Gå til innhold

Når Storbrittania blir til England eller England og Wales

Anbefalte innlegg

Noen få dager igjen til UK skal stemme for å bli i EU eller ikke. Dette er ikke en diskusjon om EU, men om muligheten for en konsekvens som nevnt over i innlegget enten med en gang hvis UK melder seg ut av EU, eller de neste 10 år.

Nord Irland og Skottland virker å ønske å bli i EU, og begge virker villige til å melde seg ut fra Unionen med England og istedenfor bli medlem i EU som uavhengige nasjoner. Hvis UK melder seg ut av EU, er sannsynligheten for at det skjer stor i mine øyne. Teoretisk sett kan Nord Irland og Irland bli til nye Irland sammen. Skottland kan stå uavhengig eller sammen med andre mulige konstellasjoner om f.eks Wales heller vil bli med Skottland enn England eller om de forskjellige øyene i området velger å slutte seg til Skottland.

UK "brexit" kan bli til såkalt "enexit" og før til at det tidligere imperiet Storbrittania kollapser totalt. Det inkuderer også muligens uavhengighet for UK sine karibiske øyer og andre Britiske subjekter.

Scenarioet jeg beskriver avhenger selvsagt av resultatet. Men hvis Britene forlater EU vil jeg si muligheten for at Skottlan forlater UK er veldig stor og at EU vil være glad for å ta dem imot med åpne armer. Teknisk sett er det enkelt å inkorporere Nord Irland som en del av allerede medlemsland Irland som en lovlig snarvei for Nord Irland til medlemskap, men da må Nord Irene bytte valuta samme dag de melder seg inn i EU som del av den juridiske avtalen med Irland.

Jeg kjenner ikke til viljen for kompromiss melllom Nord Irland og Irland, men ser det som rimelig usannsynlig at Nord Irland og Irland finner sammen med det første. Jeg finner det mer sannsynlig at Nord Irland blir uavhengige og melder seg ut av UK hvis UK forlater EU.

Så, hvis man er konspiratorisk kan man jo se det hele som et forsøk på å knuse UK og oppløse den unionen og frata England alle sine landeområder osv utenfor England. Da blir ikke England alene viktigere enn f.eks Italia, og kan risikere hvis pundet kollapser at økonomien blir på størrelse med BeNeLux.

Nei siden risikerer egentlig at de blir grunnen til at UK kollapser og pundet blir en ødelagt valuta. Og ja, det er advarsler og skremsel, men ytterst mulig at kan skje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har veldig vanskelig for å se hvordan man kan legge en anti-UK konspirasjon til grunn, all den tid folkeavstemningen ene og alene er et resultat av press fra engelske nasjonalister.  Scenariene du ellers skisserer er fryktelig tabloide og lite troverdige.

Uansett er det hele særdeles teoretisk siden ja-siden kommer til å vinne med komfortabel margin.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det var jo du som luftet muligheten for å se avstemningen som en konspirasjon for å oppløse unionen og "frata England alle sine landeområder osv utenfor England" (som åpenbart ikke gir noen som helst mening, da England ikke har noen landområder utenfor England).  Det forteller jo med all mulig tydelighet at du ikke forstår hvorfor eller hvordan folkeavstemningen har kommet i stand eller hvem som har drevet den frem.  Eller for den del hva forskjellen er mellom England og United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland.

Når det gjelder "spådommen" så antok jeg uten videre at man ville forstå at det er en antagelse.

Lenke til kommentar

Det var jo du som luftet muligheten for å se avstemningen som en konspirasjon for å oppløse unionen og "frata England alle sine landeområder osv utenfor England" (som åpenbart ikke gir noen som helst mening, da England ikke har noen landområder utenfor England).  Det forteller jo med all mulig tydelighet at du ikke forstår hvorfor eller hvordan folkeavstemningen har kommet i stand eller hvem som har drevet den frem.  Eller for den del hva forskjellen er mellom England og United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland.

Når det gjelder "spådommen" så antok jeg uten videre at man ville forstå at det er en antagelse.

Nei, jeg sa noen folk teoretisk sett kan se det slik om de er interessert i teorier, i dette tilfellet en konspirasjonsteori, noe som interesserer en hel del av folket vanligvis.

Jeg er full klar over hva slags udyr som har stelt i stand en slik avstemning. Det er løgnere som Nigel Farage som i lang tid har nytt å kunne representere sine syn i EU, mens han har blitt blokkert fra Britisk politikk. Men det stopper vel ikke han fra å klage på demokratiet i EU istedenfor der problemet faktisk ligger, i UK selv.

Vet du ikke hva England er? Det er Storbrittania minus Skottland, minus Nord Irland, minus Wales og minus alle tidligere kolonier og andre eierskap rundt i verden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dette var da voldsomt til dommedagsprofetier fra deg zeebra, men kan vel ikke forvente annet fra en ihuga EU-tilhenger. :)

Lenke til kommentar

Er det ingen som følger med på Brexit i natt? Se Fx-traden når Sunderland resultatene kom inn.. Mange er nervøse og mange formuer blir skapt i natt:

Skjermbilde.PNG

Dette er GBP/USD

Endret av Brød
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke eg klarer å holde meg våken lengre. Får ta meg en dusj og så se det ann. 1,4 mill stemmer talt opp. 47.000 overvekt for Brexit. Trading volumet usd/gbp er dobbelt av hva det var for 2-3 timer siden. Og GBP er svekket. 

Lenke til kommentar

Fryktelig ambivalent her jeg sitter.  Som gammel Anglofil tror jeg det blir jævlig kjipt for britene om de stemmer seg ut og det er selvsagt trist, men på den annen side blir nyhetene mye mer interessante fremover hvis det går den veien.  For ikke å snakke om at jeg er rimelig drittlei av den skyhøye Sterling-kursen, siden jeg handler mye i Storbritannia.  Altruisme eller egoisme, that's the question.

Lenke til kommentar

Fryktelig ambivalent her jeg sitter.  Som gammel Anglofil tror jeg det blir jævlig kjipt for britene om de stemmer seg ut og det er selvsagt trist, men på den annen side blir nyhetene mye mer interessante fremover hvis det går den veien.  For ikke å snakke om at jeg er rimelig drittlei av den skyhøye Sterling-kursen, siden jeg handler mye i Storbritannia.  Altruisme eller egoisme, that's the question.

En Brexit vil føre til usikkerhet på aksjemarkedet i hele verden. Ved markedsuro- og nedgang lider ALLTID den norske kronen. Så ved en Brexit er det trygt å si at både NOK og GBP vil svekkes. 

Nå nettopp har GBP synket enda dypere enn Sunderland-bomben tidligere. Skjermbil2de.PNG

Lenke til kommentar

Jeg tror de klarer seg fint, risikoen er nok heller mangel på forandring enn skremselpropagandaen jeg har hørt. 

Og det virker ikke som om Remain vil vinne komfortabelt. 

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke de klarer seg fint, eller rettere sagt, jeg tror de vil klare seg enda dårligere enn de allerede gjør.  Ikke det at jeg tror en Brexit vil være katastrofal, men det Storbritannia trenger nå er definitivt ikke en lengre periode med instabilitet og usikkerhet, med enda flere hjemløse, flere suppekjøkkenbrukere og flere fattige som resultat.  De har mer enn nok av alle dem allerede.

En Brexit vil føre til usikkerhet på aksjemarkedet i hele verden. Ved markedsuro- og nedgang lider ALLTID den norske kronen. Så ved en Brexit er det trygt å si at både NOK og GBP vil svekkes.

Selvsagt.  Og som jeg sa: mye mer interessante nyheter fremover.  Det er viktigere enn Sterling-kursen, men jeg er ganske sikker på at Sterling vil blø mye striere enn krona.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Storartet! Brexit leder med solide 2 prosentpoeng når halvparten av kretsene er klare. Pundet stuper og hvitsnippene skjelver. Fortsetter dette utover morgenkvisten blir det en "hyggelig" dag på børsene.

Det beste for UK og Norge på sikt er LEAVE. Samarbeid mellom selvstendige entiteter gir alltid bedre langsiktige resultater enn surrender. Kortsiktige økonomiske resultater er uten betydning i det store bildet. Folk må slutte å låne øre til trangsynte økonomer som bare teller penger.

Milliardær Spetalen har rett:  EU er storfinansens og den politiske adelens rike, hvor de tapper systemet. Tappingen har medført høy arbeidsledighet og en urettferdig økonomisk politikk som har rammet alle dem som står opp hver morgen og går på jobb.

Endelig, ENDELIG! er det reelle muligheter for at Norge kan komme seg ut av EØS-gjørma.

Endret av Horten Market
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Endelig, ENDELIG! er det reelle muligheter for at Norge kan komme seg ut av EØS-gjørma.

Tja, jeg ville ikke holdt pusten i forventning. :)

Lenke til kommentar

Selv om jeg skulle ønske de kunne, så er det ikke så lett for Nord-Irland å bare forlate UK og bli en del av Irland. Dette er et ekstremt sårt tema som kan starte mye oppstyr om dette resultatet får mye å si for forholdet mellom Nord- og Republikken Irland. 

Lenke til kommentar

Vi var langt forut for vår tid i 1972 og 1994!

Vi forsto at man trenger ikke gi vekk suvereniteten for å kunne handle og samarbeide.

Bare synd Gro Harlem Brundtland fant EØS og Schengen smutthullet, så grensene ble fullstendig åpne.

På tide å tette igjen!

• Liker 4
Lenke til kommentar

Neida, det var "vi" ikke - i hvert fall ikke om du er født etter 1951 :).

Våre forfedre i 1814 hadde derimot prøvd noen av Norgehistoriens mest knallharde år 1809-1813 da "engelske kryssere stengte hver havn, i landet var uår og nød" pga en union med Danmark og halvgal konge der. De visste hva ordet suverenitet var verdt den dagen det gjaldt og de visste også at suverenitet og ærlig handel ikke var motsetninger, så de spikra at landet var fritt, sjølstendig, udelelig og uavhengig.

Så fikk vi en union med Sverige. Teoretisk var den mellom to likeverdige parter og ikke som noen diktert part, for grunnlovens prinsipper stod og i unionen med Sverige var Norge uavhengig - eller så uavhenig som et fattig land i praksis kan være. Det blei likevel ikke god tid for Norge, for i Sverige så man jo - naturlig nok sett fra den vinkelen - på Norge som sin eiendom vunnet ved Kiel-freden og ikke som noe sjølstendig land. Unionen tjente Norges interesser mindre og mindre og i 1905 var man kommet til det punkt at den var så lite tjenelig for Norge at 384 personer sa ja takk til en fortsettelse, mens ca 368000 personer anerkjente hva et Storting med mer ryggrad enn i dag hadde foretatt seg og gjort så kort prosess med å få Norge ut unionen det overhodet var mulig ad lovlig vei.

Alt dette satt tilstrekkelig i ryggmargen hos Ola og Kari Nordmann i 1972 til å sikre at Norge blei første land som blei tilbudt et "gullkanta" tilbud fra EEC, seinere EF og nå EU og avslo tilbudet. Polikere gjorde hva de kunne for å få motsatt resultat . Arbeiderpartiet brukte først sin egen makt - reelt like uavgrensa som en aksjeeier som har over 90 % fleirtall til å sikre en grunnlovsbestemmelse (§ 93) om gjorde det fysisk muiig å dytte Norge inn i EEC uten brudd på grunnloven. Fordi bestemmelsen åpner for vedtak uten å spørre folket strider den i høgste grad mot Grunnlovens "Aand og Principer", som er forutsetning for å i det heile tattt vedta en grunnlovsendring, men når makta rår og viljen er høg nok tar man ikke slikt så nøye. Arbeiderpartiet har vært noen søndagsskole, som Håkon Lie uttalte det, der kjenner man bare begrepet "makta rår" med Stalin som læremester i så måte. Sfinxen sjøl - hr statsminster Bratteli - gjorde viste at prinsippet makta rår levde godt og og gjorde det meir enn litt klart at "en A-velger er en ja-velger" og at den som tenkte annerledes om saken i hvert fall var en partisviker og mest sannsynlig en landsforræder som ikke ønsket Norge vel. Presset var knallhardt, særlig innen Arbeiderpartiet, men også innen Høyre, men Ola og Kari trossa presset tilstrekkelig til at det blei nei likevel. Jeg var sjøl ung i 1972, skoleelev med skoledag etter avstemminga og ung nok til at jeg ikke fikk følge den utover natta. (Noen egenglig debatt på skolen hadde vi ikke siden stemningen i hjembygda, særlig mellom skoleelever, var like klar som ved avstemmingen om fortsatt union med Sverige i 1905: Sa noen åpent han/hun var for EU blei risikoen for å pleie blødende nase eller akutt besøksbehov hos tannlegen med et par lause tenner mer enn teoretisk!) Vi hadde ikke TV (var nok ikke allment ennå i Norge utenfor by), men jeg tror alle norske aviser som hadde teknisk mulighet til det serverte sine lesere bildet på http://e24.vgc.no/drpublish/images/article/2012/04/10/20182559/1/default/176179.jpg 26.9.72. Tre norske fylker (Oslo, Akerhus, Vestfold) sa klart ja, et sa ja med mindre enn 5 % flertall og 16 fylker sa NEI, fire av disse med over 70 % flertall (Møre/Romsdal, Nordland, Troms og Finnmark, https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4a/Norwegen-Referendum_1972.svg/540px-Norwegen-Referendum_1972.svg.png). Statsminister sfinx Bratteli tok hatten og gikk mens han spådde Norge tilbake til Europas fattige og glømte utkant. Nordmenn hadde vist trass, blei sendt ut på gangen om en uskikkelig skoleelev, fikk nå all den straff de ærlig fortjente og han tok ikke ansvaret. "Uheldigvis" var det ikke noen skjebne verre enn døden som venta på de trassige Ola-er og Kari-er.

Så kom 1994 og en ny omgang. Nå satset man politisk enda hardere, nå SKULLE Norge inn EU om så ved hjelp av "svenskesuget" (avstemmingen i Norge blei 100 % bevist lagt etter Sveriges avstemming, siden man der var reelt sikker på at landet sa ja, og man skulle ikke ha noe av det som skjedde i 1972, at danskene måtte forholde seg til Norges nei en uke seinere). Nå tok man nesten seieren på forskudd, men Ola og Kari sa nei takk til det gullkanta tilbudet igjen. EØS-avtalen var derimot ikke på valg, den var en nødvendig kriseløsning man hadde i bakhånd dersom det utenkelige skulle skje at Ola og Kari igjen ikke skulle forstå sitt eget beste. Sfinxen Bratteli satte stillingen sin som statsminster inn på at Ola og Kari skulle adlyde ordre, fru Brundtland hadde lært og tok ingen sjanser når det gjaldt risikoen for å miste egen makt.

På grunn av den holdningen og innsatsen fra tidligere generasjoner Ola-er og Kari-er er det Norge i dag er fritatt for EUs "velsignelser". Uten landsmo®der fru Bruntland og hennes maktbehov uansett Ola og Karis avgjørelser kunne landet vært uten EØS også!

Så velkommen, BREXIT - nå er det nytt håp. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Uansett er det hele særdeles teoretisk siden ja-siden kommer til å vinne med komfortabel margin.

Teori og praksis er ofte to sider av samme sak  ;)

Jeg tror nok det er mange EU-land i dag som angrer på hele EU-medlemskapet.

Fra 70-tallet og frem til idag har det rådet en "vi kan ikke ta sjansen på å bli stående på gangen" stemning i Europa.

Mange land har sett på EU som redningen, både økonomisk og sikkerhetspolitisk.

Idag, når man ser hvor sentralisert EU har blitt, og hvor mye man får tredd nedover hodet, uten å ha noe som helst å si om saken, er det mange som har fått litt bonde-anger.

Nå er vinden i ferd med å snu, og tankegangen nå synes å gå i retning av "vi kan ikke ta sjansen på å forsvinne helt som nasjon, hva tenkte vi på!"

Nå bør Norge komme seg ut av Schengen og EØS så fort som mulig. Det er Europa som trenger oss og våre varer (olje, fisk, osv...) ikke vi som trenger dem (i samme grad iallefall).

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...