet! Vi kjørte mot Knarvik og inn på diverse sideveier, jeg fikk et ryggeoppdrag, og alt gikk ganske bra. Jeg har såvidt kjørt i området tidligere, og flere av veiene var helt nye for meg, men det er den type trafikkmiljø jeg er best på å kjøre i, og jeg fikk skryt for måten jeg kjørte på småveiene selv om fartsgrensen var høyere enn farten jeg holdt. Det var et par situasjoner der jeg ikke hadde full kontroll (i et kryss og en rundkjøring), men jeg reddet meg inn greit, og var litt heldig med at det var få/ingen andre biler involvert. Disse feilene kommenterte jeg med en gang og igjen da vi oppsummerte turen. Jeg kommenterte også når jeg burde ha brukt blinklys, når jeg plasserte meg dårlig osv. Alt i alt ble jeg vurdert som trafikksikker nok til at jeg nå får fortsette å øvelseskjøre aleine, og jeg er så glad og lettet over å være ferdig med hele prosessen. Jeg føler at jeg var litt heldig med ruten min, men samtidig kjørte jeg bra nok til at jeg egentlig var ganske sikker på at jeg kom til å få godkjent av sensor. Ruten var mer relevant for det miljøet jeg bor i og kommer til å ferdes i til vanlig enn hva en oppkjøring i Bergen sentrum ville vært. Så jeg er bare superhappy og gleder meg nå til å skaffe en bil og leve et mye friere og mer selvstendig liv! Takk for støtten fra dere som svarte meg her i tråden, og til alle andre som har delt sine erfaringer her på forumet. Det var med på å roe nervene mine i forkant. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå