kocmoc Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 (endret) Er det noen begrensinger ift hvor mange usb 3 porter man kan ha ppå pcen? Jeg bruker et hovedkort med litt for få usb porter og lurte på om jeg skulle kjøpe en usb hub, men siden den trenger strøm og tar ekstra plass så er det kanskje like greit å kjøpe et pci kort? Så spørsmålet er egentlig om et slikt kort på være spesielt kompatibelt med det hovedkortet jeg har? Hovedkortet er fra 2012 Asus P8Z77-V Endret 22. juni 2016 av kocmoc Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 (endret) Hovedkortet ditt har par-tre interne USB 2.0 kontakter og 1 USB 3.0 kontakter. Så du kan kjøpe addon "kort" som går på disse portene også hvis de ikke er fylt opp allerede. Eller du kan kjøpe pcie addonkort ja. Begrensningen ift pcie kort blir jo pcie lanes, men så lenge du ikke har en haug med kort i allerede (to skjermkort, wifi, lydkort osv..) så har du litt å gå på. Endret 23. juni 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
kocmoc Skrevet 23. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2016 Jeg husker ikke helt hvordan det ser ut inni pcen. Men jeg har 1 usb 3 i fronten (på kabinettet). Den har jeg vel kanskje hentet fra den interne usb 3 kontakten? Så da er vel kanskje eneste mulighet et pci kort. Jeg har 1 skjermkort og 1 firewirekort og så har jeg bestilt 1 nettverkskort. Blir det plass til overs for et usb kort da tror du ? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 (endret) Men jeg har 1 usb 3 i fronten (på kabinettet). Den har jeg vel kanskje hentet fra den interne usb 3 kontakten? Ja det har du da. Så da er vel kanskje eneste mulighet et pci kort. Jeg har 1 skjermkort og 1 firewirekort og så har jeg bestilt 1 nettverkskort. Blir det plass til overs for et usb kort da tror du ? Det skal gå helt fint. Du har 3 slot's som støtter full lengde PCIE-kort og så har du to slots som støtter pcie x1 kort. Men den ene av disse x1 blir vel dekket av skjermkortet ditt, siden de fleste skjermkort tar to slots. Du skal allikevel få plass til 4 kort her. Sjekk hva de ulike kortene du skal ha trenger. Skjermkortet går selvsagt i den primære PCIE slot'n (mørkeblå). Hvis alle de andre kortene er pcie x1 så kan du sette dem hvor du vil egentlig. Men sjekk om noen er pcie x4 eller høyere. Evt link til hva du har. De lyseblå er gammel pci standard. Disse bruker du vel ikke tenker jeg - men det finnes jo diverse kort til disse også ennå. Endret 23. juni 2016 av Kyrre S. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Har selv Mellanox ConnectX-2 EN MNPA19-XTR (10 gigabit) USB 3.0 kort (PCI-e 4x) til usb 20 pins 2 GTX Titan første generasjon SLI Har ikke problemet med å få noe å virke, har ganske likt hovedkort som deg. Så du burde ikke beskymre deg for PCI-E lans. Men har aldri prøvd å belaste alt maksimalt samtidig, ferreste trenger det. Lenke til kommentar
kocmoc Skrevet 23. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2016 (endret) Dette høres jo lovende ut. Da kan jeg vel egentlig bestille et kort med det samme. Ser frem til å bli kvitt usb 2 huben som henger og slenger. Alle eksterne diskene jeg har er usb 3 så er litt kjedelig med usb 2 hub:) Dette er nettverks kortet jeg har bestillt: Dette er firewire kortet: Også er dette skjermkortet: Da kan jeg vel bruke usb kortet på den ene lille blå X1? Nei forresten, det går jo ikke når nettverkskortet også trenger samme type. Det er jo bare en ledig hvis skjermkortet dekker over den andre? Endret 23. juni 2016 av kocmoc Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 (endret) Slik jeg ser dette så .. Nettverkskortet er PCIE X1. Dette kan du sette i den øverste, lille mørkeblå slot'n. Skjermkortet går som sagt i den store mørkeblå slot'n. Firewire-kortet ser for meg ut som PCI. Denne går i en av de lyseblå slotene. Så har du to valg til USB-kortet, enten hvit eller sort. Skal jeg tippe noe her så er det lurt å sette den i den sorte. Fordi hvis det er noe i den hvite så settes nok den mørkeblå (som skjermkortet står i) til x8. Test dette du Ville forøvrig kjøpt PCIE USB 3.0 kortet på ebay tror jeg. Du får det med gratis frakt fra Hong Kong billigere enn i norske nettbutikker vil jeg tippe. Slikt "dill dall" er genialt å kjøpe fra Asia. Husk også at disse kortene trenger en ekstra strømkabel (molex) så sjekk at du har en ledig fra strømforsyning du kan trekke frem. Endret 23. juni 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
kocmoc Skrevet 23. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2016 Så hvis jeg kjøper et usb X1 kort, som feks det nederste bildet i første posten din så kan jeg putte det i den sorte sloten? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 (endret) Må jeg gjenta meg selv? PCIE kort som er "korte" (f.eks x1) kan fint brukes på slots som er store - dette er kompatibelt om hverandre. Edit: X1 kort kan brukes i alle slot'r X4 kan brukes i alle utenom X1 X8 kan brukes i X8 og X16 X16 kan bare brukes i X16 Normalt ser vi ikke egne spor for X4 og X8, fordi man kan bare bruke et X16 spor. Selv om sporet er "stort" (altså X16) er ikke det det samme som at det kjører i X16. Det er avhengig av lanes og øvrig konfigurasjon av kort, samt hva hovedkortet støtter i de ulike sporene. På ditt HK har du X16 på det mørkeblå. Men setter du noe i det hvite blir både mørkeblå og hvit X8. Det sorte hos deg er X4 mener jeg. Endret 23. juni 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
kocmoc Skrevet 23. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2016 (endret) Nå har jeg skjønt det Jeg lurte litt på om jeg skal bestille på ebay eller aliexpress ja, hvis det er som du sier og funker som det skal så er det greit å spare noen kroner. Jeg ser det er en del kort som ligger mellom 100 og 200,- Det her feks: http://www.aliexpress.com/item/USB3-0-4-ports-PCI-e-1x-Controller-Card-PCI-express-to-USB-3-4pin-power/32234822907.html?spm=2114.30010308.3.87.3BKukD&ws_ab_test=searchweb201556_8,searchweb201602_2_10037_10017_405_404_507_10032,searchweb201603_11&btsid=ba9c8bf3-1843-4295-b579-8cd7d1b835ad Kan man forvente at det vil funke greit eller hvordan prisklasse bør man legge seg på syns du? Edit: Ble faktisk klokere etter å ha lest den siste posten din enn etter å ha lest manualen til hovedkortet 3 ganger, mulig jeg ikke er så stødig i engelsk, men skal printe ut og henge opp den oversikten Endret 23. juni 2016 av kocmoc Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 (endret) Jeg har faktisk ikke peiling på hva man bør kjøpe. Har aldri kjøpt et slikt kort. Hva med å prøve å kjøpe dette? http://www.ebay.com/itm/portable-4-Port-USB-3-0-To-PCI-E-Card-Express-Expansion-Card-Adapter-VIA-5Gbps-/201609417981?hash=item2ef0db94fd:g:8dgAAOSwnNBXZJmj Det er jo helt sykt ... 50 øre inkl frakt. Fikk lyst til å prøve selv, hva hastighet man får på det. Kanskje man bare får noe navlelo i posten? Eller hvis du faktisk får noe som ligner på et kort, kanskje det bare leverer noen få MB/s .. USB 3.0 er vel 8 år gammelt nå - så slike kort finnes i hopetall og er dermed billige. Men du vil ikke få full speed på alle portene samtidig, merk deg det. Hva bruker du alle USB 3.0 til om jeg kan spør, og bruker du alt samtidig? Du må nesten se selv. Kanskje lese litt på brukeranmeldeser på newegg, de har noen forskjellige kort. Du får google .. http://nerdtechy.com/best-usb-3-0-pci-express-card-reviews Edit: Korrigert meg selv litt. Endret 23. juni 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
kocmoc Skrevet 23. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2016 Se der ja, det var jo ikke så altfor gæren pris Det er jo et hav av kort, så det er vel bare å velge og vrake, prøve og feile. Jøss, visste ikke usb 3.0 er 8 år gammelt allerede. Kommer neppe til å trenge full speed på alt samtidig, jeg har 3 eksterne usb3 harddisker som jeg tenkte kunne få hver sin faste port. Ellers så bruker jeg 6 porter til lydrelatert utstyr som synther, midi interface, kontrollere osv Disse trenger jo ikke nødvendigvis usb 3, men det er vel ikke no poeng å kjøpe usb 2 uansett. Jeg får sjekke litt tester som sier, trenger jo ikke akkurat spare på kronene når de koster såpass lite, viktigere at det er noe som er stabilt og "godkjent". Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Skulle du bruke mye båndbredde, og merker at du ikke får nok hastighet, så kan du jo kjøpe 2 kort og fordele lasten litt. Du har jo fortsatt 1 slot igjen. Selv om du bruker den hvite, og da endrer hastigheten på slot'n du har skjermkortet i, så tviler jeg på du merker at ytelsen på skjermkortet går ned. Lykke til! Lenke til kommentar
kocmoc Skrevet 23. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2016 Det er sant. Prøver med ett først og ser hvordan det går da. Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå