Delvis Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Som vi har fått visst, skal fossilt drivstoff fases ut.Elmotoren overtar, men hva er best: batteri eller hydrogen?Dette foredraget med Spetalen er ganske interessant Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Framtiden er det det blir reklamert mest og best for Lenke til kommentar
oOF Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 (endret) Regner med at Spetalen snakker opp hydrogen siden han har investert forholdsvis bra i hydrogen-bisnissen. Endret 20. juni 2016 av oOF 3 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Tja, i prinsippet så er jo hydrogen kun en elbil med en veldig komplisert strømgenerator istedet for batteri. Dersom vi klarer å doble rekkevidden på de "normale" elbilene (altså ikke tesla) så er det ingen med vettet i behold som vil kjøpe en hydrogenbil, og det er fullstendig dødt. Det er mye spennende som skjer på batterifronten, men vanskelig å si hva som er mulig å få ut i markedet og hva som bare er brukbart i laboratorier. Antar dette vil bli avgjort i løpet av de neste 5 årene. Mye spennende i denne artikkelen, men den er litt "popular science" http://www.pocket-lint.com/news/130380-future-batteries-coming-soon-charge-in-seconds-last-months-and-power-over-the-air 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Jeg er ikke giret på å bytte ut elbilen med hydrogen, en range extender med hydrogen kunne jeg vell gått med på. Men trenger det egentlig ikke. Det er både dyrt og ineffektivt, ser ikke helt poenget for hvermansen. Men kjører en "mil etter mil" til daglig ser jeg absolutt en fordel. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Hydrogen er et lost cause da energitettheten er for lav og batterier har for høyt potensiale. Jeg tror hydrogen appellerer til de som ikke klarer å løsrive seg fra tenkemåten rundt fossile brennstoff. Om det på noen måter viser seg at batterier ikke kan bli bedre en Li-ion teknologien vi har i dag så kan kanskje hydrogen bli et alternativ, men ellers så stiller jeg meg skeptisk til at det skal være behov for å ha det konverteringssteget i fremtidig teknologi. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Dette foredraget med Spetalen er ganske interessant Det eneste som er interessant er å legge merke til hvordan noen som har investert stort i noe prøver å lure andre inn i det samme så han kan tjene penger på investeringen sin. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Fyren er en slimål, han sitter ikke long i hydrogen. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Fyren er en slimål, han sitter ikke long i hydrogen. Har han ikke allerede solgt seg ut? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Dèt, eller en gigantisk emisjon. Lenke til kommentar
CYA Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Framtiden er det som de største bilprodusentene omsider vil pushe ut, og dette vil ikke nødvendigvis være "det-mest-grønne"-alternativet. Det er utrolig hva markedsføring og naboeffekt klarer å få til. Man vil selvsagt også ha en nisje - men massene sitt valg vil være styrt og påvirket av kommersen. Lenke til kommentar
PerN Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 (endret) Har noen spørsmål i tillegg Tenker meg en bil med hydrogen som drivstoff og egen enhet for produksjon av hydrogen og oksygen. situasjon. full sol på sommeren Hvor stort areal av vanlig normalt nye effektive solseller trengs for å produsere en liter flytende hydrogen (hydrogen på trykktank som er fastform og ikke gass) på en time man får jo oksygen i illegg dersom man spalter vann med katode og anode ( dette er hva jeg husker fra skolen mulig en har glemt noe eller mye mye) brenner man Hydrogen og oksygen blir det jo vann som avgass. og hvor langt kjører en på en liter hydrogen i forhold til bensin. samme motorstyrke og tyngde og aerodynamikk på bilen. Endret 8. januar 2019 av PerN Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Hehe morsom tråd, spetalen har jo solgt seg ut av hydrogen for lengst Sier vell det meste hvordan tilstanden er pr i dag, fremtiden? Hvem vet. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 9. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2019 NEl gjør det bra nå da. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 NEl gjør det bra nå da. På hvilken måte? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Har noen spørsmål i tillegg Tenker meg en bil med hydrogen som drivstoff og egen enhet for produksjon av hydrogen og oksygen. situasjon. full sol på sommeren Hvor stort areal av vanlig normalt nye effektive solseller trengs for å produsere en liter flytende hydrogen (hydrogen på trykktank som er fastform og ikke gass) på en time man får jo oksygen i illegg dersom man spalter vann med katode og anode ( dette er hva jeg husker fra skolen mulig en har glemt noe eller mye mye) brenner man Hydrogen og oksygen blir det jo vann som avgass. og hvor langt kjører en på en liter hydrogen i forhold til bensin. samme motorstyrke og tyngde og aerodynamikk på bilen. Tror den svarer på noen av spørsmålene. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2019 På hvilken måte? Utvikling siste år: Hva var feil med å si at den har gått bra ? Lenke til kommentar
PerN Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 kikka litt på en htdrogen bil av i dag. den har elmotor og selve energiproduksjon er en kjeramisk prosess i ei brenselcelle som benytter hydrogen som brense. den produserer strøm til elmotoren i hydrogenbilen som ja er en rar elbil. for å produsere 1en kilo flytende (veskeform trykktank) hydrogen brukes det 50-60 kwt i energi. så på data fra noen solceller veit ikke helt om disser var optimale. disse ga 1.1-1.2 kw pr. kvadratmeter. Jeg nurde ha undersøkt litt før. en må vel da ha et flak av en amerikansk limosine ala rikerud eller onkel skrue om en skal ha nok areal til solcellene til å dra på langtur med bare vann på tanken. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Utvikling siste år: nelae.jpg Hva var feil med å si at den har gått bra ? Spørsmålet er jo hva du mener med at det har gått bra. Har de faktisk hatt reell vekst? Eller er det bare tomme løfter? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 15. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2019 Kan du ikke bare sjekke det nærmere selv hvis du er interessert? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå