hean Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Hei Ønsker å kjøpe en næringsseksjon... eventuelt kjøp innebærer salg av leilighet og at jeg går betydelig ned i gjeld. Like vel ville ikke DNB innvilge noe lån fordi de kunne ikke ta pant i en næringsseksjon for private lån. Jeg kan ikke se at det er noe som ikke går og må nesten konkludere med at det er DNB`s egne retningslinjer. Saksbehandleren selv hadde ikke noe klart svar men skulle sjekke dette nærmere, ikke hørt fra de på noen dager. Noen som vet noe? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Jeg tipper lån til næringseiendom anses mer risikable enn lån til boligeiendom (med rette), og at du derfor ikke får boliglån med pant i næringseiendom. Du kan derimot antageligvis få næringslån. Markedet for næringseiendom fungerer annerledes enn markedet for boligeiendom, og verdien er både mer usikker og avhengig av helt andre faktorer. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2016 Jeg tipper lån til næringseiendom anses mer risikable enn lån til boligeiendom (med rette), og at du derfor ikke får boliglån med pant i næringseiendom. Du kan derimot antageligvis få næringslån. Markedet for næringseiendom fungerer annerledes enn markedet for boligeiendom, og verdien er både mer usikker og avhengig av helt andre faktorer. Ok, så juridisk er det ikke noe problem bortsett fra usikkerheten? Trodde de kanskje kunne vurdere dette fra situasjon til situasjon og ikke si nei til alt og alle, EK ved salg av leilighet vil være 40%+ og med veldig lav belåningsgrad skulle vel risikoen være relativt lav. Totalt lån vil være ca 1,5-2 x bruttoinntekt inkludert studielån på 240 000 kr. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Du kan ikke kalle det et boliglån om det ikke er pant i bolig, og kan du ikke kalle det boliglån må du behandle lånet som mer risikabelt, og dermed sette av mer kapital for å kunne ta tap på det. Det betyr at det er dyrere for banken å gi deg lånet, ergo må du få høyere rente. Det er ikke noe i veien for å gi deg et lån med pant i næringseiendom, men det er ikke et boliglån og du får ikke boliglånvilkår på det. For alle praktiske formål: Du ber om et næringslån, og banken kommer til å behandle det som det. Dels fordi finanstilsynet bestemmer at de skal behandle det som næringslån, og dels fordi det er nettopp det det er, og for å tjene penger på det må man dermed gjøre noen andre vurderinger enn når man gir boliglån. 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2016 Du kan ikke kalle det et boliglån om det ikke er pant i bolig, og kan du ikke kalle det boliglån må du behandle lånet som mer risikabelt, og dermed sette av mer kapital for å kunne ta tap på det. Det betyr at det er dyrere for banken å gi deg lånet, ergo må du få høyere rente. Det er ikke noe i veien for å gi deg et lån med pant i næringseiendom, men det er ikke et boliglån og du får ikke boliglånvilkår på det. For alle praktiske formål: Du ber om et næringslån, og banken kommer til å behandle det som det. Dels fordi finanstilsynet bestemmer at de skal behandle det som næringslån, og dels fordi det er nettopp det det er, og for å tjene penger på det må man dermed gjøre noen andre vurderinger enn når man gir boliglån. Har vel ikke sagt det er boliglån... høyere rente på grunn av høyere risiko er greit men fikk aldri ett tilbud. Eiendommen trenger ikke å generere inntekt for at lånet blir betalt da grunnlaget for lånet vil bli privat inntekt fra en fast stilling som ansatt. Uansett får du ha takk for svaret... må vel da høre med andre banker Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Når bankfolk sier "vi kan ikke" er sjansene særdeles høye for at det er bankens interne retningslinjer som sier det, ikke noen spesifikk lov. Når bankfolk sier "Finanstilsynet lar oss ikke" er sjansene bare høye for at det er bankens interne retningslinjer som forbyr det. Utrolig hva man slipper unna med å skylde på Finanstilsynet for. 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 22. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2016 Når bankfolk sier "vi kan ikke" er sjansene særdeles høye for at det er bankens interne retningslinjer som sier det, ikke noen spesifikk lov. Når bankfolk sier "Finanstilsynet lar oss ikke" er sjansene bare høye for at det er bankens interne retningslinjer som forbyr det. Utrolig hva man slipper unna med å skylde på Finanstilsynet for. Heldigvis er det ingen som har skyldt på lover å regler, mange sier de faktisk ikke vet om det er lover å regler eller interne retningslinjer som er hindringen. En løsning jeg tenker på er at firmaet mitt (AS) blir kjøper og at jeg personlig blir medlånetaker, er det noen juridiske hindringer for dette? Det eneste jeg kan se er kanskje noen hindringer i aksjeloven... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Nei, ikke så lenge lånet kommer firmaet til gode. Kommer lånet deg til gode blir det raskt et spørsmål om utbytte. 2 Lenke til kommentar
Rockàll Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 (endret) Det å låne ut penger til næringsbygg er risky business. Svært ofte derfor 'kan de ikke' MAO - Vi vil ikke. Endret 23. juni 2016 av Rockàll Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå