Redaksjonen. Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Se NO2-«skyen» over Oslo: Selv ikke de mest omfattende listene med tiltak vil være nok Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Spebarn og småbarn er vel mest utsatt for luftsveiskader så det kan kalles indirekte barnemishandling å bo i Oslo. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Føy på påbudt landstrøm til skip, fas ut dieseltog og forby pantografer så kommer man kanskje i mål.. 4 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Bare sett opp en stor vifte på Holmenkollen som kan sørge for luftsirkulasjon i byen.. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Luftsirkulasjon er ikke akkurat en god ting når vi snakker svevestøv 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Okei, legg en stor lufttett kapsel over byen med et utsug som går ned i sjøen, og et luftinntak fra bak åsen der gresset er grønt.. 1 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 en stor lufttett kapsel over byen Hmmm 2 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Hmmm Omtrent sånn jeg tenkte på ja Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Det enkleste hadde nok vært å forby innvandring da flere folk betyr mer forurensing. Samtidig kan man oppfordre folk til å flytte ut av byene og bosette seg i mer grisgrente strøk. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Føy på påbudt landstrøm til skip, fas ut dieseltog og forby pantografer så kommer man kanskje i mål.. Hva mener du med det jeg har uthevet? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Det enkleste hadde nok vært å forby innvandring da flere folk betyr mer forurensing. Med den logikken så hadde det enkleste vært å skyte kanskje 70-80% av alle innbyggerne Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Det enkleste hadde nok vært å forby innvandring da flere folk betyr mer forurensing.Med den logikken så hadde det enkleste vært å skyte kanskje 70-80% av alle innbyggerne Kva då med røyken frå krematoria? Men seriøst – om regjeringa berre kunne få kontroll på eksplosjonen av statsbyråkratar i Oslo, hadde mykje vore løyst. Eg har lenge argumentert for å flytte Skattedirektoratet til Kyrkseterøra, slik at dei kunne få tak i kvalifiserte folk. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Det enkleste hadde nok vært å forby innvandring da flere folk betyr mer forurensing. Med den logikken så hadde det enkleste vært å skyte kanskje 70-80% av alle innbyggerne Litt enklere og mindre omstridt å begrense innvandring og urbanisering enn å starte massakrer, men hver sin smak. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Føy på påbudt landstrøm til skip, fas ut dieseltog og forby pantografer så kommer man kanskje i mål.. Hva mener du med det jeg har uthevet? Pantograf er den fjærede og glidende mekanismen som sitter oppå trikker og tog. Den overfører strøm fra strømførende kabler over skinnegangene til trikker og tog. Denne mekanismen gnistrer fælt (lysbuer) og det skapes mye NOx i slike gnister. Forbyr man bruken av de og overfører strøm til el-trikker og tog på andre måter (f.eks med induksjon eller automatiske kontaktplugger ved stoppesteder) så slipper vi NOx fra denne kilden. 3 Lenke til kommentar
Fred Lee Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 "Norge ble i 2015 dømt i EFTA domstolen for brudd på EUs luftkvalitetsdirektiv, blant annet fordi kommunenes tiltaksutredninger for lokal luftkvalitet var for dårlige". Vi ble dømt fordi det manglet utredninger, ikke pga luftkvaliteten!!!! Vi trenger altså flere byråkrater til å skrive rapporter. Ikke renere luft, for at EU skal bli fornøyd. Litt mer nøkternt: http://luftkvalitet.info/home.aspx viser luftkvaliteten. Ved å gå inn på hver enkelt måler gjennom vinteren ser man en klar tendens. Det er bra fra morgenen av, brukbart fram til kl 18, og så går forrurensningen rett i taket straks folk kommer hjem og fyrer på peisen. Skulle gjerne sett tallene for 100% reduksjon av vedfyring, opp mot 100% reduksjon av biltrafikk (bare for å kunne sammenligne) 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Finnes et tilsvarende verktøy for å lese om nivåer av bakkeozon? 2 Lenke til kommentar
kyrreso Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Jeg var sikker på at det var dårligere luft i Bergen enn i Oslo... Spørs vel hva du måler etter.. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Enda en elendig artikkel fra TU. Hvor er bakgrunnen, statistikken og referansene. Det vises til at man må gjøre tiltak, men ingenting om grunnlaget. Det står at NOx-konsentrasjonen forventes å falle, er det da nødvendig å plage bilistene? Sannheten er at så lenge man har veier vil man få svevestøv, det meste av svevestøvet skyldes veislitasje fra store kjøretøy og salt samt vedfyring. Gi oss noen fakta over hvor store de forskjellige utslippskildene er. Folk leser TU for å lære noe, vanlige nyheter kan vi lese i VG. 4 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Er helt umulig å se noe som helst på det kartet. Statiske bilder er noe vi slet med på 90-tallet. Hva om TU kunne ta seg tid til å lage noe mer gjennomtenkt? Det tar mindre enn 5 minutter å sette opp en leaflet-klient med Kartverket eller OSM bakgrunnskart, samt NO2-forurensningen som et vektorbasert overlay. Eksempler på implementering finnes overalt på internet. 1 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Litt mer nøkternt: http://luftkvalitet.info/home.aspx viser luftkvaliteten. Ved å gå inn på hver enkelt måler gjennom vinteren ser man en klar tendens. Det er bra fra morgenen av, brukbart fram til kl 18, og så går forrurensningen rett i taket straks folk kommer hjem og fyrer på peisen. All den tid kartet viser en klar sammenheng mellom biltrafikk og NO2-konsentrasjon tar jeg dine påstander med en klype salt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå