Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål om lading av batteri


rofl2

Anbefalte innlegg

Min Audi A3 Sportback 2007 ville ikke starte i dag. Har kanskje kjørt lite i de siste, og korte turer. Det sa bare klikk-klikk-klikk...når jeg forsøkte. Spennningen datt ned til 6 volt når jeg forsøkte å starte.

 

Fant frem en solid strømforsyning, lagde koblinger og satte på lading. Lader nå med 5 Amp ved ca. 14 Volt.

 

Er det passende verdier? Vil ikke sette for høyt, men vil gjerne få den fort klar. Hvor lenge bør jeg vente før jeg forsøker å starte?

 

........

 

Etter en drøy halvtime har strømmen falt til 2 Amp, spenningen er fast på 14 Volt. Det skulle kanskje tyde på at batteriet nesten skulle være fulladet? Men det rimer vel dårlig med hvor dårlig det så ut når jeg prøvde å starte?

 

Nå var det falt til null Amp så jeg kobler fra og prøver å starte i morgen.

Endret av rofl2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om batteriet er fra 2007, så er det nok bare å bytte ut. Er som regel en indikator på batteriladeren som forteller når den er ferdig. 

Gode svar fra dere. Jeg spurte faktisk om batteriets levetid da jeg hadde bilen til vanlig service for noen uker siden og fikk egentlig ikke noe svar på det. Syntes det var litt merkelig, noe bør man kunne svare på et slikt spørsmål når det gjelder en 9 år gammel bil. Har jo liksom en tro på at hos Audi er man profesjonell.

 

Jeg har ingen typisk batterilader men en universal strømforsyning med både Amp og Volt meter, og den kan settes til akkurat den spenning man ønsker.

 

Jeg har omtrent like lang vei til begge avdelinger av den samme forhandleren så jeg tror jeg prøver den andre neste gang.

 

Er enig i at det hadde vært bra å prøvestarte med det samme men nå får det heller vente til i morgen.

Lenke til kommentar

 

3000 spenn fattigere men nå er alt ok. Var brudd i en celle.

 

Det var dyrt, kjøpte nytt batteri nylig for 800 kr

 

Batterier er uforholdsmessig dyre hos forhandler. Mener det kosta over 4000 (inkl. "jobben" med å bytte) da jeg researcha dette på en annen Audi tidligere (større bil så muligens batteriet var større også, derav prisforskjellen).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På nyere biler er det ikke bare å bytte ut batteriet, info om nytt batteri må kodes inn i bilens elektronikk. Dette for at man skal få optimal lading av det nye batteriet (da varer det også lengre).

Lenke til kommentar

på en a3 fra 2007 trenger man ikke kode det inn. rimelig sikker på det.

Greit, da stoler jeg på det men kan alltids spørre hos Audi ved høve...

 

Kom servicebil med nytt Sønnak batteri. Er kanskje like så godt jeg slapp å bytte selv, var endel plunder pga slangeklemme som var lei og få på plass igjen.

 

Men nå har jeg fått et nytt varsel på displayet: Symbol for bensinpumpe og "200 km". Det har jeg aldri sett før, så hvorfor kommer det akkurat nå? Har hittil ellers klart meg med bensinmåleren. :rofl:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På min A4 -06 har jeg alltid bensinpumpe og antall km igjen, selv om tanken er helt full. Kanskje noe har blitt resatt under batteribytte?

Lenke til kommentar

Jeg er omtrent aldri lenger fra pumpe enn noen kilometer. Jeg bruker å fylle før jeg får indikasjon på lite bensin igjen, og når dette skjedde var det mye bensin igjen så hvorfor det skjer aner jeg ikke, men at batteribytte kan påvirke signalene holder jeg for sannsynlig

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bilen har sikkert (sjekk brukerhåndboken, jeg har kun hatt 2012 A3, med FIS) alltid hatt indikasjon på rekkevidde, men dersom den ikke har vært synlig tidligere kan det være noe som har vært slått av, og som kom tilbake etter at den var helt uten strøm litt. Med FIS er dette en av de alternative innstillingene, men på min A4 uten FIS viser den som nevnt alltid estimert rekkevidde (basert på snittforbruket de siste 30 km). 

Lenke til kommentar

Bilen har sikkert (sjekk brukerhåndboken, jeg har kun hatt 2012 A3, med FIS) alltid hatt indikasjon på rekkevidde, men dersom den ikke har vært synlig tidligere kan det være noe som har vært slått av, og som kom tilbake etter at den var helt uten strøm litt.

Nå kjører jeg VW, ikke Audi, men begge deler er jo VAG, og noenlunde beslektet. Og som du sier, rekkevidde er en av mange visninger man kan velge blant i kjørecomputeren, i tillegg til momentant forbruk, gjennomsnittsforbruk, utendørstemperatur og mye annet.

 

Når "reservetank-varsellampa" aktiveres, så går også displayet automatisk over på rekkevidde-visning. Om den tennes selv om tanken ikke er nær tom, så er det tydeligvis noe feil -og det kan sikkert være relatert til at den har vært fri for strøm, men hvordan man fikser det vet jeg ikke. Normalt sett "resetter" det jo seg selv automatisk når man fyller opp...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vet ikke hvordan dette er på andre VAG, men på min A3 med FIS er det mange visninger i kjørecomputeren, mens det på A4 uten FIS er kun gjenstående kjørelengde (som vises konstant, uavhengig av drivstoffnivå).

 

FIS = Fører-Informasjons-System, Audisk for stor kjørecomputer.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan dette er på andre VAG, men på min A3 med FIS er det mange visninger i kjørecomputeren, mens det på A4 uten FIS er kun gjenstående kjørelengde (som vises konstant, uavhengig av drivstoffnivå).

 

FIS = Fører-Informasjons-System, Audisk for stor kjørecomputer.

Alle har vel FIS (det er den mellom speedometrene) men det finnes flere utgaver av den, med flere funksjoner.

På min 2011 a4 b8 så var kriteriet når jeg kjøpte at jeg skulle ha den i farger for det var den mest avanserte med bl.a digitalt speedometer og navi visning... Så det har vel lite med størrelsen på kjørecomputeren :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...