Gå til innhold

Reise til Donetsk, Ukraina


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høres ut som en veldig dårlig idé å bli lokket inn i en lovløs krigssone. Du må faktisk regne med at du vil bli ranet om du reiser dit og må planlegge for det. Du kan ikke regne med at bank- og kredittkort vil virke her, men folkene der er sikkert likevel interessert i å få tak i kortene du har med deg. Passet ditt kan også ha verdi for dem og du vil ikke klare å få tak i nytt pass der, dette må du også planlegge for. Og selv blant unge så vil de fleste ikke kunne kommunisere på engelsk og er du ikke er vant med å reise kan egentlig ikke Ukraina anbefales og krigssonen uti provinsen blir ekstremt vanskelig og kan bare advares mot. Dette er noe helt annet enn en tur til Paris eller London.  Du vil i krigssonen bli sett på som en omvandrende rik idiot som kan ranes uten risiko. Din reiseforsikring vil som jeg har sagt ikke gjelde her og du vil ikke finne noen offentlige instanser som vil kunne hjelpe deg.

 

Skal du absolutt møte denne damen anbefaler jeg på det sterkeste at dere møtes i Kiev. Det vil ikke være for vanskelig eller dyrt for henne å reise dit og du vil ha politi, ambassade og offentlige instanser som fungerer. Du vil finne tjenester og tilbud i Kiev som kan klarer bruke som engelsktalende turist og du vil ha et visst sikkerhetsnett som du vil være helt uten i krigssonen.

 

Presenter dette som en betalt ferie i Kiev for henne. Du må regne med å betale litt for hotell og slikt, men du må regne med at det raskt kan bli mye dyrere å reise inn i krigssonen. Om hun påstår det er vanskelig for henne å reise dit så må du regne med at det er minst like vanskelig for deg å reise til krigssonen. Og husk at hun er fortsatt på hjemmebane i Kiev selv om Kiev blir en litt mer nøytral arena.

 

Totalt må du regne med at en uke i Kiev blir mye billigere og ikke minst blir det mye mindre risikabelt for deg.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

https://en.wikivoyage.org/wiki/Eastern_Ukraine

"WARNING: The eastern provinces of Donetsk and Luhansk have seen violent clashes since the beginning of March 2014. Governments of newly-formed Donetsk and Lugansk People's Republics declared independence from Ukraine, and the Ukrainian army fights them to restore integrity of Ukraine. The region remains extremely volatile and unsafe for travel. Possible dangers are: getting wounded or killed in the bombings, either misguided or directed at civilians, being kidnapped, robbed (including of the vehicle, you're using), being beaten or killed. Visiting these two provinces at this time is very unwise"

Lenke til kommentar

Lærte av en guide i Astana at de kunne se om noen var russisk eller vestlig bare på ganglaget. Og for menn i dette området er det grilldress eller militært som er klesstilen så en vestlig mann er veldig lett å identifisere på lang avstand.

 

Man vil ikke bare bli identifisert som vestlig, som de har mye aggresjon mot, men også som idiot for det er ingen vestlige som reiser frivillig inn i denne krigssonen uten å være idiot.

 

Men du vil ikke bare bli identifisert som idiot på lang avstand. De vet at bank og betalingskort ikke fungerer i området slik at du må ha med deg en bunke med penger for turen. Og siden de allerede har fastslått at du er idiot så har du sikkert en stor bunke med penger med deg. Du vil altså bli identifisert som en rik idiot med mye penger på seg.

 

Så du må regne med å ikke bare bli ranet én gang, men flere. Og når raner nummer 3 ikke klarer få noe mere ut av deg så må du regne med vold og aggresjon. Og skulle du klare finne noe som utgir seg som politi så må du regne med at det første spørsmålet deres vil være om du har noen mere penger gjemt bort noe sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lærte av en guide i Astana at de kunne se om noen var russisk eller vestlig bare på ganglaget. Og for menn i dette området er det grilldress eller militært som er klesstilen så en vestlig mann er veldig lett å identifisere på lang avstand.

 

Man vil ikke bare bli identifisert som vestlig, som de har mye aggresjon mot, men også som idiot for det er ingen vestlige som reiser frivillig inn i denne krigssonen uten å være idiot.

 

Men du vil ikke bare bli identifisert som idiot på lang avstand. De vet at bank og betalingskort ikke fungerer i området slik at du må ha med deg en bunke med penger for turen. Og siden de allerede har fastslått at du er idiot så har du sikkert en stor bunke med penger med deg. Du vil altså bli identifisert som en rik idiot med mye penger på seg.

 

Så du må regne med å ikke bare bli ranet én gang, men flere. Og når raner nummer 3 ikke klarer få noe mere ut av deg så må du regne med vold og aggresjon. Og skulle du klare finne noe som utgir seg som politi så må du regne med at det første spørsmålet deres vil være om du har noen mere penger gjemt bort noe sted.

 

Må heller ikke glemme at raner nummer 4 kidnapper deg og krever løspenger for å slippe deg fri.

Lenke til kommentar

Etter å ha pratet med hun i Donetsk igjen så kom vi fram til at jeg kan prøve å dra dit til neste år hvis situasjonen er bedre der. Hun sier at jeg kan komme. men er absolutt ingenting som har åpent der. å hvis jeg går ut i det store å hele så garanterer hun at jeg kommer til å bli ranet og værre.. 

 

så ho sa egentlig det samme som dere prøvde å fortelle meg... 

så blir 1 uke Moskva, også må jeg finne ut om jeg drar til Kiev eller sant peter den siste uken. men tror det blir Kiev muligens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...