Sløyfekalibrator Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Ett skudd i blinde.. men er svært desperat. Jeg søker for tiden læreplass som Automatiker, og her på vestlandet(stavangerområdet) er det veldig vanskelig å få læreplass innen faget. I klassen min har 3 av 14 fått læreplass, andre skolene i nærområdet har kun 2-3 av over 30 elever fått læreplass. Situasjonen er litt bedre for VG3 elevene men ikke særlig mye. Vi har vært flinke å søke(ringt/oppsøkt over 50 bedrifter), enkelte har søkt i hele landet men ikke fått tilbud. Jeg har vært på intervju hvor det var over 400 søkere, og kun to læreplasser. Får stadig det samme svar fra de aktuelle bedriftene; de er usikre på å ta inn lærlinger, eller at det ikke har kapasitet. Jeg er veldig skuffet over situasjonen jeg har kommet i. Jeg er en elev som er veldig interessert i faget, utdyper meg og tar initiativ på fritiden med bland annet hjemmebygget automasjons-labb (pls og instrumentering), gode karakterer og lite fravært for å nevne noe, men å få læreplass er håpløst. Hadde satt veldig stor pris på om noen hadde kontakter, tips eller lignende for å hjelpe meg å få læreplass. Hilsen Fortvilet 18 år gammel Automasjons-elev. Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 uff, jeg er akkurat ferdig med automasjon VG3 og har fått læreplass. Jeg var i samme situasjon som deg. I min klasse er det kun 4 av 14 elever som har fått. Jeg vil anbefale deg å gå til bedrifter personlig og gi de søknaden. Jeg har vært på to jobbintervjuer og fikk avslag på flere søknader. Tilslutt fikk jeg en telefon fra en bedrift som fortalte meg at jeg hadde fått læreplass. Jeg ble utrolig lettet, jeg kan innrømme at jeg var på det punktet at jeg hadde gitt opp. Har hørt at endel bedrifter tar inn lærlinger til høsten, så det er fremdeles håp Håper det går rette veien for deg Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Om dem sier til deg i et avslag at dem er usikker på lærlinger så kan du jo prøve å parrere med at dem får tilskudd for lærlinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå