finfyr Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Sitter her og banner for meg selv. Har linje fra AVIDI, som jeg deler med to andre som jeg bor sammen med. De kobler seg til en router gjennom tp kabler. Har forresten en Billion Bipac 643, trådløs router. Det som er saken er det at jeg gjerne vil koble min bærbare til nettet trådløst. Nå bruker jeg TP; som de to andre. Han som bor i etasjen over har også trådløst nettverkskort i maskina. Jeg vil ikke at han skal ha adgang. Derfor vil jeg sette så kun min MAC adresse kan kobles til trådlsøt. Er dette tilstrekkelig sikkerhet? Vi deler ikke noe hemmelig, så om noen skulle gidde hacke seg inn så er det ingen krise... Har sett på disse vpn tingene i routeren, men får det ikke til. Noen som steg for steg kan forklare meg hvordan jeg settet opp dette med MAC filter? Dette gjelder kun trådløst, siden de andre har tp. Vil selv også ha muligheten til å koble meg til med kabel, for filoverføring og slikt. Håper noen kan hjelpe en stakkars. Spør gjerne om det er noe dere lurer på. Takk! Lenke til kommentar
bitcowboy Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Hei, jeg sjekket hos Billion ... supporten der (hvis man vil kalle det) for ditt modell suger ... Alt som fantes av "download" var firmware. NÅ vet du hvorfor den var så billig. Men det påstås at et det finnes en manual i esken. Du må finne menyen som omhandler MAC adresses filter (kanskje finner du det under sikkerhet, muligens i advanced setup. Det skal i teorien være tilstreklig med sikkerhet mot tilfeldige tilkoblinger, men du kan også slå av SSID-broadcast (da får uvedkommende ikke med seg hva det trådløse nettet ditt "heter"), det gjør det litt vanskeligere ... Jeg hadde også slått av dhcp serveren i routeren og jobbet med faste IP på alle maskiner ... da må man gjette seg til riktig IP-subnett for å være med. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 se om du ikke kan sette opp web kryptering. en annen mulighet for MAC filtrering: hjemme har jeg et lignende system, med både TP og Wifi, men der rutes trådløstrafikken gjennom en linux maskin som gjør MAC-filtreringen. (mitt aksesspunkt var også "billig" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå