Gå til innhold

Skole og karakterer - bare tull?

Anbefalte innlegg

Jeg har bare tenkt litt på det med skole og utdanning i det siste, og synes det hele er et slit og elendig system. Er det ikke litt sykt at karakterene dine så og si bestemmer framtida di, mens karakterer samtidig blir påvirket av så mye annet enn bare kompetanse? Det er så mye faktorer som spiller en rolle i hva karakteren din blir i fag, og den verste av de er lærerne. Hadde en elev som var ''registrert'' i to klasser i faget samfunnsøkonomi, hvor begge lærere hadde vurdert han gjennom året uten å vite det. Han fikk karakter 5 i den ene klassen og karakter 3 i den andre klassen, dette ble bare ledd av og glemt og han fikk 4, virkelig? Jeg synes det er helt absurd! Hvordan kan det være så stor forskjell på vurderingene, de skal jo følge samme vurderingskriterier og gi karakter etter poeng? Noen lærere er også så utrolig mye bedre enn andre, følger opp elevene bedre, bedre undervisninger, bedre oppmøte, og lærer bort relevant stoff. Andre lærere er helt på trynet og kan så vidt faget selv.

Så har vi også trynefaktoren, noen elever smisker seg opp til femmeren, men det er også de som for sjokk når de får 2 - 3 på eksamen som er anonym. Mens de som ikke læreren synes noe om og fikk 3 i faget, fikk 4 på eksamen. 

Leste også om en norsk skole i gran canaria eller noe, hvor snittet lå på 4.8 eller noe. Men åååå neeeei de fikk bare 2ere og 3ere på eksamen hele gjengen, lurer på hvorfor, kan det ha noe med at lærerne har vært altfor snille? Hvorfor skal disse folka gli rett inn på ønsket studie bare fordi de gikk på en slags ''her er alle glade og alle får bra karakterer'' skole?

Er det ingen bedre måte å organisere det med opptak til skoler osv på, enn å bare si ''fikk du over 4.2 i snitt kommer du inn her''. For eksempel en opptaksprøve eller noe, alt er bedre enn å bruke snittkarakteren ihvertfall. 

Dette ble en litt dårlig formulert tekst med lite bra argumenter men skitt au, jeg bare lurer på hva deres meninger er? Jeg synes det er helt tullete og til dels urettferdig at alle bare skal få noen karakterer av helt forskjellige lærere, på helt forskjellige skoler overalt i verden, og dette skal få avgjøre hva du kan og ikke kan gjøre i livet fremover og hvor ''vellykka'' du som menneske er. Legger med et ganske bra bilde som vedlegg :)

post-410528-0-50220100-1466447172_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Hei, Blågrønn!

Jeg forstår godt at du er misfornøyd, og særlig viss du har opplevd selv å enten bli a) for dårlig og urettferdig vurdert og b) eller gått i klasse med eller kjenner andre som har blitt det. Eksempelet du trekker frem fra Gran Canaria får meg egentlig til å trekke litt på smilebåndet; det er nok sant som du sier, at lærerne har vært altfor snille og ikke har forberedt elevene på den harde virkeligheten av det å gå opp til eksamen. 

Selv har jeg elendige karakterer fra VGS (2,9 i snitt). Heldigvis, på utdannelsen jeg søkte på var det opptaksprøve, med blant annet motivasjonsintervju og demonstrasjon av ferdigheter. Jeg unner flere å kunne kvalifisere seg til høyere utdanning på det viset, vi var bare 12 som kom inn det året jeg søkte. 

At lærere ikke kan faget sitt, det er mistenkelig og ille. Særlig med tanke på at lærere skal følge en læreplan, og at de jobber utifra ferdig utarbeidet undervisningsmateriell. Lærere kan ikke kunne alt, det skal vi ha forståelse for, men de bør ihvertfall evne til å formidle det som står i fagplanen. 

Vil du bli lærer, men mangler gode karakterer i norsk og matte for å komme inn på GLU eller lektorutdanning? PM for råd og veiledning. Det fins nemlig flere måter å bli lærer på, selv om regjeringen pusher mastergrads- og karakterkrav fra VGS. 

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...