Gå til innhold

Hvordan unngå skattesmell?


Anbefalte innlegg

Jeg prøver også å gå i null, og tar gjerne en liten baksmell. Har mer enn nok penger i bakhånd til å dekke inn det uansett. Syns det er bedre å fylle egen sparekonto enn å betale for mye skatt.

Jeg gjør begge deler: betaler for mye skatt med vilje og fyller egen sparekonto. I tillegg betaler jeg ned ekstra på lånet. Det er det som gir forutsigbarhet og økonomisk trygghet. Det kan man nesten ikke argumentere mot. I tillegg til bufferkontoen har jeg en egen sparekonto tiltenkt rent forbruk. Penger som står på denne kontoen kan jeg blåse på akkurat det jeg vil, uten å tenke konsekvenser. Det er en deilig følelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjør ikke det. Viss en klarer å beregne hva man betaler og hva man skal betale i skatt så klarer man også å beregne hvordan man ender ut. Det er dette som er forutsigbarhet. Det å betale inn for mye for å sikre seg er tvert i mot dårlig planlegging men en gardering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg prøver også å gå i null, og tar gjerne en liten baksmell. Har mer enn nok penger i bakhånd til å dekke inn det uansett. Syns det er bedre å fylle egen sparekonto enn å betale for mye skatt.

Jeg gjør begge deler: betaler for mye skatt med vilje og fyller egen sparekonto. I tillegg betaler jeg ned ekstra på lånet. Det er det som gir forutsigbarhet og økonomisk trygghet. Det kan man nesten ikke argumentere mot. I tillegg til bufferkontoen har jeg en egen sparekonto tiltenkt rent forbruk. Penger som står på denne kontoen kan jeg blåse på akkurat det jeg vil, uten å tenke konsekvenser. Det er en deilig følelse.

 

Nå høres det ut som du tjener ganske greit. Det er ikke enhver forunt å få mindre penger i måneden (som følge av å betale for mye skatt), spare utover det og i tillegg betale ned mer enn nødvendig på lånet. Tipper realiteten for mange er maks en av disse alternativene og for noen sikkert ikke ett av dem engang.  

 

Har man en bufferkonto med et fornuftig beløp på er det jo heller ikke noe problem å få baksmell. Da har man hatt litt ekstra å rutte med hele året og baksmellen kan enkelt betales ned med bufferen. 

 

Siden du skriver "Det kan man nesten ikke argumentere mot" kan jeg foreslå ett motargument: Det er bedre rente på en sparekonto enn du får av å ha pengene hos skattevesenet. I tillegg kan dette forrentes fra første lønning i nytt skatteår i stedet for den tiden fra selvangivelsen mottas frem til utbetaling. 

Lenke til kommentar

Siden du skriver "Det kan man nesten ikke argumentere mot" kan jeg foreslå ett motargument: Det er bedre rente på en sparekonto enn du får av å ha pengene hos skattevesenet. I tillegg kan dette forrentes fra første lønning i nytt skatteår i stedet for den tiden fra selvangivelsen mottas frem til utbetaling. 

Du undervurderer den renten man får på skattepengene. Pr nå er den renten faktisk marginalt høyere enn renten på sparekontoen.

Lenke til kommentar

 

Siden du skriver "Det kan man nesten ikke argumentere mot" kan jeg foreslå ett motargument: Det er bedre rente på en sparekonto enn du får av å ha pengene hos skattevesenet. I tillegg kan dette forrentes fra første lønning i nytt skatteår i stedet for den tiden fra selvangivelsen mottas frem til utbetaling. 

 

Du undervurderer den renten man får på skattepengene. Pr nå er den renten faktisk marginalt høyere enn renten på sparekontoen.

 

Eg synest du har ein dårleg sparekonto dersom renta er under 0.56%. Vil heller påstå at det er du som overvurderer den.

 

Eg har god kontroll på økonomi og skatt, så det blir sjeldan noko stor overrasking der i gården. Pengane vil eg heller ha på sparekonto eller BSU enn hos staten. Det ideelle er om eg går i null på oppgjeret.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg prøver også å gå i null, og tar gjerne en liten baksmell. Har mer enn nok penger i bakhånd til å dekke inn det uansett. Syns det er bedre å fylle egen sparekonto enn å betale for mye skatt.

 

Det er faktisk det motsatte som er lurt. Bruk heller skatten som sparegris. De har markedets beste rente. Fikk selv igjen 156,- i renter på det jeg får igjen i dag. Hvilken bank får man det igjen i dag? Ikke lenge før du må betale for å ha pengene i banken.

 

 

 

Den beste måten å slippe baksmell, er å be arbeidsgiver trekke ekstra skatt pr lønn. Det er også en godt måte å spare på, da man som regel får igjen alt man trekker tilbake, og man slipper å måtte tenke på at man eventuelt får en baksmell. Det er mye surere å måtte betale til staten, enn å få igjen fra dem.

Lenke til kommentar

 

Jeg prøver også å gå i null, og tar gjerne en liten baksmell. Har mer enn nok penger i bakhånd til å dekke inn det uansett. Syns det er bedre å fylle egen sparekonto enn å betale for mye skatt.

 

Det er faktisk det motsatte som er lurt. Bruk heller skatten som sparegris. De har markedets beste rente. Fikk selv igjen 156,- i renter på det jeg får igjen i dag. Hvilken bank får man det igjen i dag? Ikke lenge før du må betale for å ha pengene i banken.

 

 

 

Den beste måten å slippe baksmell, er å be arbeidsgiver trekke ekstra skatt pr lønn. Det er også en godt måte å spare på, da man som regel får igjen alt man trekker tilbake, og man slipper å måtte tenke på at man eventuelt får en baksmell. Det er mye surere å måtte betale til staten, enn å få igjen fra dem.

 

Har du lest de andre innleggene mine i denne tråden?

Lenke til kommentar

 

Jeg prøver også å gå i null, og tar gjerne en liten baksmell. Har mer enn nok penger i bakhånd til å dekke inn det uansett. Syns det er bedre å fylle egen sparekonto enn å betale for mye skatt.

 

Det er faktisk det motsatte som er lurt. Bruk heller skatten som sparegris. De har markedets beste rente. Fikk selv igjen 156,- i renter på det jeg får igjen i dag. Hvilken bank får man det igjen i dag? Ikke lenge før du må betale for å ha pengene i banken.

 

 

 

Den beste måten å slippe baksmell, er å be arbeidsgiver trekke ekstra skatt pr lønn. Det er også en godt måte å spare på, da man som regel får igjen alt man trekker tilbake, og man slipper å måtte tenke på at man eventuelt får en baksmell. Det er mye surere å måtte betale til staten, enn å få igjen fra dem.

 

Har du lest innleggene høyere opp her? 0.56% rente om du lar staten ta vare på dem og rundt 1.8% om du tar vare på dem selv. Uten at jeg vet dette sikkert tror jeg at man bare får renter på skattepengene du har tilgode fra du får tilsendt selvangivelsen og frem til utbetaling (noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?) kontra å få rente og renters rente fra lønnsutbetalingen i januar året før frem til juni året etter.

 

Den dagen du må betale penger for å ha penger i banken tror du staten sponser deg med positiv rente?

 

Det er heller ikke "surt å betale til staten". Dette er penger du skylder fordi du har oppgitt feil opplysninger og har du ikke betalt dem inn på forhånd er det jo bare rett og rimelig at du får en regning på det senere. Har man kontroll på økonomien og skattesystemet vet man også på forhånd om man får penger igjen eller baksmell (selv om jeg skal innrømme skattesystemet tar litt tid å sette seg inn i). 

Lenke til kommentar

Det er faktisk det motsatte som er lurt. Bruk heller skatten som sparegris. De har markedets beste rente. Fikk selv igjen 156,- i renter på det jeg får igjen i dag. Hvilken bank får man det igjen i dag? Ikke lenge før du må betale for å ha pengene i banken.

 

Den beste måten å slippe baksmell, er å be arbeidsgiver trekke ekstra skatt pr lønn. Det er også en godt måte å spare på, da man som regel får igjen alt man trekker tilbake, og man slipper å måtte tenke på at man eventuelt får en baksmell. Det er mye surere å måtte betale til staten, enn å få igjen fra dem.

Jeg fikk faktisk det dobbelte i renter på det jeg fikk igjen.

 

Helt klart, oppjustering av forventet inntekt er en veldig fin måte å unngå baksmell på, samt bruke som ekstra sparing. Har fått baksmell på > 10000 kr før (som forklart over), og det er lite gøy. Så jeg kommer til å fortsette den praksisen jeg har fulgt de siste årene.

Lenke til kommentar

Rent økonomisk er det jo bedre å få et lån fra staten til 0,56% rente man kan oppbevare til høyere rente, som betales tilbake ved skatteoppgjøret, enn å ha "penger tilgode" til 0,56% rente. Faktisk litt penger å tjene på å få baksmell (men man er pliktig til å oppgi korrekte opplysninger til skatteetaten, så det er jo strengt tatt ikke lov)

Lenke til kommentar

Rentene er uansett ganske lave nå, og jeg synes ikke det er verdt å gjøre seg til kjeltring for småpenger. Og når jeg kan spare i tillegg til å bevisst ha et for høyt skattetrekk, så gjør jeg heller det fremfor å la det gå på millimeteren. Da kan jeg heller bruke tid og krefter på hyggeligere ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...