Gå til innhold

Boliglån - Når ikke 15% egenkapital

LCVW

Anbefalte innlegg

Det er fullt adgang til å bruke betegnelsen "håpløs" i gitte situasjoner. Da jeg fikk et bedre tilbud på renten på lånet mitt hos en annen bank, og skulle høre med daværende bank om de kunne matche vilkårene, svarte kundekonsulenten min blankt nei. Viste null vilje eller interesse til å forhandle på noen som helst måte. Da byttet jeg bank. Den oppførselen til kundekontakten i min gamle bank vil jeg også kalle rimelig håpløs.

Kan jo sammeligne det med at Expert nå reklamerer for samme pris i butikk som på nett. Så reiser du til en viss Expert butikk som nekter deg samme pris som de har på nett. Er jo en selvmotsigende situasjon de setter seg i hos Sparebank1. Eller han rådgiveren da som jobber mot sin egen bank når det kommer til å skaffe nye kunder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i hvert fall en LANGT bedre og billigere løsning enn å ta opp forbrukslån for å dekke opp resterende egenkapital, som i realiteten er alt annet enn det. I tillegg til at det å ta opp forbrukslån er dyrt, er det også en uærlig måte å gå frem på, fordi man presenterer et dyrt forbrukslån som egenkapital.

Nei, det er ikke uærlig, så lenge man er ærlig om hvilken gjeld man har. Egenkapitalkravet er der for å beskytte bankene, og er et krav til hvilken gjeld som kan være pantesikret (på første prioriitet). Ved en nedgang i boligprisene vil ikke forbrukslånet påvirke bankens sikkerhet i boligen din, og det er det sentrale her. 

Så jo, penger du har fått fra forbrukslån er akkurat like mye egenkapital som frie kontanter du har samtidig som du ellers har studielån. 

Lenke til kommentar

Er jo staten som har satt egenkapitalkravet, så hvorfor er det der for å beskytte bankene?

Før staten lag seg inn i det som foregikk så var det jo ikke noe problem å få lån uten egenkapital, selv om "kravet" egentlig har vært der hele tiden, men ingen som brydde seg så mye om det

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...