orv Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Hva er egentlig et åpen verden-spill? Hvilke elementer må være til stede, og hvilke må være fraværende? Kan feks Dragon Age: Inquisition klassifiseres som et? Hva med 2D/ Isometriske spill? Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 et open world spill er for meg et spill du kan bevege deg fritt i uavhengig av LvL,Mission,quest osv. Som for eks World of Warcraft. Der kan du bevege deg hvor du vill selvom det ikke er ment at du skal være der før X er oppfylt. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Åpen verden betyr akkurat det, at verdenen er åpen og at du kan utforske den uten å bry deg om en lineær historie. Lenke til kommentar
orv Skrevet 21. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2016 Åpen verden betyr akkurat det, at verdenen er åpen og at du kan utforske den uten å bry deg om en lineær historie. I noen spill åpner det seg opp nye områder etterhvert som du så kan reise fritt mellom, som feks nevnte D.A.. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Har ikke spilt Dragon Age, så jeg kan ikke uttale meg om det. Uansett, et spill må jo ikke være enten det ene eller det andre, det kan jo være både og. Lenke til kommentar
maanemann Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Kan feks Dragon Age: Inquisition klassifiseres som et? Hva med 2D/ Isometriske spill? Ja. DA: I er Bioware sitt første forsøk på åpen verden spill. Dog henger de kanskje bittelitt igjen med hvordan de åpner opp verden (nye brett), men det er defintivt åpen verden spill. Jeg har tilgode å se et rent isometrisk spill være åpne verden. De er veldig lineære i sin natur. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 (endret) DA:I er vel semi-open world, samme gjelder Tomb Raider(2013) og Rise of The Tomb Raider. Endret 21. juni 2016 av Dore123m Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Åpen verden er når man sømløst kan bevege seg mellom områder som utformer en verden og som ikke er delt inn i mindre og avgrensede instanser. Lenke til kommentar
orv Skrevet 23. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2016 Åpen verden er når man sømløst kan bevege seg mellom områder som utformer en verden og som ikke er delt inn i mindre og avgrensede instanser. Vil det si at du ikke ser på feks Witcher3 som et åpen verden-spill? Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Witcher 3 må vel betraktes som semi-open world. Det at man ikke kan fritt bevege seg over hele kartet, men nødvendigvis må ty til fast travel, utelukker slik jeg ser det at det kan kalles et "fullverdig" open world spill. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Åpen verden er når man sømløst kan bevege seg mellom områder som utformer en verden og som ikke er delt inn i mindre og avgrensede instanser. Som jeg sre det må verden være, eller bli, åpen nok til at vi kan dra hvor vi vil uten begrensninger. Ta GTA, for eksempel. Det var vel et av de første "ekte" spillene med en åpen verden, men store deler er låst til historien. Det er dermed ikke "ekte" åpen verden før man har låst opp hele kartet. DA: I fokuserer på relativt små områder, men man kan dra hvor man vil når de er åpnet. Jeg vil derfor påstå at det er en åpen verden. Man kan ikke spasere fra det ene kartet til den andre direkte, men man kan dra frem og tilbake som man vil. Det kommer vel mest ann på hva man kaller en "åpen" verden. Er disse spillene "åpne" når store deler er låst i store deler av historien? Metroid og Castlevania: SotN er også åpen verdener. Begge er svært lineære, så det er sjelden en grunn til å gå tilbake til tidligere områder bare for å utforske. Men samtidig har vi muligheten til det. Selv Mega Man er strengt tatt en åpen verden, siden vi velger brettene selv, i hvilken rekkefølge som helst helt til vi har tatt de første bossene. For den saks skyld kan selv Super Mario Bros 3 regnes som åpen verden. Det jeg tror folk blander litt er "åpen verden" og "sandkasse". Et sandkassespill trenger ikke nødvendigvis være en åpen verden (men de fleste er det), men vi har frihet til å gjøre stort sett hva man vil. Det er derfor det heter nettopp sandkasse. Man har et område å leke på, og resten er opp til oss selv. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå