Gå til innhold

Oppgradering gammel pc - skjermkort, prossesor, hovedkort

Anbefalte innlegg

Skal oppgradere en gammel pc. Budsjett på kr 6.000,-.

Tenkte å kjøpe dette, og går opp litt i pris fra hva jeg først tenkte.

SKjermkort: Gainward GeForce GTX 970 4GB Phantom ( tilbud hos komplett kr 2.499,-)

Hvordan er det skjermkortet? Er det bra i forhold til andre GTX 970 kort?

Prosessor: Intel Core-i56600K Skylake 3.5 GHz, (komplett pris 2.290)

Hovedkort: Et hovedkort til ca kr 1.000,-. Kom gjerne med forslag her.

Denne gamle pcen består i dag av?

CPU: AMD FX-4100 4-core 3,6Ghz Black edition

Hovedkortet: Gigabyte GA-970A-Ud3

Skjermkort: Sapphire Radeon HD6670 GB GDDR3)

-120 GB ssd disk

- 2TB harddisk

- Vifte cooler Master Hyper 212 Evo

- 16 Gb corsair XMS 3 DDR3,1333 MHz (Kan jeg bruke disse minnebrikkene videre?)

- Strømforsyning Silver Power 500 W ( Levere denne nok strøm?).

- et cooler master kabinett.

Endret av halloiluken1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pga nytt budsjett laget jeg ny tråd for å få flere svar her, gamle lesere av tråden hadde sikkert trodd at budsjett var kr 4.000,-. Prøvde å slette tråden men fikk ikke gjort det.

Hvorfor budsjette økte, enkelt og greit fordi da får jeg oppgradert bedre. Jeg får heller legge til et par tusen for guttungen nå, istedenfor å kjøpe et veldig dårlig skjermkort.

Lenke til kommentar

oki. Har en sønn som har msi gtx970, han sier at han i spill for oppdatering fra nvidia som er tilpasset spillet og synes det fungere veldig bra. Litt usikker hva han mente men, Rx480 er vel ikke nvidia, men vil det gi evt oppdateringer på samme måte? Eller er det nødvendig i grunn?

Kom over tråden den perfekte pc-pakke, og kommer til å kjøpe dette regner jeg med. Og venter da med å kjøpe skjermkort, venter på Rx480:

Kabinett: Fractal Design Define S
Hovedkort: Gigabyte GA-
Z170 Gaming K3
Prosessor: Intel Core i5 6600K
Minne: Crucial Ballistix 2400MHz 16GB

Ser at budsjette bare sprekker mer og mer, men sånn er det med pc gitt. Er det noen andre hovedkort eller minne som er bra og billigere?

Kan jeg bruke strømforsyningen jeg har? det er:

Silver Power 500 W ( Levere denne nok strøm?).

Lenke til kommentar

Jeg regner med poden tenker på "Geforce Experience", som er et lite program som følger Nvidia Geforce driveren. Med "GE" kan man scanne datamaskinen etter støttede spill, og de spillene som finnes kan man da med et trykk optimalisere grafikk innstillingene i henhold til hvilken hardware som står i maskinen. Veldig sytalaust, men jeg er ikke helt sikker på om jeg stoler så veldig på det. Det er også et lite problem at man bør alltid alltid alltid bruke DDU før man oppdaterer driveren, eller i det aller minste bruke "Fresh install". Da forsvinner alle innstillingene i "GE", og man må igjennom det igjen om man skal bruke det. Det er også litt gimmick om man skal være helt ærlig. Uten "GE" så vil de fleste bare gå inn i grafikk innstillinger i spillet. Der finner man presets og begynner på "Ultra" nivå eller tilsvarende, og tester det. Om det hakker mye da, så går man inn i innstillinger igjen og prøver på "Very High" i stedet. Fortsatt hakking, så prøver man "High", "Medium", eller til og med "Low" på gammel hardware.

Med "GE" så stilles grafikken inn på et nivå dypere enn disse preset'ene. Det vil si Nvidia har kanskje funnet ut at du har kraftig nok CPU til å kjøre skyggene på "ultra", men at skjermkortet er for svakt til å kjøre en annen effect som "Ambient Occlusion" høyere enn "High". Disse verdiene stilles da inn separat, slik at man skal virkelig få optimalisert grafikk kvaliteten. Som sagt er jeg usikker på hvor mye jeg stoler på dette. Selv har jeg testet det, og ender ofte opp med å gå inn og optimalisere selv i stedet. Det kan være "GE" optimalisere og sikter på f.eks. 40 fps i gjennomsnitt, eller 60 fps. Jeg tror ikke "GE" tar hensyn til hvilken oppdateringsfrekvens du har på skjermen. Men uansett kan det være at et spill som hardwaren din klarer 60 fps i gjennomsnitt på, likevel har områder der fps'en faller så langt ned at man blir irritert. Hver gang man går inn manuelt i innstillingene har man egentlig vist at man ikke trenger "GE".

AMD har noe tilsvarende "GE", men jeg tror ikke de sender det sammen med driveren. Mener det heter "Raptr" eller noe slikt, jeg vet ikke hvor bra/dårlig det er i forhold til "GE", men man har altså uansett et alternativ selv om man går for AMD skjermkort.

En fordel med AMDs skjermkort, er at man kan få "adaptive sync" skjermer til dem, ganske mye billigere enn Nvidias alternative "adaptive sync" skjermer. Skjermen som støtter AMDs skjermkort er merket med "FreeSync", mens skjermene som støtter Nvidias skjermkort er merket med "G-Sync". Her ser du samme modell fra samme produsent. Den med "G-Sync" til 3990Kr er den billigste "G-Sync" skjermen man kan få tak i. "FreeSync" versjonen koster til sammenlikning bare 2490Kr, og er faktisk den billigste 24" 144Hz skjermen man kan få tak i. Punktum. Det finnes også 25 andre "FreeSync" modeller helt ned til ~1500Kr under 4000Kr på det norske markedet. Blant annet 3 forskjellige 4K skjermer. Billigste 4K "G-Sync" skjerm koster ~6000Kr.

Forskjellen i pris kan tilskrives at Nvidia har laget en egen hardware bit som settes i skjermene, og som skjermprodusentene betaler dyrt for. I tillegg til en lisensierings kostnad til Nvidia for å få lov til å produsere disse skjermen med "G-Sync" klistremerke. Denne hardware biten lagde Nvidia selv, fordi de ikke ville vente på at den skulle bli hyllevare. De kom altså på markedet med "G-Sync" skjermer nesten et år før "FreeSync" skjermer kunne kjøpes. Men nå er hardware biten blitt hyllevare, og det er allerede mange flere "FreeSync" modeller på markedet enn det er "G-Sync" modeller.

Når det gjelder strømforsyningen, så synes jeg du bør vurdere sterkt å kjøpe ny. Om strømforsyningen ryker, og tar med seg andre komponenter i dragsuget. Så sitter man der med skjegget i postkassen. Hadler man fra en seriøs forhandler som Komplett.no, og en strømforsyning som er dekket av reklamsjonsretten ryker. Så får man også erstattet komponentene som strømforsyningen drepte uten problem. Mange andre butikker er ikke like begeistret for å følge denne biten av norsk lov. Strømforsyningen din begynner å bli gammel, og er kanskje ikke lenger dekket av reklamasjonsretten. Den har vel heller aldri vært regnet for å være en spesielt god strømforsyning med tanke på kvalitet.

Ta en titt her, så får du god hjelp til å finne en passende strømforsyning. :)

Lenke til kommentar

Takk for langt og veldig godt svar :) setter pris på det.

Hva er det at skjermkort sync med skjermen?

Må nok ha ny strømforsyning også da ja, har du en link til en strømfosryning som er god og ikke den dyreste?

Endret av halloiluken1
Lenke til kommentar

Bare hyggelig. :)

Når det gjelder strømforsyning, så kan jeg ikke gi så mye bedre råd enn de i tråden jeg linket til i forrige innlegg. De er kanskje bittelitt "snobbete" på strømforsyningene der. Men anbefalingene er i stor grad basert på tester der strømforsyningene er demontert og komponentene og oppbygning er identifisert og karaktersatt. Så testes de for å se at de er så effektive som de lover. Alle PSU'er har et visst energi tap i form av varme. Og for en stund tilbake så ble det opprettet en 80+ sertifiserings ordning. Der PSU'er som er minst 80% effektive kan markedsføres som "80+". Etterhvert kom det også "80+ Bronze", "Silver", "Gold", "Platinum" og "Titan" i stigende rekkefølge. En 80+ sertifisert PSU på 800W vil altså ikke trekke mer enn 1000W fra stikkontakten ved full last. Mens en tilsvarende "Platinum" PSU vil kanskje kunne levere over 900W til PC'en uten å trekke mer strøm fra stikkontakten. Og samtidig vil varmetapet ha gått ned fra 200W til bare 100W. Denne varmen er til bry inni datamaskinen, den gjør at PSU vifte og kabinettvifter må spinne raskere enn ellers, noe som gir mer støy og trekker mer støv inn i maskinen om man ikke har godt med støvfilter.

Personlig mener jeg at man kanskje minst bør gå for en "Gull" sertifisert PSU. Men også i tillegg, at det er viktig hvor man kjøper PSU. Det tenker jeg for folk som ikke er så godt kjent med datamaskiner og reklamasjonsrett gir den beste ryggdekningen. Fra tråden jeg linket til er det en PSU som er vanskelig å overse, og det er denne. Den er litt større enn du egentlig trenger. Men det kan være veldig kjekt neste gang PC skal oppgraderes, da man kan putte i et skjermkort til i såkalt CFX konfigurasjon. Det er ikke EVGA som har produser annet enn "klistremerket" på denne PSU'en. Istedet er det underleverandøren som er svært godt anerkjent. Så EVGA merket i seg selv er ikke det som angir at dette er kvalitet. Andre EVGA PSU'er er ikke nødvendigvis av samme høye kvalitet som denne modellen. Om det blir for dyrt er jeg dessverre ikke komfortabel med å anbefale noe annet. Men om du spør i tråden, så kan det godt tenkes det er noen skjulte perler de er kjent med der som ikke har funnet plass på forsiden.

"Adaptive sync" som jeg snakket om i form av "FreeSync" skjerm til AMD. Er skjermer som ikke har en fast oppdaterings intervall. Tradisjonelt sett så ville en 60Hz skjerm oppdatere seg hvert 16,7ms. Og da hadde man valget om man ville at skjermkortet skulle sende bildet det jobbet med (V-Sync av), eller sende det siste bildet det ble ferdig med (V-Sync på). Om man valgte V-Sync av, så ville man få horisontale streker på skjermen der informasjonen over streken var det siste skjermkortet rakk å tegne opp før skjermen oppdaterte seg. Mens informasjonen under streken var fra et komplett bilde som enten ble fremvist forrige oppdatering. Eller som ville blitt fremvist i sin helhet om man hadde hatt V-Sync på. Man kunne altså velge mellom å få den aller siste oppdaterte informasjonen på skjermen med horisontale streker i bildet. Eller man kunne få flotte bilder uten streker, men som kanskje var litt utdatert, slik at man opplevde at musbevegelsene ikke stemte 100% overens med hva som skjedde på skjermen.

Med "adaptive sync" så kommuniserer skjermen med skjermkortet. Og der det før var slik at "toget" forlot perrongen på bestemte intervaller uansett. Så ha nå skjermkortet anledning til å holde "toget" tilbake og vente på at bildet er ferdig tegnet. På denne måten unngår man altså både strekene i bildet, og man sørger for at informasjonen på skjermen er den aller sist tilgjengelige.

"Adaptive sync" skjermer kan på denne måten også redusere hakking betydelig. Fordi med tradisjonelle skjermer, så betydde V-Sync på, også at om skjermkortet ikke var ferdig med neste bildet fordi det tok 18ms å lage. Så viste bare skjermen det samme bildet en gang til. Man ville da ha det samme bildet på skjermen i 33.3ms, noe de aller fleste vil oppleve som hakking. Med en G-Sync skjerm som går opp til 60Hz (4K skjermene), så ville "toget" bli holdt igjen i 1,3ms slik at det nyeste bildet kom med. Og det forrige bildet ville ikke blitt vist mer enn disse 18ms som det tok å lage det nye bildet.

Med "adaptive sync" skjermer vil sånn sett skjermkort kunne vare lenger, fordi for eksempel 40-50 fps på en vanlig skjerm vil være ubehagelig å spille på. Så kan det i enkelte spill være helt greit å spille med om man har en skjerm som støtter "adaptive sync".

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...