Gå til innhold

Hvordan unngå skattesmell?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg frykter å komme i en situasjon neste år hvor jeg må betale masse restskatt. Hittil har jeg vært veldig "heldig" og alltid fått igjen.

Det jeg ikke forstår er hvordan man i det hele tatt kommer i en slik skatteblemme?

Altså, jeg er nå fulltidsansatt og har en fastlønn som jeg trekkes 35 % i skatt for. I tillegg; dersom jeg jobber overtid, så blir jeg trukket tilsvarende skatt for dette også.

 

Er det noe jeg bør være bekymret for? Altså, hvordan vet jeg om jeg egentlig skal bli trukket mer enn 35 % i skatt eller om 35% er riktig for meg? Jeg har inntekt på 410 000 kroner i året. Fast fulltidsjobb. 35 % har jeg blitt trukket helt siden jeg begynte i jobben ifjor sommer.

 

Mens når jeg var student og kun arbeidet noen få timer i uken, så ble jeg trukket hele 36 % i skatt...

 

Hvordan finner jeg ut av dette?

 

På forhånd takk - jeg synes dette med skatt er så forvirrende!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg frykter å komme i en situasjon neste år hvor jeg må betale masse restskatt. Hittil har jeg vært veldig "heldig" og alltid fått igjen.

Det jeg ikke forstår er hvordan man i det hele tatt kommer i en slik skatteblemme?

Altså, jeg er nå fulltidsansatt og har en fastlønn som jeg trekkes 35 % i skatt for. I tillegg; dersom jeg jobber overtid, så blir jeg trukket tilsvarende skatt for dette også.

 

Er det noe jeg bør være bekymret for? Altså, hvordan vet jeg om jeg egentlig skal bli trukket mer enn 35 % i skatt eller om 35% er riktig for meg? Jeg har inntekt på 410 000 kroner i året. Fast fulltidsjobb. 35 % har jeg blitt trukket helt siden jeg begynte i jobben ifjor sommer.

 

Mens når jeg var student og kun arbeidet noen få timer i uken, så ble jeg trukket hele 36 % i skatt...

 

Hvordan finner jeg ut av dette?

 

På forhånd takk - jeg synes dette med skatt er så forvirret!

Jeg er så å si i samme situasjon som deg. Det kan være lurt å si til den som styrer lønna at du vil trekke 500-1000kr ekstra i mnd. Skatt beregnes ut i fra inntekt, gjeld, lån osv. Veldig mye spiller inn, er bare skattekontoret som kan si deg riktig hva du må ha i prosenter. Da finner du ca ut hva du bør ha (uten å gå til skattekontoret) når du får skatteoppgjør 2016:)

 

Edit: Du kan finne det på nettet også kom jeg på! Men der kan være vanskelig.

Endret av Kvamen93
Lenke til kommentar

Den eneste måten å finne det ut på er å ha god kontroll på skattesystemet samt egen økonomi og regne det ut. Dette er noe de færreste gidder å sette seg inn i med mindre man har spesiell interesse for det og beror heller på diverse skattekalkulatorer for å sjekke. 

 

Trekkes det virkelig 35% skatt av lønnen din? Dette er meget høyt. Uten å ha sjekket nærmere tør jeg tippe at en med din inntekt skal skatte ca. 21-23% per måned (dette er da riktignok fordelt på 12 måneder og ikke i de 10,5 månedene man skattes av). Sikker på at du ikke har tabelltrekk (mener man må søke ekstraordinært for å få prosenttrekk på primærinntekt)?

 

Som Sveern sier over her så må du fylle ut skattekortet riktig. Har du med all informasjon her (lønn, renteinntekt, gjeld, gjeldsrenter, kjørefradrag osv) skal det vanskelig gjøres at du får baksmell med forbehold om at du stort sett jobber 150t per måned (eller ikke har andre tillegg utover fast månedslønn. De aller fleste fradrag meldes inn automatisk av arbeidsgiveren din, banker og andre institusjoner så selv om man skal passe på dette selv så trenger man sjelden å gjøre noe med det. 

 

Angående skattetrekk som student har dette blitt gjort feil. Har man kun en jobb vil man ha tabelltrekk (det har hvert fall jeg hatt i alle år). 36% skal kun trekkes av bi-inntekt (jobb nummer 2) for å "sikre" at man ikke får baksmell. Kanskje du har levert feil skattekort til arbeidsgiver? Da er det hvert fall ikke rart at du alltid har fått igjen. 

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Hvordan? Lønningskontoret flyttet meg fra prosent- til tabelltrekk uten å melde fra, med det resultat at jeg betalte 8500 kroner for lite i fjor. Man kan jo si at jeg kunne oppdaget dette ved å lese lønnsslippene, men forskjellen var for liten til at jeg mistenkte at noe hadde endret seg. Skriver timer, så jeg får ikke det samme hver måned.

Lenke til kommentar

Enkelt. Når du registerer skattekortet legger du godt på inntekten slik at trekket blir høyere. Dessuten ber du lønnsavdelingen om å trekke fullt hele året. Da skal du i de aller fleste tilfeller unngå baksmell. Funker for meg, og jeg får ganske mye igjen i år, mer enn noen gang tidligere.

Lenke til kommentar

Renter, evt tap i forhold til investeringer, utlegg til jobb, reise til jobb.. Det er mye du kan trekke i fra dersom du er berretiget. Dette er bare noe. Så kommer eventuel formue, eiendeler og andre ting som er skatteberretiget i andre enden og drar opp igjen. 

 

Det blir gjort en beregning hvert år, dersom alle opplsyningene der stemmer blir det sjeldent restskatt. 

Lenke til kommentar

Send inn skattekort manuelt i des/jan, etter å ha gått igjennom tallene for antatt inntekt + fradrag så godt du kan. 

 

Se igjennom i sept/okt, endre skattekortet med hva du har tjent til da + evt andre store endringer, og send inn på nytt.

 

Problem løst. 

 

PS: Får du store smeller eller tilbakebeløp med tabell, så er det fradrag og kapitalskatt du har tabbet deg ut med. Tabell er ekstremt elastisk med tanke på inntektsendringer, men fradragene styrer hvilken tabell som skal brukes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelt. Når du registerer skattekortet legger du godt på inntekten slik at trekket blir høyere. Dessuten ber du lønnsavdelingen om å trekke fullt hele året. Da skal du i de aller fleste tilfeller unngå baksmell. Funker for meg, og jeg får ganske mye igjen i år, mer enn noen gang tidligere.

Har man tabelltrekk hjelper ikke dette (med mindre man gjør noen valg som gjør at man får en annen tabell enn man ellers ville fått). Gå hit: https://skort.skatteetaten.no/skd/trekk/trekk og trykk "Hele tabellen". Tjener du 400' i året (33.333/mnd) trekkes det 9950 i måneden. Selv om du oppgir at du tjener 600' (fortsatt med forbehold om at man blir tildelt samme tabell) så vil fortsatt skattetrekket beregnes ut fra den månedens lønn som fortsatt er 33.333.

Lenke til kommentar

Tabelltrekk er i og for seg fin ordning dersom det er stor forutsigbarhet i økonomien din og du blir trekt i fra riktig tabell. 

Selv mener jeg at prosenttrekk gir en fin forutsigbarhet i økonomien. Har fått baksmell en eneste gang ila. alle disse årene, men det var pga en konkurs der jeg fikk feriepengene utbetalt i feil år, som skapte en del rot. Men det hadde vært mye verre, hadde jeg ikke hatt et i utgangspunktet høyt trekk samt kjørt fullt trekk i desember. På pga dette fikk jeg begrenset skaden.

Lenke til kommentar

Men du har et spesifikt mål som er annerledes enn de fleste andre. Hvis man rapporterer riktig angående en normal økonomi, så ender man nesten alltid opp med korrekt trekk med tabell. Som sagt, bommer man med tabell, så har man rapportert feil, eller man har en veldig kompleks eller uoversiktlig økonomi. Ola Nordmann får "forutsigbarhet" med tabell og korrekt rapportering, ikke ved fast prosenttrekk med masse margin for en kjempeutbetaling av skattepenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du har et spesifikt mål som er annerledes enn de fleste andre. Hvis man rapporterer riktig angående en normal økonomi, så ender man nesten alltid opp med korrekt trekk med tabell. Som sagt, bommer man med tabell, så har man rapportert feil, eller man har en veldig kompleks eller uoversiktlig økonomi. Ola Nordmann får "forutsigbarhet" med tabell og korrekt rapportering, ikke ved fast prosenttrekk med masse margin for en kjempeutbetaling av skattepenger. 

Annerledes? Som om det å legge inn sikkerhetsmarginer og sikre penger tilbake på skatten er så veldig unormalt? Det bidrar i hvert fall til en solid økonomi. Men det er du kanskje motstander av? På denne måten får man forutsigbarhet, da man faktisk blir bedre rustet til å takle dårligere tider, nettopp fordi man har noe å gå på.

Lenke til kommentar

Jeg får lønn hver måned og har kontroll på utgiftene mine. Jeg har også kontroll på hva jeg betaler i skatt. At jeg går i 0 med skatteoppgjøret betyr på ingen måte at jeg ikke har solid økonomi.

 

Gjør man det slik jeg beskriver i den første posten så kommer man så nære null at man ikke trenger å tenke på oppgjøret overhodet. Det er hva jeg kaller forutsigbarhet, nemlig å være i forkant, ha oversikt over økonomien, og ikke bare hive penger inn i skatt for å få en "pott" til sommern. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den typiske restskatten kommer av følgende forhold:

 

 - Skattyteren forstår ikke skattekortet, og tror han trekkes 35 % inntekt når han egentlig trekkes etter tabell.

 - Skattyteren trekkes etter feil tabell, fordi han ikke ber om oppdatert skattekort når fradragssituasjonen hans endrer seg (eller ikke-trekkpliktig inntektssituasjon)

 - Skattyter har høye ikke-trekkpliktige inntekter som ikke er tatt hensyn til i skattekortet. Ikke-trekkpliktig inntekt er feriepenger, overskudd fra næring, renteinntekter, eventuelle skattepliktige leieinntekter, und so weiter.

 

Det siste punktet er veldig vanlig hos arbeidsledige. Man får feriepenger fra arbeidsgiver det første året man er arbeidsledig, og de er ikke trekkpliktige. Men de tas heller ikke hensyn til i skattetrekket på dagpenger (fordi skattetrekket NAV kjører på dagpenger bygger på at du får dagpenger, ikke feriepenger, i juni), noe som vil si at man ligger an til en kjempesmell.

 

Min oppskrift på å unngå bomskudd er å kjøre en skikkelig jobb fire ganger i året. Da setter jeg meg ned med lønnsslipper, barnehageregninger, rentenotaer, og setter opp et Excel-ark med oversikt over inntekt og fradrag per dato, og forventet inntekt og fradrag resten av året. Så fremskriver jeg skattetrekket for å se hvordan jeg ligger an.

 

Noe som minner meg om at nå er det tid for å gjøre juli-jobben.

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...