Gå til innhold

Hva er typsk norsk? skal ha med til Ukraina


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ta med Smash-sjokolade. Ikke finn på å ta med Freia-sjokolade for det er bare noe generisk møkk som selges rundt om ellers i Europa. 

 

Ellers kan du ta med multebærlikør (Lakka). Dessverre er ikke dette produktet norsk per se, men den serveres like fullt med største selvfølgelighet på alle Hurtigrutens skip. 

 

Ellers, etter tilgjenglighet, kan du ta med hvalkjøtt (sjekk om det er lovlig i Ukraina), tørket reinkjøtt, lakris, multebærsyltetøy (fra Molta f.eks.), tørrfisk (sjekk om den er islandsk eller norsk), akevitt og øl. :p 

Lenke til kommentar

TS. Damene i Ukrainia (og de fleste i Øst-Europa), liker gaver og jeg tror det er vanlig å gi konfektsjokolade. Og det kan du kjøpe på flyplassen når du kommer frem. Velg en eske med eksklusiv konfektsjokolade og det skader sikkert ikke med en fin blomsterbukkett i tilegg. Angående type/fabrikat, o.l., så får du sikkert gode råd av ekspeditørene, hvis du forteller om situasjonen.

 

Å kjøpe noe typisk norsk og som hun vil sette pris på, er tvilsom gave. 

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Mariusgenser, ostehøvel, binders og en kopp med råolje

Pratet med henne nå. bare tilfeldig at vi kom til å prate om å kutte ost faktisk ista. å hun forteller at hun ikke veit hva en ostehøvel er :o

 

TS. Damene i Ukrainia (og de fleste i Øst-Europa), liker gaver og jeg tror det er vanlig å gi konfektsjokolade. Og det kan du kjøpe på flyplassen når du kommer frem. Velg en eske med eksklusiv konfektsjokolade og det skader sikkert ikke med en fin blomsterbukkett i tilegg. Angående type/fabrikat, o.l., så får du sikkert gode råd av ekspeditørene, hvis du forteller om situasjonen.

 

Å kjøpe noe typisk norsk og som hun vil sette pris på, er tvilsom gave. 

Det er ikke et romantisk besøk, derfor jeg tenkte å kjøpe noe typisk norsk :) 

 

Hun driver å lærer meg russisk, så vi har pratet ilag på skype hver da i ca 7 måneder. å når hun fortalte meg om hvor hun bodde og hvilken tilstand byen var i så fant jeg ut at den kunne bli veldig interessant å besøke henne. jeg skulle 2 uker til Russland i sommer, men endret det til 1 uke i Russland og 1 uke i Ukraina.

Lenke til kommentar

 

Mariusgenser, ostehøvel, binders og en kopp med råolje

Pratet med henne nå. bare tilfeldig at vi kom til å prate om å kutte ost faktisk ista. å hun forteller at hun ikke veit hva en ostehøvel er :o

 

 

Det er ikke et romantisk besøk, derfor jeg tenkte å kjøpe noe typisk norsk :)

 

Da blir det litt anderledes. :) Men hun gjør deg en tjeneste, så hvis du ikke finner noe annet, setter hun sikkert pris på konfekt likevel.

 

Om du kjøper noe norsk, så kjøp for all del ikke med deg brunost. Bare dumme folk skal presse denne særegne osten på utlendinger. Og ennå værre, de særverer gjerne en stor "kladd" uten tilbehør som brød, knekkebrøs, o.l. og det gjør det ennå værre. 

 

Ostehøvel er det få som bruker utenfor Norge. De skjærer ost med kniv. En strikket genser, eller jakke kunne kanskje være en god ide.

Lenke til kommentar

Til familien jeg har i Bulgaria, bruker vi å ta med twist & røkelaks om vi ikke reiser på sommeren.

 

Vi har også en gang tatt med noen flasker Iseple ( Vinmonopolet, smådyre saker) når vi har tenkt tanken.

 

Det siste som et alternativ til Aquavit som er veldig norsk, men som ikke mange kanskje vil like utenfor landets grenser.

 

Ellers som en sa, etter å ha sittet å drukket litt norsk cognac og danske Anthon Berg gullbrød - now THIS is candy :)

 

Det fine med mat, er jo at man kan kombinere det med lokale ting og lage det "som man gjør det i norge"

 

I tilfellet med laks, feks lage eggerøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...