Gå til innhold

Lovlig kjøre moped etter mistet førerkort

Reo89

Anbefalte innlegg

Mister førerkort for mnd siden å har ikke fått noe dom eller svar på når jeg kan eventuelt få den tilbake. Jeg kjørte i ruset tilstand å krasja! Hørte av noen at det er lovlig å kjøre moped uten lappen når man er over 21 ( jeg er født i -89 ). Kan det gjelde for meg og eller;)

Endret av Reo89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det er nok ikke lov uansett hvor gammel du er.

edit: men de som har fylt 20 år før 01.01.2005 kan ta ut et mopedførerkort i klasse AM145 (hvis vandel og helse blir klarert) uten opplæring.

Endret av Nlklas
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet var det lov tidligere om du var født før 1970 eller noe rundt der for da trengte man ikke mopedlappen i det hele tatt for å kjøre moped, altså når man var 16 var det bare å kjøre. Vet en jeg kjenner mistet lappen og kjørte med moped lovlig da man ikke trengte fører kort for de født før 1970, men dette ble endret for ganske mange år siden slik at man må ha førerkort uansett og det ville jo uansett ikke påvirket deg ettersom du ikke er så gammel.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Folk som blir fradømt førerrett på livstid kan fortsatt kjøre moped, hvis jeg ikke tar helt feil. Men det er vel ikke det som har skjedd her. Uansett er det nok ikke bare å kjøre i vei, papirene må være på plass.

EDIT: Etter litt googling ser det for meg ut som man også kan bli fradømt førrerett for moped hvis man er ekstra fresk.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...