Adrax Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Noen som har peiling på hva det koster å få testet seg for astma? Og hva koster medisin for astma? Leste noe på nett om at kroppen kan ubevisst ha trappet ned på aktiviteten fordi man får pusteproblemer når man får er i mye fysisk aktivitet. Jeg får pipelyder og svært "trangt" pusterør etter en joggetur. Nå er jeg også begynt i byggebransjen hvor man blir utsatt for støv (betongstøv, glavastøv osv) ganske ofte og da kjenner jeg at jeg mister stemmen helt. Blir veldig lavmelt i tillegg til at jeg blir hæs. Prøver å harke og hoste for å få stemmen tilbake men det nytter ikke. Kjenner at pusterøret mitt føles "trangt" på en måte. Lenke til kommentar
coffeeh Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Hei du! Ta en telefon til fastlegen din - h*n burde kunne påvise asthma i en helt vanlig legetime. Hva den koster kan jeg dessverre ikke svare på.. Har lege i familien, så har ikke betalt for det på maaaange år I forhold til medisiner så vil du få en e-resept så du kan hente medisiner på et hvilket som helst apotek i ett år. Det er mange ulike asthmamedisiner, og de er alle relativt dyre, men heldigvis er vi i Norge, så man betaler bare egenandel på 580 eller noe sånt hver gang man henter ting på resept (noe jeg gjør ca hver 3. mnd), og blir det mer enn ca 2000 i året i egenandeler så er det gratis deretter (da får man frikort). Vil anbefale å ta turen til lege så fort som mulig - ubehandlet asthma blir bare værre og værre, og for min del høres det der ut som asthmasymptomer.. Kilde: hatt asthma sånn ca siden dagen jeg ble født.. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Det koster deg en time hos fastlegen. Han tar en enkel utblåsningstest, og henviser deg videre til spesialist dersom positivt funn. En spesialisttime er noe dyrere enn en fastlegetime, men ikke avskrekkende. Astmamedisin får du på blå resept etter at diagnose er stilt. Du betaler således maks kr 2185 (2016) for medisiner og egenandel ved legebesøk før du får frikort. Mer om frikort https://helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/frikort-for-helsetjenester Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå