Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får man avgjørelser fra sak på oppringing fra skjult nummer fra politi?


Anbefalte innlegg

Jeg venter på en avgjørelse i en sak. Fikk en telefon fra skjult nummer. Jeg tok den ikke fordi jeg tar ikke skjult numre generellt. Jeg vil vite hvem det er som ringer. Får "frysninger" av skjulte numre fordi jeg har noen som har plaget meg i livet generellt sett som kan ta kontakt å plage meg, og jeg liker å se hvem som ringer. Nå ble jeg frustrert over at jeg ikke tok telefonen. Og om det var en avgjørelse i saken. 

 

Noen som vet hva som skjer videre når en sak avgjøres? Kommer det i form av brev/ eller telefon? 

 



Anonymous poster hash: 2dad9...1d4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nope, politiet har ingen grunn til å bruke skjult nummer. Du kan få telefon fra et vanlig mobilnummer, altså en jobbtelefon, hvis de ringer med den uten å koble seg gjennom telefonsystemet. NAV ringer noen ganger med mobilnummer, men stort sett med 55553333. Usikker på om du vil få lokalpolitiet's nummer eller 02800.

 

Uansett så lar du vær å ta telefonen når skjult nummer ringer. Hvis det er viktig så sender de brev og de kan også sende sms. Du kan jo også ta en telefon til dem :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nope, politiet har ingen grunn til å bruke skjult nummer. Du kan få telefon fra et vanlig mobilnummer, altså en jobbtelefon, hvis de ringer med den uten å koble seg gjennom telefonsystemet. NAV ringer noen ganger med mobilnummer, men stort sett med 55553333. Usikker på om du vil få lokalpolitiet's nummer eller 02800.

 

Uansett så lar du vær å ta telefonen når skjult nummer ringer. Hvis det er viktig så sender de brev og de kan også sende sms. Du kan jo også ta en telefon til dem :)

 

Politiet har ingen årsaker til å skjule nummeret for å få kontakt med meg. De kan enten sende brev eller sende sms/ eller ringe med fullt nummer. 

Jeg begynte å tenke på saken jeg er i. Begynte å bli litt urolig for å si det sånn. Men jeg får regne med at de tar kontakt med full identitet istedet. 

 

Jeg tar ikke skjulte numre. Og tror det er smart. Er frustrerende når folk ringer med skjult identitet. Jeg forsøkte å finne en app der man kan få vite hvem som ringer med skjult nummer, men vet ikke om det er noe lurt. De som forsøkte å ringe meg får forsøke igjen med full identitet. 

 

Anonymous poster hash: 2dad9...1d4

Lenke til kommentar

Politiet ringer såvidt jeg vet ikke med skjult nummer. Dersom dem ønsker å få tak i deg ringer dem gjerne i fra ett sentralbordnummer eller en jobbtelefon. Dem sender gjerne også en tekstmelding i ettertid der dem opplyser om at dem har prøvd å kontakte deg og om du vennligst kan ringe dem på 02800 eller ett annet nummer. 

 

Hemmelig nummer eller Skjult nummer er stort sett selgere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

§ 3. Presentasjon og dokumentasjon av markedsføring
Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.

 

De viser til markedsføringsloven som krever at forbrukeren skal vite hvem som har kontaktet dem, og et minstekrav er i så måte å kunne søke opp nummeret i ettertid.

 

"Rettspraksisen" er ca som følger;

For det tredje gjør det jobben vanskelig for Forbrukerombudet når klagene først har kommet. Finner de ikke ut hvem som står bak anropene, er det lite de kan gjøre.....

Lenke til kommentar

Med rettspraksis mener jeg dom. Det skal vel også skilles i mellom ukjent og skjult nummer. Hvorvidt markedsføringsloven omfatter telefonnummer er jeg ikke like sikker på. Det er for eksempel ingen krav til meg som selger at jeg skal ha telefonen jeg benytter i forretningssammenheng registrert på selskapet jeg jobber og selger for, eller registrert i det store og det hele. Selv om den per definisjon blir brukt til markedsføring. 

Endret av Rockàll
  • Liker 1
Lenke til kommentar

§ 3. Presentasjon og dokumentasjon av markedsføring

Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.

 

De viser til markedsføringsloven som krever at forbrukeren skal vite hvem som har kontaktet dem, og et minstekrav er i så måte å kunne søke opp nummeret i ettertid.

 

"Rettspraksisen" er ca som følger;

For det tredje gjør det jobben vanskelig for Forbrukerombudet når klagene først har kommet. Finner de ikke ut hvem som står bak anropene, er det lite de kan gjøre.....

Det burde ikke vært lov å ringe med skjult nummer i det hele tatt. 

Endret av LineMalen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

§ 3. Presentasjon og dokumentasjon av markedsføring

Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.

 

De viser til markedsføringsloven som krever at forbrukeren skal vite hvem som har kontaktet dem, og et minstekrav er i så måte å kunne søke opp nummeret i ettertid.

 

"Rettspraksisen" er ca som følger;

For det tredje gjør det jobben vanskelig for Forbrukerombudet når klagene først har kommet. Finner de ikke ut hvem som står bak anropene, er det lite de kan gjøre.....

Det burde ikke vært lov å ringe med skjult nummer i det hele tatt. 

 

 

Du kan reservere telefonen din mot oppringninger i fra skjult nummer, eller man kunne vertfall det. Dersom noen med skjult nummer ringer kan de da velge å opplyse om nummeret sitt for å komme igjennom. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

§ 3. Presentasjon og dokumentasjon av markedsføring

Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.

 

De viser til markedsføringsloven som krever at forbrukeren skal vite hvem som har kontaktet dem, og et minstekrav er i så måte å kunne søke opp nummeret i ettertid.

 

"Rettspraksisen" er ca som følger;

For det tredje gjør det jobben vanskelig for Forbrukerombudet når klagene først har kommet. Finner de ikke ut hvem som står bak anropene, er det lite de kan gjøre.....

Det burde ikke vært lov å ringe med skjult nummer i det hele tatt. 

 

 

Du kan reservere telefonen din mot oppringninger i fra skjult nummer, eller man kunne vertfall det. Dersom noen med skjult nummer ringer kan de da velge å opplyse om nummeret sitt for å komme igjennom. 

 

Man blir nyskjerrig på om det er noen man kjenner eller noe viktig når noen ringer med skjult. Det er det som er så irriterende. Jeg trodde det skulle forbys å ringe med skjult nummer, men det er ikke blitt slik 

Lenke til kommentar

*snip*

Det burde ikke vært lov å ringe med skjult nummer i det hele tatt. 

 

Jeg har skjult nummer pga diverse grunner som er litt private. Det er en ekstra sikkerhet i forhold til å finne nummeret mitt siden det ikke alltid fungerer 100% å fjernes fra Gulesider.

 

Kan du si noen om hvorfor det ikke burde være lov?

Lenke til kommentar

 

*snip*

Det burde ikke vært lov å ringe med skjult nummer i det hele tatt. 

 

Jeg har skjult nummer pga diverse grunner som er litt private. Det er en ekstra sikkerhet i forhold til å finne nummeret mitt siden det ikke alltid fungerer 100% å fjernes fra Gulesider.

 

Kan du si noen om hvorfor det ikke burde være lov?

 

Det er fordi jeg blir stresset av oppringinger fra skjult identitet. Men mitt nummer var skjult før også. Men jeg førte det inn i en av katalogene på nettet, og nå er det å finne. Jeg synes det er greit å ha et skjult nummer som en sikkerhet, men liker ikke å bli oppringt av hemmelig identitet. 

Lenke til kommentar

Det er vel en diskusjon som går utenfor tråden sitt tema. Men det er svært viktig å skille i mellom skjult nummer (nummeret viser ikke i display når du ringer) og hemmelig nummer som i at nummeret er unntatt opplysningsregister. 

Det som jeg reagerer på er når det står : "privat nummer" når noen forsøker å ringe. Altså det er ikke oppgitt hvilke nummer det ringes fra. Da hadde det vært bedre at det står et nummer selv om eier av nummeret ikke har registrert det i telefonkatalogen. 

Lenke til kommentar

Det er vel en diskusjon som går utenfor tråden sitt tema. Men det er svært viktig å skille i mellom skjult nummer (nummeret viser ikke i display når du ringer) og hemmelig nummer som i at nummeret er unntatt opplysningsregister. 

Det som jeg reagerer på er når det står : "privat nummer" når noen forsøker å ringe. Altså det er ikke oppgitt hvilke nummer det ringes fra. Da hadde det vært bedre at det står et nummer selv om eier av nummeret ikke har registrert det i telefonkatalogen. 

 

Det er 2 forskjellige ting. Skjult/ privat nummer er skjult for mottager ved telefonsamtaler, ikke SMS. Telenor fjerner nummer fra telefonkatalogen hvis man spør om det, men blir da ikke skjult. Man kan også reservere seg for addressert reklame og telefonsalg ;)

 

https://w2.brreg.no/reservasjon/om_resreg.jsp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er vel en diskusjon som går utenfor tråden sitt tema. Men det er svært viktig å skille i mellom skjult nummer (nummeret viser ikke i display når du ringer) og hemmelig nummer som i at nummeret er unntatt opplysningsregister. 

Det som jeg reagerer på er når det står : "privat nummer" når noen forsøker å ringe. Altså det er ikke oppgitt hvilke nummer det ringes fra. Da hadde det vært bedre at det står et nummer selv om eier av nummeret ikke har registrert det i telefonkatalogen. 

 

Det er 2 forskjellige ting. Skjult/ privat nummer er skjult for mottager ved telefonsamtaler, ikke SMS. Telenor fjerner nummer fra telefonkatalogen hvis man spør om det, men blir da ikke skjult. Man kan også reservere seg for addressert reklame og telefonsalg ;)

 

https://w2.brreg.no/reservasjon/om_resreg.jsp

 

Enig :) Det var det jeg mente. :) 

Lenke til kommentar

Du kan reservere telefonen din mot oppringninger i fra skjult nummer, eller man kunne vertfall det. Dersom noen med skjult nummer ringer kan de da velge å opplyse om nummeret sitt for å komme igjennom. 

 

https://www.telenor.no/privat/telefoni/telefontjenester/

Telenor har hvertfall det, bla litt nedover så ser du det.

 

"Får du telefon fra en anonym innringer vil personen få et valg om å vise nummeret, ellers slipper samtalen ikke gjennom. Slik unngår du for eksempel at fremmede ringer deg for å sjekke om noen er hjemme. 

 

Innringere fra utlandet kan ringe deg på samme måte som før, selv om de ikke viser hvilket nummer de ringer fra"

 

Koster 25,- i måneden står det.

 

Edit; Angående avsporingen så har jo TS fått svar på spørsmålet så det er kanskje greit?

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

 

Jeg venter på en avgjørelse i en sak. Fikk en telefon fra skjult nummer. Jeg tok den ikke fordi jeg tar ikke skjult numre generellt. Jeg vil vite hvem det er som ringer. Får "frysninger" av skjulte numre fordi jeg har noen som har plaget meg i livet generellt sett som kan ta kontakt å plage meg, og jeg liker å se hvem som ringer. Nå ble jeg frustrert over at jeg ikke tok telefonen. Og om det var en avgjørelse i saken. 

 

Noen som vet hva som skjer videre når en sak avgjøres? Kommer det i form av brev/ eller telefon? 

 

 

Anonymous poster hash: 2dad9...1d4

 

Politiet ringer med normalt mobil nr om de skal ha tak i deg, de legger nok også igjen en beskjed eller en sms at du skal ringe de opp hvis du ikke tar den.

 

Brev er standar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...