Redaksjonen. Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Nesten umulig å gjøre noe om du bor i blokk, påpeker Boligprodusentene.Vil endre merkeordning: – Ubegripelig at energiattesten gis til hver boenhet Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Hva med å legge ned hele ordningen siden den ikke fungerer? Om man har kjøpt ett gammelt hus og restaurert, etterisolert, byttet vinduer, ytterdører, isolert gulv og tak, satt inn fyringssystemer osv. så ligger man fortsatt like lavt på attesten selv om det gamle huset da fremstår som MYE MER energieffektivt enn nye boliger. På toppen av det hele forteller rapporten deg at du kan vurdere å bytte lister rundt dører og vinduer - selv om du akkurat har oppgitt at disse er byttet ut med nye trelags vinduer. Direkte latterlig hele greia! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Javel? HAr man bedre U-verdier enn et moderne hus, så er det bare å legge inn dette, og det vil komme høyere på attesten, høres mer ut som du bare har brukt den forenklede metoden, og det er ikke standardens "skyld". AtW 2 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Det er slett ikke alltid jeg er enig med Boligprodusentene og BNL når det kommer til uttalelser om energikravene i forskrifter (TEK, passivhus og energimerkeforskriften). Men her må jeg si at jeg er helt enig med dem. Grensen går ved boenheter over 50 m2. Alle over dette må ha separat attest. Kun små leiligheter under 50 m2 kan bruke en felles attest utstedt for hele bygget samlet. Noe som også gir rare utslag, da leilighetsbygg i dag ofte består av en kombinasjon av små, mellomstore og litt større leiligheter. Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Hva med å legge ned hele ordningen siden den ikke fungerer? Om man har kjøpt ett gammelt hus og restaurert, etterisolert, byttet vinduer, ytterdører, isolert gulv og tak, satt inn fyringssystemer osv. så ligger man fortsatt like lavt på attesten selv om det gamle huset da fremstår som MYE MER energieffektivt enn nye boliger. På toppen av det hele forteller rapporten deg at du kan vurdere å bytte lister rundt dører og vinduer - selv om du akkurat har oppgitt at disse er byttet ut med nye trelags vinduer. Direkte latterlig hele greia! Det er nok først og fremst for privatboliger ordningen har vist seg å ha lite effekt, og i alle fall minimal innflytelse på verdivurderingen av en bolig. I næringsmarkedet er det en helt annen fokus på at energivennlige bygg er et konkurransefortrinn som gjør lokaler mer attraktive i markedet. Og dessuten har mange offentlige utbyggere strenge krav til at egne bygg skal ha energikarakter A eller B (ved nybygg og større rehab). Ellers er det vel ikke riktig at tiltak ikke har effekt på attesten. Selvsagt har det det, hvis man legger inn lavere U-verdier, lavere luftlekkasjer og mer effektiv energiforsyning. Du tenker nok på den forenklede metoden for privatpersoner som ikke kan forventes å ha noe fagkunnskap om dette. Den er veldig svak og i realiteten verdiløs. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Javel? HAr man bedre U-verdier enn et moderne hus, så er det bare å legge inn dette, og det vil komme høyere på attesten, høres mer ut som du bare har brukt den forenklede metoden, og det er ikke standardens "skyld". AtW Jeg husker jeg forsøkte å endre det ene huset jeg engang hadde - og ansett hva jeg gjorde fikk jeg ikke noe bedre karakter. Tilslutt var hele huset nærmest totalrestaurert med alt av absolutt topp kvalitet og fyringsanlegg. Det viste seg at byggeår var avgjørende for karakteren og ikke husets energibehov og det som attesten egentlig er ment for. Dette var vel og merke for 4 år siden. Jeg tror ikke det har vært endringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå