Dubious Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Hydrogen har vært i startfasen lenge, og kommer alltid til å være det. Som nevnt tidligere så kom elbilene for over 100 år siden Har ikke sett noen hydrogenbiler før i fjor og det er mange som satser på hydrogen, og bruker hydrogen Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 https://www.regjeringen.no/contentassets/0762c0682ad04e6abd66a9555e7468df/hydrogen-i-norge---synteserapport.pdf Denne nye rapporten sier også mye fint om hydrogenfremtiden. Synd at de sier mye fint om en blindvei. Ellers i landet: https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-til-regjeringen-null-tro-pa-hydrogenbiler/457639 Nikola skal selge både FCEV og BEV. Når et firma som tester ut begge deler sier det rett ut, så er det nok ikke tull. Nikola sier mye rart og har ingenting konkret å vise til, bare luftige løfter. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Hva skal man si om dette da http://www.vatgas.se/2019/02/08/kina-flyttar-subventioner-fran-batterier-till-vatgas/ Kina er ikke et ubetydelig marked. Synd de kaster bort tid og ressurser på dette. Som nevnt tidligere så kom elbilene for over 100 år siden Har ikke sett noen hydrogenbiler før i fjor og det er mange som satser på hydrogen, og bruker hydrogen Det er noen som satser, og de feiler en etter en. NEL, Hyop, osv. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Synd at de sier mye fint om en blindvei. Ellers i landet: https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-til-regjeringen-null-tro-pa-hydrogenbiler/457639 Du er klar over at den artikkelen er hentet fra den linken jeg gav deg? Altså det er clickbait. Undersøkelsen tar ikke for seg personbilselgmentet siden FCEV ikke passer til det. Noe de fleste har sagt til deg fra før av. Nikola sier mye rart og har ingenting konkret å vise til, bare luftige løfter. Hvilke løfter er dette? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Det er noen som satser, og de feiler en etter en. NEL, Hyop, osv. NEL feiler? Det firmaet som gjorde at Delphi fondet hadde en positiv avkastning mens resten gikk i minus nå i 2018? Samme firmaet som har steget med 112% på 1 år? Et firma med bakgrunn helt tilbake til 1927? Et firma som har levert hydrogenløsninger til over 80 land allerede? Et firma som ikke har gjeld, men 800 millioner på bok? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Et firma med bakgrunn helt tilbake til 1927 som fortsatt er knøttlite og irrelevant? Trenger ikke si mer. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Et firma med bakgrunn helt tilbake til 1927 som fortsatt er knøttlite og irrelevant? Trenger ikke si mer. Et firma som er på OBX listen på oslo børs er "knøttlite"? Din definisjon er tydeligvis annerledes enn andres. De har levert løsninger til 80 land, som en av de få hydrogen-firmaene i verden, og er irrelevant? Din virkelighetsoppfatning er fantastisk å bevitne. Vær så snill og fortell oss mer. Endret 14. februar 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Lading er og blir et problem. Og det løses heller ikke med masse ladestasjoner i storbyer. Vil ta for lang tid i forhold til antallet. Hydrogenbiler er nødvendig dersom man skal fase ut fossilbiler. “Using an electric car to run long distance is a fake proposition at the moment,” said Beijing-based Chen Zhen, who owns two EVs, including a Tesla Model S, but uses a gasoline-powered car for trips outside the city. Charging at public facilities costs Zhen more than double the price he pays for electricity at home, while units are often out of service or incompatible with his cars. For many drivers, he said, “if they don’t have charging facilities at home, buying an EV would only cause them trouble.” Kilde: https://finance.yahoo.com/news/world-still-doesn-t-enough-110028059.html?soc_src=hl-viewer&soc_trk=tw&fbclid=IwAR2ILKIvBSk-fdXA3Fix1uhus6_bdBtafZyEG44Xv1eUA2prgG0X6BwTmvo Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Hydrogen-powered cars 'on fast trajectory: https://news.sky.com/video/toyota-revs-up-hydrogen-car-plans-11637290?fbclid=IwAR1uWYNgOwSe3TiRVfESZRjfmzQSTs9nZu5CDXsPuqDROZLB6u6kTMElDdo Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Tyskland har nå 60 stasjoner og vil ha 100 innen utgangen av 2019. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 (endret) Var faktisk ikke klar over at man bare kunne fylle noen få biler i slengen før pumpen må ha "pause" For meg virker ikke hydrogen å være noe man ønsker å bruke på personbiler. (Teslabjørn er nok litt innhabil som en elbilentusiast - men han har veldig mange gode poenger) Endret 17. oktober 2019 av Complexity 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 (endret) Synes at diskusjonen er farget mhp valg av tema, og det ser ikke ut til at vi kommer noe nærmere en konklusjon. Hvorfor? Miljøbelastning ved produksjon og kassering av hydrogenbiler vs. elbiler Ikke nevnt. Hvordan stiller hydrogenceller seg i forhold til batterier? Dette er jo ting en forbruker burde kunne forholde seg til om det står om valg av den ene eller andre løsninga. Økonomi og konkurser Ser debatten til stadighet penser inn på dette temaet. Jeg tenker at ettersom vi har hatt et svært lavt antall tilbydere av hydrogen kombinert med et veldig lavt antall fyllestasjoner, så blir det vanskelig å trekke en generell konklusjon om faktisk lønnsomhet dersom det skulle komme en storstillt utbygging. Superbatterier om kun få år Dette er også spekulasjoner. Tror vi kan spole mer enn 30 år tilbake og finne artikler med fet skrift som lover (nøkkelordet "kan" brukes flittig, noe som gjør at ingen kan ta artikkelforfatter på faktafeil - samme virkemiddel brukes i reklamer for abonnemang på kosttilskudd) gir forventninger om enorme økninger i batterikapasitet fremover. Jeg som de aller fleste, håper jo det vil bli realiteten en dag - men synes det blir feil å bruke som vektstang for å skyve annen teknologi ut av bildet. Disclaimer: Selv har jeg ikke satt meg inn i teknologiene bak hydrogen/batterier, men hvis det nå blir sånn at denne debatten skulle blusse opp igjen så håper jeg å kunne påvirke litt slik at det ikke låser seg inn på et fåtall problemstillinger eller på antakelser ingen vet den faktiske fasiten på (dvs typisk "krigføring" mellom fan-boys på begge sider). Endret 17. oktober 2019 av geir__hk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå