Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot psoriasis funnet!

Anbefalte innlegg

Illustrert Vitenskap melder at det er funnet en kur mot psoriasis

For en som selv er plaget av dette lover det jo godt, men ser ut som om det i første omgang er ment for de som er skikkelig plaget. 80% blir friske, men klarte ikke helt å forstå om man da var nødt til å gå på en ukentlig sprøyte-kur livet ut.

Det er også noen bivirkninger ved behandlingen: færre hvite blodlegemer, soppinfeksjoner og inflammatoriske tarmsykdommer.

Det var noen voldsomme bivirkninger, men kanskje en gang i fremtiden har de løst dette også. Uansett spennende å se at de har funnet en kur mot en sykdom som var beregnet som uhelbredelig.

Endret av Demonickon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Uhelbredelig" høres ut som vi står overfor et problem som aldri vil kunne la seg løse, men det betyr som regel bare at vi ikke har funnet en kur enda. Uansett, kjekt for de rammede. Psoriasis står ganske langt oppe på listen over ting jeg håper aldri å få oppleve. Men kan vi fikse tinnitus snart?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Man antar vel at psoriasis er en autoimmun sykdom. Dvs at immunforsvaret angriper egne celler.

Utifra bivirkningene høres det ut som om "kuren" er å svekke immunforsvaret. Det er ingen kur i mine øyne. Men det lindrer sikkert symptomene for de som er virkelig hardt rammet. For de som er lett rammet, vil nok kuren være verre enn sykdommen.

Lenke til kommentar

Illustrert Vitenskap melder at det er funnet en kur mot psoriasis

For en som selv er plaget av dette lover det jo godt, men ser ut som om det i første omgang er ment for de som er skikkelig plaget. 80% blir friske, men klarte ikke helt å forstå om man da var nødt til å gå på en ukentlig sprøyte-kur livet ut.

Det er også noen bivirkninger ved behandlingen: færre hvite blodlegemer, soppinfeksjoner og inflammatoriske tarmsykdommer.

Det var noen voldsomme bivirkninger, men kanskje en gang i fremtiden har de løst dette også. Uansett spennende å se at de har funnet en kur mot en sykdom som var beregnet som uhelbredelig.

Hadde en i familien som var sterkt plaget med psoriasis, og det er bra de har funnet noe for det. Han var så sterkt plaget at han tilstadigheter var innlagt på sykehuset med det. Virket ut til at psoriasis kan være forferdelig plagsomt... Husker huden hans var full av eksem. 

Lenke til kommentar

Jeg tar en dyr giktmedisin som også hjelper på psoriasis. Jeg har en mild psoriasis så jeg hadde ikke fått medisinen, som også brukes for alvorlige tilfeller av psoriasis, hvis det ikke hadde vært gikten, som er langt mer alvorlig.

Etter å ha begynt på medisinen, så har psoriasisen så og si blitt "kurert"  :)

Veldig digg å slippe å smøre meg inn med salver, for ikke å snakke om de små psoriasis utslettene som tidligere var på intime områder nå er borte vekk :)

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

"Uhelbredelig" høres ut som vi står overfor et problem som aldri vil kunne la seg løse, men det betyr som regel bare at vi ikke har funnet en kur enda. Uansett, kjekt for de rammede. Psoriasis står ganske langt oppe på listen over ting jeg håper aldri å få oppleve. Men kan vi fikse tinnitus snart?

Det er feil å si uhelbredelig, de fleste steder står det noe ala "det finnes foreløpig ingen kur mot psoriasis"

Fra artikkelen du linker til "og så langt har det vært umulig å kurere den".

Inntil man finner en kur er jo ting i den rette forstand uhelbredelig. Ellers så kan vi jo si at ordet uhelbredelig aldri skulle ha eksistert. Det finnes nok flere sykdommer i dag som regnes som uhelbredelig, men hva vet vi fremtiden vil bringe.

"illustrert vitenskap"..... aldri skrevet noe av verdi... et tulleblad du må slutte å lese umiddelbart, eller skal jeg si, slutte å se på "illustrasjonene" i.... huff

Støtter posten over om Illustrert Vitenskap.  Tabloid møkkablad.

Om man imidlertid klikker seg videre til presseuttalelsen fra FDA og artikkelen i New England Journal of Medicine så ser det ut som et lovende gjennombrudd for dem med moderat til alvorlig psoriasis.

Så lenge kildene er troverdig har jeg ingenting i mot å lese Illustrert Vitenskap

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...