van der Her Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 (endret) Hei, Har et lite spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på.Da jeg og samboeren fikk selvangivelsen i slutten av mars, var hele boliglånet oppført på henne. Da vi eier lånet 50/50, redigerte begge selvangivelsen og sendte inn ny versjon.Da vi fikk skatteoppgjøret i dag, er halve gjelden oppført på meg. Men på hennes selvangivelse er gjelden den akkurat den samme. Den burde jo da vært halvert hos henne. Det skal vel neppe være sånn? Bør vi si fra om dette, eller er det bare prik? Lurer bl.a. på om det får noen konsekvenser for neste års skatteoppgjør osv...Takker for tilbakemelding :-) Endret 20. juni 2016 av van der Her Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Dersom du snakker om selve gjelden har dette lite å si for de fleste (hvert fall yngre) da summen av gjeld reduserer nettoformue. Nettoformue er eiendeler minus gjeld og avgjør om du får formuesskatt eller ikke. Det som er viktigst å få delt opp riktig er gjeldsrentene. Altså hvor mye dere betalte i renter på lånet i 2015. Dette vil redusere begges skattegrunnlag (altså mer igjen på skatten/lavere restskatt). Jeg må si det er litt rart at hun fortsatt står igjen med 100% gjeld og at du i tillegg har fått 50%, men en mulig forklaring er at Skattekontoret går etter tallene de får rapportert inn fra banken på gjeldsposten og at dette ikke lar seg overføre. Gjeldsrenter vet jeg det er mulig å overføre. Selv har jeg aldri gjort dette, men ordner heller opp internt med samboeren min (100% av gjeldsrentene står oppført på henne så vi deler summen på 2, ganger med gjeldende skattesats og så betaler hun meg denne summen). 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Jeg ville sagt fra om dette uansett om det ikke gir konsekvenser for ligningen. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Det skal vel neppe være sånn? Bør vi si fra om dette, eller er det bare prik? Lurer bl.a. på om det får noen konsekvenser for neste års skatteoppgjør osv... Skjema RF1117 http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Klage-pa-likning/ Ja, det kan få konsekvenser, men skatteetaten er ganske flinke så det kan hende det bare er en liten glipp. Tviler på at det gir store utslag, men dama di får jo fradrag på et høyere lån enn hun skulle. Klageskjemaet er like mye for å si ifra om slike småting som å sende "ekte klager". Skriv en kort redegjørelse bare "Hei, lånet er 50-50 på meg og X og dere har satt hele lånet på meg" Det kan ta 3 måneder og det kan hende dere må sende dokumentasjon. Få en bekreftelse fra banken og send dette som vedlegg med en gang så slipper dere å vente f.eks. 7 uker og må sende det inn alikevel Lenke til kommentar
van der Her Skrevet 21. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2016 Dersom du snakker om selve gjelden har dette lite å si for de fleste (hvert fall yngre) da summen av gjeld reduserer nettoformue. Nettoformue er eiendeler minus gjeld og avgjør om du får formuesskatt eller ikke. Det som er viktigst å få delt opp riktig er gjeldsrentene. Altså hvor mye dere betalte i renter på lånet i 2015. Dette vil redusere begges skattegrunnlag (altså mer igjen på skatten/lavere restskatt). Jeg må si det er litt rart at hun fortsatt står igjen med 100% gjeld og at du i tillegg har fått 50%, men en mulig forklaring er at Skattekontoret går etter tallene de får rapportert inn fra banken på gjeldsposten og at dette ikke lar seg overføre. Gjeldsrenter vet jeg det er mulig å overføre. Selv har jeg aldri gjort dette, men ordner heller opp internt med samboeren min (100% av gjeldsrentene står oppført på henne så vi deler summen på 2, ganger med gjeldende skattesats og så betaler hun meg denne summen). Så jeg skal kikke på "Fradrags"-posten, og så på "Renter av gjeld" på likningen, for å se hvor mye vi har betalt i renter på lånet vårt i 2015? Det er slik å forstå? :-) Takker for tilbakemelding. Lenke til kommentar
van der Her Skrevet 21. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2016 Ps: gjeldsrentene hos meg er helt riktig, etter at jeg redigerte selvangivelsen. Halvparten av rentene som vi betalte i fjor, står nå på meg. Synes fortsatt det er veldig merkelig at hun allikevel har alle rentene oppført hos henne, siden vi begge måtte legge til hverandres personnr. osv, når vi delte lånet/rentene mellom oss på selvangivelsen. Da tenker jeg at dette burde vært i orden. Men i og med at det ser ut til å være i orden hos meg, så er det da min samboer som ta kontakt å få ordnet opp i dette? Ikke sant? Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 (endret) Så jeg skal kikke på "Fradrags"-posten, og så på "Renter av gjeld" på likningen, for å se hvor mye vi har betalt i renter på lånet vårt i 2015? Det er slik å forstå? :-) Takker for tilbakemelding. Siden lånet står på samboeren din så er nok gjeldsrenter ifm. lånet 0 i ditt tilfelle (alle rentene står på henne). Du finner det under post 3.3/4.8: Renter, gjeld, andre kapitalkostnader og fradrag i selvangivelsen. Om dere har betalt 50/50 inn på lånet så skylder hun i prinsippet deg (gjeldsrenter / 2) * 0.27 (dersom du ikke har fått dette på din selvangivelse, noe jeg tviler sterkt på om dere ikke har meldt det inn. Tror ikke det holder å bare fordele selve gjelden). Ps: gjeldsrentene hos meg er helt riktig, etter at jeg redigerte selvangivelsen. Halvparten av rentene som vi betalte i fjor, står nå på meg. Synes fortsatt det er veldig merkelig at hun allikevel har alle rentene oppført hos henne, siden vi begge måtte legge til hverandres personnr. osv, når vi delte lånet/rentene mellom oss på selvangivelsen. Da tenker jeg at dette burde vært i orden. Men i og med at det ser ut til å være i orden hos meg, så er det da min samboer som ta kontakt å få ordnet opp i dette? Ikke sant? Hvis det er sånn det ligger an burde hun absolutt kontakte Skatteetaten for da har det tydeligvis skjedd en glipp et sted. Blir neppe så hyggelig om dere lar dette passere og det blir funnet ut av i ettertid. Endret 21. juni 2016 av LtdEdFred Lenke til kommentar
van der Her Skrevet 21. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2016 (endret) Så jeg skal kikke på "Fradrags"-posten, og så på "Renter av gjeld" på likningen, for å se hvor mye vi har betalt i renter på lånet vårt i 2015? Det er slik å forstå? :-) Takker for tilbakemelding. Siden lånet står på samboeren din så er nok gjeldsrenter ifm. lånet 0 i ditt tilfelle (alle rentene står på henne). Du finner det under post 3.3/4.8: Renter, gjeld, andre kapitalkostnader og fradrag i selvangivelsen. Om dere har betalt 50/50 inn på lånet så skylder hun i prinsippet deg (gjeldsrenter / 2) * 0.27 (dersom du ikke har fått dette på din selvangivelse, noe jeg tviler sterkt på om dere ikke har meldt det inn. Tror ikke det holder å bare fordele selve gjelden). Ps: gjeldsrentene hos meg er helt riktig, etter at jeg redigerte selvangivelsen. Halvparten av rentene som vi betalte i fjor, står nå på meg. Synes fortsatt det er veldig merkelig at hun allikevel har alle rentene oppført hos henne, siden vi begge måtte legge til hverandres personnr. osv, når vi delte lånet/rentene mellom oss på selvangivelsen. Da tenker jeg at dette burde vært i orden. Men i og med at det ser ut til å være i orden hos meg, så er det da min samboer som ta kontakt å få ordnet opp i dette? Ikke sant? Hvis det er sånn det ligger an burde hun absolutt kontakte Skatteetaten for da har det tydeligvis skjedd en glipp et sted. Blir neppe så hyggelig om dere lar dette passere og det blir funnet ut av i ettertid. På selvangivelsen min (i mars) var det hverken oppført gjeld eller renter av lånet, da samboeren står som "hovedansvarlig" for lånet ja. Så alt sto på henne. Dette redigerte vi begge, og sendte inn redigert versjon av selvangivelsene våre, slik at dette skulle være fordelt riktig hos begge på likningen. Ut ifra det jeg kan se nå, ser det som sagt riktig ut på min likning nå. Men mener du at det ikke kan være riktig hos meg, siden samboeren min fortsatt har hele lånet + renter stående på sin likning? Endret 21. juni 2016 av van der Her Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Det blir litt vanskelig å si hvor det er feil. Det kan jo tenkes at dere gjorde noe feil da dere fordelte rentene eller at samboeren din sin ligning av en eller annen grunn ble oppdatert etter fordelingen slik at den ble tilbakestilt til fullt lån og renter, men nå er jeg på tynn is. Hadde dette vært min situasjon hadde jeg enten sendt en mail eller ringt Skatteetaten og forklart situasjonen (ha begge selvangivelsene foran deg ;-) ). Lenke til kommentar
van der Her Skrevet 21. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2016 Det blir litt vanskelig å si hvor det er feil. Det kan jo tenkes at dere gjorde noe feil da dere fordelte rentene eller at samboeren din sin ligning av en eller annen grunn ble oppdatert etter fordelingen slik at den ble tilbakestilt til fullt lån og renter, men nå er jeg på tynn is. Hadde dette vært min situasjon hadde jeg enten sendt en mail eller ringt Skatteetaten og forklart situasjonen (ha begge selvangivelsene foran deg ;-) ). Får ta en telefon ja Takk for god hjelp, LtdEdFred ;-) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå