Bruker-163290 Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Vi er for mange folk. Fått ned befolkningen til en 20-30 tusen så snakker vi. Som Bill Burr sa; da kan vi kjøre tanks hele gjengen, forurense så mye vi vil og skyte utrydningstruede arter i fleng uten å ødelegge noe som helst. Lenke til kommentar
Fred Lee Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Stripe langs E18 og ring 3, ingen ting langs E16, Den store røde flekken er bygårdene innenfor ring2 og blokkene i Groruddalen. Nettopp der det er flest peiser per kvadratmeter. Du skal veldig få meter vekk fra veiene før nox er kraftig redusert. Lenke til kommentar
50SZBEQO Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 problemet er svært enkelt: det er for mange mennesker som reiser til arbeidsplassen sin samtidig. to løsninger: flere på trygd fleksible arbeidstider :mere svart arbeid med fleksibel arbeidstid og så er det de helvetes barna som må i barnehage og skole på ikke-fleksible tidspunkter den ekstreme mangelen på helhetstenkning om å få folk til å jobbe, og stå i jobb selv når andre ordninger er tilstede er farlig. Norge har ett svært stort problem med å få mennesker til å stå i jobb og med stadig å gjøre det verre og mer tidskrevende å komme seg på jobb så er denne utviklingen kontraproduktiv. Folk burde belønnes for å komme på jobb, ikke hundses og plages hele tiden. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 problemet er svært enkelt: det er for mange mennesker som reiser til arbeidsplassen sin samtidig. to løsninger: flere på trygd fleksible arbeidstider :mere svart arbeid med fleksibel arbeidstid og så er det de helvetes barna som må i barnehage og skole på ikke-fleksible tidspunkter den ekstreme mangelen på helhetstenkning om å få folk til å jobbe, og stå i jobb selv når andre ordninger er tilstede er farlig. Norge har ett svært stort problem med å få mennesker til å stå i jobb og med stadig å gjøre det verre og mer tidskrevende å komme seg på jobb så er denne utviklingen kontraproduktiv. Folk burde belønnes for å komme på jobb, ikke hundses og plages hele tiden. Tror du virkelig det er om det er lett å kjøre til jobb som er avgjørende for om folk har arbeid? AtW Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Åpenbar sammenheng med trafikk. Nå forbyr jo Norge bensin og diesel-biler etter 2025 uansett, skal vi tro utenlandske aviser Men altså - hvorfor ikke bygge ut kollektiv trafikk og i stedet for bomringer som melkeku, og heller midlertidig forby privat trafikk i de påvirkede områdene? Eventuelt bør vel avgifter i første omgang legges på nitrogen og ikke CO2. Lenke til kommentar
I2TEJMNO Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Oslo og Bærum kommune bør også gi gratis ombygging av alle eldre vedovner for å klare å nå målet det nærmeste tiåret. På vinteren renser ikke Euro 6 biler utslippene, det hele er en gigantisk svindel. ombygging er et dårlig alternativ. Selv "rentbrennende" ovner er ekstremt dårlige på svevestøv. Forbud i by er det eneste logiske alternativ. Særlig fordi fyringen er hardest på de dagene byen er mest utsatt. Særlig er det kommende forbudet av oljefyrer skummelt. Bygger bare et noen få bygårder om fra olje til flis har vi gedigen økning av svevestøv. Selv pellets som er overlegent mye renere enn rentbrennende ovner gir fortsatt 10ggr så mye svevestøv som en oljebrenner. Jeg har enda ikke sett en nøkternt regnestykke men når vedovner står for 30% på årsbasis, og de er fraværende halve året og fyres lett i 23 av 26 resterende uker aner vi en enorm økning og andel av forurensingen de 3 ukene det er kaldt vær og stillestående luft. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Oslo og Bærum kommune bør også gi gratis ombygging av alle eldre vedovner for å klare å nå målet det nærmeste tiåret. På vinteren renser ikke Euro 6 biler utslippene, det hele er en gigantisk svindel. ombygging er et dårlig alternativ. Selv "rentbrennende" ovner er ekstremt dårlige på svevestøv. Forbud i by er det eneste logiske alternativ. Særlig fordi fyringen er hardest på de dagene byen er mest utsatt. Særlig er det kommende forbudet av oljefyrer skummelt. Bygger bare et noen få bygårder om fra olje til flis har vi gedigen økning av svevestøv. Selv pellets som er overlegent mye renere enn rentbrennende ovner gir fortsatt 10ggr så mye svevestøv som en oljebrenner. Jeg har enda ikke sett en nøkternt regnestykke men når vedovner står for 30% på årsbasis, og de er fraværende halve året og fyres lett i 23 av 26 resterende uker aner vi en enorm økning og andel av forurensingen de 3 ukene det er kaldt vær og stillestående luft. 30% på årsbasis av hva? Alle typer svevestøv er ikke likt. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Åpenbar sammenheng med trafikk. Nå forbyr jo Norge bensin og diesel-biler etter 2025 uansett, skal vi tro utenlandske aviser Men altså - hvorfor ikke bygge ut kollektiv trafikk og i stedet for bomringer som melkeku, og heller midlertidig forby privat trafikk i de påvirkede områdene? Eventuelt bør vel avgifter i første omgang legges på nitrogen og ikke CO2. Forby trafikk er jo et ganske ekstremt tiltak da, synes du det er mer fornuftig enn å regulere den med bommer? AtW Lenke til kommentar
50SZBEQO Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 problemet er svært enkelt: det er for mange mennesker som reiser til arbeidsplassen sin samtidig. to løsninger: flere på trygd fleksible arbeidstider :mere svart arbeid med fleksibel arbeidstid og så er det de helvetes barna som må i barnehage og skole på ikke-fleksible tidspunkter den ekstreme mangelen på helhetstenkning om å få folk til å jobbe, og stå i jobb selv når andre ordninger er tilstede er farlig. Norge har ett svært stort problem med å få mennesker til å stå i jobb og med stadig å gjøre det verre og mer tidskrevende å komme seg på jobb så er denne utviklingen kontraproduktiv. Folk burde belønnes for å komme på jobb, ikke hundses og plages hele tiden. Tror du virkelig det er om det er lett å kjøre til jobb som er avgjørende for om folk har arbeid? AtW arbeidsdagen begynner når du går ut døra hjemme, og slutter når du er hjemme igjen. Det er klart at tidsforbruk, stress og kostnad ved å komme seg på jobb går direkte inn i trivselen og lønnsomheten ved å være i jobb. Dersom "arbeidsreiseskatten" ,også kalt "kø avgift" skal taes opp til ett nivå som virkelig reduserer trafikken så vil det bli et vesentlig kutt i "netto lønn etter skatt og utgifter" for lavlønte. Fordelen med arbeidsreiseskatten er at høytlønte og folk med firmabil får kortere reisetid og en mer forutsebar hverdag. Bare se på bilparken som sirkulerer i London innenfor bomringen så ser du at "røkla" er borte og luksusbilene florere. Lenke til kommentar
Zappy1 Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Bare sett opp en stor vifte på Holmenkollen som kan sørge for luftsirkulasjon i byen.. Diseldrevet da eller? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 problemet er svært enkelt: det er for mange mennesker som reiser til arbeidsplassen sin samtidig. to løsninger: flere på trygd fleksible arbeidstider :mere svart arbeid med fleksibel arbeidstid og så er det de helvetes barna som må i barnehage og skole på ikke-fleksible tidspunkter den ekstreme mangelen på helhetstenkning om å få folk til å jobbe, og stå i jobb selv når andre ordninger er tilstede er farlig. Norge har ett svært stort problem med å få mennesker til å stå i jobb og med stadig å gjøre det verre og mer tidskrevende å komme seg på jobb så er denne utviklingen kontraproduktiv. Folk burde belønnes for å komme på jobb, ikke hundses og plages hele tiden. Tror du virkelig det er om det er lett å kjøre til jobb som er avgjørende for om folk har arbeid? AtW arbeidsdagen begynner når du går ut døra hjemme, og slutter når du er hjemme igjen. Det er klart at tidsforbruk, stress og kostnad ved å komme seg på jobb går direkte inn i trivselen og lønnsomheten ved å være i jobb. Dersom "arbeidsreiseskatten" ,også kalt "kø avgift" skal taes opp til ett nivå som virkelig reduserer trafikken så vil det bli et vesentlig kutt i "netto lønn etter skatt og utgifter" for lavlønte. Fordelen med arbeidsreiseskatten er at høytlønte og folk med firmabil får kortere reisetid og en mer forutsebar hverdag. Bare se på bilparken som sirkulerer i London innenfor bomringen så ser du at "røkla" er borte og luksusbilene florere. Du svarte ikke på spørsmålet, tror du virkelig om det er lett å kjøre til jobb er avgjørende for om folk har jobb? Joda, det spiller inn på den totale lønnsomheten, men spiller det nok inn til at folk bare sier opp arbeidet sitt i noen særlig grad? AtW Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Enda en grunn til å ikke bo i Norges søppelfylling. Lenke til kommentar
50SZBEQO Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 problemet er svært enkelt: det er for mange mennesker som reiser til arbeidsplassen sin samtidig. to løsninger: flere på trygd fleksible arbeidstider :mere svart arbeid med fleksibel arbeidstid og så er det de helvetes barna som må i barnehage og skole på ikke-fleksible tidspunkter den ekstreme mangelen på helhetstenkning om å få folk til å jobbe, og stå i jobb selv når andre ordninger er tilstede er farlig. Norge har ett svært stort problem med å få mennesker til å stå i jobb og med stadig å gjøre det verre og mer tidskrevende å komme seg på jobb så er denne utviklingen kontraproduktiv. Folk burde belønnes for å komme på jobb, ikke hundses og plages hele tiden. Tror du virkelig det er om det er lett å kjøre til jobb som er avgjørende for om folk har arbeid? AtW arbeidsdagen begynner når du går ut døra hjemme, og slutter når du er hjemme igjen.Det er klart at tidsforbruk, stress og kostnad ved å komme seg på jobb går direkte inn i trivselen og lønnsomheten ved å være i jobb. Dersom "arbeidsreiseskatten" ,også kalt "kø avgift" skal taes opp til ett nivå som virkelig reduserer trafikken så vil det bli et vesentlig kutt i "netto lønn etter skatt og utgifter" for lavlønte. Fordelen med arbeidsreiseskatten er at høytlønte og folk med firmabil får kortere reisetid og en mer forutsebar hverdag. Bare se på bilparken som sirkulerer i London innenfor bomringen så ser du at "røkla" er borte og luksusbilene florere. Du svarte ikke på spørsmålet, tror du virkelig om det er lett å kjøre til jobb er avgjørende for om folk har jobb? Joda, det spiller inn på den totale lønnsomheten, men spiller det nok inn til at folk bare sier opp arbeidet sitt i noen særlig grad? AtW jeg var selv i den situasjon at arbeidsreisen, en vei, økte fra 20 min, til 40-60 minutter over 30 år. Jeg kan betro deg at å bruke så mye av fritiden i bilkø var noe av det mest frustrende og bortkastede timer jeg har opplevd. Når så tilbudet om førtids pensjon kom opp så var absolutt muligheten for å slippe alle disse bortkastede timene i kø en vesentlig grunn for å slutte å jobbe, selv om jeg gikk mye ned i lønn. Desverre så hadde vi ikke "arbeidsreise skatt" her i distriktet så firmabilen var ikke så mye til nytte, selv om de ordinære bompengene jo ble dekket. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Det er jo ikke rettferdig at bare de med penger skal få kjøre. Det bør heller behovsprøves. Og elbiler kan jo fremdeles kjøre som vanlig. Lenke til kommentar
Per Olav Olsen Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Etter hva som ble sagt på radio en tid tilbake så måles NOX et sted og det er ved Kielfergene. Resten er datamodeller og vi vet jo hvor feil de kan slå. Alle målingene rundt Oslo er målt nesten ute i veibanen og lite representativt for boliger. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Datamodeller kan både være mye feil eller mye riktig, det er ingen automatikk i at de gir noe dårlig bilde. AtW Lenke til kommentar
K S Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Enda en elendig artikkel fra TU. Hvor er bakgrunnen, statistikken og referansene. Det vises til at man må gjøre tiltak, men ingenting om grunnlaget. Det står at NOx-konsentrasjonen forventes å falle, er det da nødvendig å plage bilistene? Sannheten er at så lenge man har veier vil man få svevestøv, det meste av svevestøvet skyldes veislitasje fra store kjøretøy og salt samt vedfyring. Gi oss noen fakta over hvor store de forskjellige utslippskildene er. Folk leser TU for å lære noe, vanlige nyheter kan vi lese i VG. Enn så lenge bilistene "plager" og dreper så mange, så er det nærliggende å "plage" bilistene ja. (les, ulempene er ganske store, så det er hensiktsmessig å forsøke å regulere aktiviteten). AtW Merkelig tilnærming. Kjøretøy redder direkte utallige mennesker hver dag, når de brukes som ambulanser. I tillegg er kjøretøy helt fundamentale i samfunnet vårt, for å kunne tjene penger nok til å drive bl.a. med miljøvern. Merkelig at man ikke setter inn like harde fremstøt mot influensa, som tar ca 1000 liv i året. Men kanskje ikke like sexy... Joda, fint å redusere disse tallene noe, men ikke for enhver pris. Vi skal faktisk ha et liv, også! Det å leve, med den aktiviteten det medfører, VIL føre til dødsfall, men alternativet er enda verre, nemlig massedød pga mangel på mat. Det skulle også vært interessant å sett tall på dødsfall knyttet til lokal forurensning i gamledager. Det var nok langt verre, når folk daglig trakk inn røyk fra åpen fyr i huset. Ikke at det er noe å trakte etter, men det er vel heller blitt bedre enn verre. Det er vel heller kunnskap om problemet som har øket. Bevis: gjennomsnittlig levealder øker år for år, og de aller, aller fleste som dør av luftforurensning er svært gamle, og er også svært sårbare for den nevnte influensaen... Problemet hauses rett og slett opp, og folk tror på det, utrolig nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå