Gå til innhold

Kan ikke åpne porter på Asus RT-AC66U

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Asus RT-AC66U som er oppdatert til nyeste firmware og fungerer utmerket forutenom at jeg ikke får tilgang til porter jeg prøver å åpne.

Det jeg prøver å få til er å åpne port 4500 UDP, og 433 TCP for å få tilgang til Back to my Mac.

Dette har fungert for 1 år siden, og falt ut i fjor høst helt uten at jeg fjernet tilgangen.

Oppsettet er som følger

Canal Digital 

Cicko Modem

En Mac mini  som er tilkoblet med kabel og med fast IP. Brannmuren er for øyeblikket deaktivert.

En Macbook pro  som er tilkoblet kablet internett på jobben, også den med brannmur deaktivert, denne har ikke fast IP.

Asus RT-AC66U med deaktivert brannmur og åpnet for NAT og UPnP

Portviderekobling: Aktivert, portområde: 433 TCP og 4500 UDP - dirigert til lokal IP som er den samme som på Mac mini som jeg prøver å få tilgang til. 

Feiltesting: Jeg har prøvd å koble direkte til modemet, jeg får heller ikke der tilgang til noen åpne porter, ikke engang port 80, som jeg har forstått skal være åpen. 

Jeg har prøvd å koble opp en annen ruter og åpnet for porter der. Men ingen hell.

Så jeg lurer altså på hva som kan være galt? Ikke google har hulpet meg på sporet av svaret her.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan sjekker du om porten er åpen?

Om du bruker webbaserte verktøy som www.canyouseeme.org eller ismyportopen.com kreves det at du har et program som lytter på den porten du forsøker å teste på.

F.eks. når du tester med port 80, krever det at du har en webserver som lytter på port 80 (f.eks. Apache), noe jeg tipper du ikke har?

Om du ikke har et program som lytter på den porten du tester, vil det ikke være noe program som svarer når du tester. Da vil du få beskjed om at porten er stengt, uavhengig av brannmur og NAT i ruteren din, og på Macen din.

Om du vil utelukke at det har noe med ruteren å gjøre, kan du sette IPen til Mac mini i DMZ, da vil alle porter (som ikke allerede er i bruk av andre tjenester) videresendes til Mac Minien. Om det ikke funker da heller, ligger problemet sannsynligvis på Macen. Om da brannmuren i tillegg er deaktivert på Macen, ligger problemet sannsynligvis i programmet du skal åpne portene til.

Om Back to my Mac funker når du har satt IPen til Mac Mini i DMZ, er det trolig et problem med hvordan du har satt opp portviderekoblingsreglene dine. Da kan du jo laste opp et skjermbilde av de f.eks. så vi kan sjekke de?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...