Gå til innhold

Norge dobler F-35-flåten


Anbefalte innlegg

Selvsagt er det ikke et perfekt fly! Det finnes ikke uansett. Poenget er, som sagt, at det er det beste som er tilgjengelig. Begrensninger og problemstillinger ble selvsagt tatt i betrakning under evalueringsprosessen (som forøvrig var åpen og ble kvalitetssikret av en uavhengig tredjepart)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

At det ikke finnes betyr ikke at man skal putte ubegrenset med penger i lomma til lockhead og co...

Og joda, ser ut som både Russerne , svenskene og andre land kommer til å ha jagerfly som faktisk fungerer.

 

Om du ikke tror de fungerer som forventet forslår jeg at du heller leser mer om inntrykk fra de som faktisk har testet flyene og ikke bare skriverier og blogger fra sofageneraler og besserwissere. Det er utvilsomt et svindyrt fly, men at det kommer til å levere er det ikke tvil om. Alternativet til å kjøpe F-35 er ingenting.

 

Flyene har sine svakheter :

 

*Kan trenge tanking under konkrete oppdrag da det viser seg at flyene må tanke på lang distanse oppdrag , med andre ord så vil flyene i periode være svært sårbare og enklere å oppdage med tanke på at selve tankflyene ikke akkurat er stealth.

 

*Flyene har en hastighet på 1930 Km/h som er godt under maks hastighet til andre Fly som F22 / Su 35 ( 2410 Km/h / 2350Km/h ).

*F35 kan ikke konkurrere i maneuvrabiliteten til Su 35.

*Flyet kan trolig bli oppdaget av russiske / kinesiske fly som har de nye oppdaterte infrarøde sensorene 

 

In an ideal situation, the F-35 would eliminate its targets before detection and leave. But as Trevithick notes, Russian and Chinese fifth-generation fighters have been outfitted with infrared sensors that can pinpoint a plane's heat signature over fairly vast distances. The F-35 has a single, large rounded engine nozzle that leaves a larger heat signature than the flat nozzles of other stealth aircraft, such as the F-22 or the B-2.

 

 

Og så har vi begrensninger med våpnene som flyet kan bruke pga stealth og en god del andre problemstillinger man må ta høyde for.

 

F35 er ikke et egnet forsvarsfly for Norge (min mening).

Det er vel ikke et egnet fly, siden den har problemer med å komme seg opp fra bakken. Jeg er kanskje radikal som ville foretrekke et kamp fly som kan fly.

 

Bortsett fra noen elektroniske duppeditter. Ligger dette flyet langt bak det 40+ år gamle F16 på alt som betyr noe (manøvrering, nyttelast, rekkevidde osv)

Lenke til kommentar

 

@Ketill Jacobsen:

Det kunne like gjerne stått Forsvaret kjøper 2 nye grå kampfly. Like morsomt det, eller?

 

Strengt tatt kan man vel si at Norge får 2 nye treningsfly...

Per dags dato fungerer ikke skytevåpnene på flyet om jeg forstod det rett og våpensystemet er ikke helt oppe og går. En del teknologi er også i "inaktiv" modus.

http://www.businessinsider.com/the-f-35-wont-fire-a-shot-until-2019-2014-12?r=US&IR=T&IR=T

 

Mener kanonen ble prøveskutt i fjor i Desember / November men pga softwaren vil den fortsatt være avslått inntil man er sikker på at det fungerer som den skal ( ikke så kjekt at den kunne skyte sporadisk om jeg ikke har misforstått helt ).

Nå er vel flyet fortsatt i "utviklings status". Det vil vel ta noen år før alle typer våpen som er på planen i dag er ferdig integrert vil jeg tippe. Kanskje 2024 ? Nå vil de første flyene i USA som vil bli klare til operasjoner kunne bli det alt til Jul i år..

http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/2016/03/21/air-force-checklist-f-35-jsf-ioc/81885600/

Så da tipper jeg kanonen fungerer også...

Lenke til kommentar

Hvis de støyer 3 dB mer, vil det si at ett F-35A støyer like mye som to F-16. Forskjellen er langt mindre enn i tidligere målinger fra Eglin-basen i Florida. Hvis målingene er korrekte: Vet noen av de flytekniske ekspertene blant TU-leserne om de har modifisert motorene?

Pål Jensen

Rådgiver i Norsk forening mot støy

Lenke til kommentar

Hvis de støyer 3 dB mer, vil det si at ett F-35A støyer like mye som to F-16. Forskjellen er langt mindre enn i tidligere målinger fra Eglin-basen i Florida. Hvis målingene er korrekte: Vet noen av de flytekniske ekspertene blant TU-leserne om de har modifisert motorene?

Pål Jensen

Rådgiver i Norsk forening mot støy

 

Det er viktig å huske at det er mange faktorer som spiller inn på støybildet, blant annet hvordan de tar av og kjører, hvordan flyene er lastet osv osv. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Mye tyder på at F35 vil være ubrukelig allerede før det kommer i ordentlig operativ drift :

 

Russland har nå utviklet trolig både sensorer og ubemannede droner som kan jakte på F35

Russland og Kina forbedret radarene sine sånn at man nå lettere ser Stealth flyene

 

Så da sitter man igjen med fly som kun vil være operative i land hvor økonomien er så dårlig at man ikke har råd til nye F16.

Lenke til kommentar

 

Hvis de støyer 3 dB mer, vil det si at ett F-35A støyer like mye som to F-16. Forskjellen er langt mindre enn i tidligere målinger fra Eglin-basen i Florida. Hvis målingene er korrekte: Vet noen av de flytekniske ekspertene blant TU-leserne om de har modifisert motorene?

Pål Jensen

Rådgiver i Norsk forening mot støy

 

Det er viktig å huske at det er mange faktorer som spiller inn på støybildet, blant annet hvordan de tar av og kjører, hvordan flyene er lastet osv osv. 

 

AtW

 

Det er naturligvis riktig. Tallene fra Eglin-basen gjaldt ved horisontalflukt ved samme hastighet og samme høyde. Forutsetingene for og forholdene ved de siste målingene kjenner jeg ikke. Jeg har hørt at F-35s "stealth"-egenskaper gjør at flyet er utformet så det støyer mer, men vet ikke om det stemmer. 

Pål Jensen

Rådgiver i Norsk forening mot støy.

Lenke til kommentar

Forøvrig en fin artikkel som viser hvorfor man ikke bør legge så veldig mye vekt på det alle nettkrigere/troll og sofageneraler jevnlig spyr ut. Her kan man lese om erfaringene til norsk operativt personell som faktisk flyr dette flyet:

http://www.tu.no/artikler/f-35-vs-f-15-8-0-flyet-overgar-alt-jeg-kunne-forestille-meg/349153

 

Allerede nå kan vi konkludere med at kritikken mot F-35 er gjort til skamme, for eksempel når det gjelder manøvreringsdyktighet og tekniske løsninger. Det mange kritikere påstår ikke er mulig, gjør vi jo hver dag. Og ennå er ikke maskinen ferdig utviklet.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...