Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Densto

Anbefalte innlegg

Hei! Har ett spørsmål ang arv.

Mine besteforeldre døde nylig og min far og to søstre skal arve etter dem.

Pappa har lyst til å gi avkall på sin andel av arven for å gi den til meg.

Er det mulig at han gir sin del av arven til meg uten at min bror får noe? Dette er gjort opp i familien og vi er enige i avgjørelsen men usikker på om det funker i praksis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke dere kan gjøre det ved å formlet sett gi avkall (eller frafall, som det aktuelle her strengt tatt er) på arven, men det er det heller ikke behov for etter at arveavgiften ble opphevet. Din far kan gjøre opp boet, ta imot arven og gi det videre til deg. Da slipper dere arverettslige problemstillinger.

 

Ved å frafalle arven går den videre som om din far var død, og det kan skape komplikasjoner med din bror fordi en da får regler om pliktdelsarv osv. Ved å ta imot arven og gi midlene videre til deg unngår du dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å unngå fremtidig uenighet er det fornuftig å dokumentere at gaven ikke er ment som forskudd på arv fra din far. Tilsvarende er det også fornuftig å dokumentere at gaven faktisk er ment som forskudd på arv, om det er tilfelle. Hvis gaven er ment som forskudd på arv skal du ha tilsvarende mindre når arven fra din far skal fordeles.
 

§ 38. Har arvelataren gitt ein livsarving ei monaleg gåve utan at dei andre livsarvingane har fått tilsvarande verdiar, skal gåva avkortast i arven til mottakaren som forskot dersom arvelataren har fastsett det eller det blir godtgjort at avkorting vil vere i samsvar med føresetnadene til arvelataren. [...]


Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5 for hele arveloven.

Endret av what_no2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å unngå fremtidig uenighet er det fornuftig å dokumentere at gaven ikke er ment som forskudd på arv fra din far. Tilsvarende er det også fornuftig å dokumentere at gaven faktisk er ment som forskudd på arv, om det er tilfelle. Hvis gaven er ment som forskudd på arv skal du ha tilsvarende mindre når arven fra din far skal fordeles.

 

§ 38. Har arvelataren gitt ein livsarving ei monaleg gåve utan at dei andre livsarvingane har fått tilsvarande verdiar, skal gåva avkortast i arven til mottakaren som forskot dersom arvelataren har fastsett det eller det blir godtgjort at avkorting vil vere i samsvar med føresetnadene til arvelataren. [...]

Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5 for hele arveloven

 

Dersom en sånn gave gis som forskudd på arv og TS's far dør uten nevneverdige midler etter en stund. Hva skjer da? 

Altså hvis en arving har fått mer i forskudd enn det som blir tilgjengelig til andre arvinger. 

Lenke til kommentar

Forskudd på arv gjøres opp på arveoppgjøret ved at den eller de som har fått "for lite" får tilsvarende midler som ble gitt som forskudd på arv. Når de har fått sitt, deles resten likt. Om det er for lite midler i boet til at de som skal få mer i arveoppgjøret ikke får utlignet forskuddet, skylder aldri den som har fått forskudd boet eller de andre noenting.

 

Altså: A har fått 500 000 i forskudd på arv fra sin far C. A og B er søsken og enearvinger etter C. Det er 1 million i boet etter Cs død. Først får B 500 000, så deler A og B resten (250 000 hver). A får 250 000, C får 750 000. De har begge fått 750 000 totalt.

 

Er det bare 400 000 i boet får B alt, men A skylder ikke B skal ike gjøre opp "mellomlegget".

Lenke til kommentar

Takk Herr Brun. 

Det var litt avsporing fra TS sin tråd, men som andre skriver i tråden så bør Far her ta imot sin del og så gi den videre som en gave etterpå. 

Så lenge TS sin far er ved sine fulle fem og i levende live så kan han forvalte sine penger som han selv vil og gi bort akkurat det han vil uten innblanding, bare ikke kall det forskudd på arv dersom noen andre ikke skal tilgodesees. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...