Gå til innhold

Hvorfor klippe/barbere en langhåret hund?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hele tiden mener du? Antageligvis fordi det er for varmt for været.

Jeg tenker på raser som har underull,som for eksempel Tibetansk spaniel, Eurasier, Toller, Husky, Pomeranian, Collie Langhår og veldig mange andre raser. Kan forstå klipping/barbering på raser som bare har dekkhår,det kan gjøres uten at pelsen skades. Men på raser som har underull gjør klipping/barbering mer skade en godt,da underulla er til for og temperere både sommer og vinter.

Lenke til kommentar

 

Hele tiden mener du? Antageligvis fordi det er for varmt for været.

Jeg tenker på raser som har underull,som for eksempel Tibetansk spaniel, Eurasier, Toller, Husky, Pomeranian, Collie Langhår og veldig mange andre raser. Kan forstå klipping/barbering på raser som bare har dekkhår,det kan gjøres uten at pelsen skades. Men på raser som har underull gjør klipping/barbering mer skade en godt,da underulla er til for og temperere både sommer og vinter. Og bruke "det er for varmt for hunden min" er bare tull!!

 

Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle hvis du ikke skal vise frem bikkja i shows og sånt. Ødelegger pelsen? Ja kanskje man gjør det når pelsen er lang og fluffy og du vil at Fido skal nyte sommeren istedetfor å bare ligge i hjørnet og prøve å ikke dø av heteslag. Pelsen gror jo UT igjen, så hva problemet er aner jeg ikke :grin:

Har en bitteliten familiehund som er perfekt og skulle vært brukt i shows (minste av kullet også) men jeg er glad familien bruker barbermaskinen jeg lånte dem og bare klipper av alt istedet i de varme sommermånedene. Han blir automatisk mer kosete og lydig fordi han er MER KOMFERTABEL, så det skal vi bare fortsette med,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle hvis du ikke skal vise frem bikkja i shows og sånt. Ødelegger pelsen? Ja kanskje man gjør det når pelsen er lang og fluffy og du vil at Fido skal nyte sommeren istedetfor å bare ligge i hjørnet og prøve å ikke dø av heteslag. Pelsen gror jo UT igjen, så hva problemet er aner jeg ikke :grin:

 

Har en bitteliten familiehund som er perfekt og skulle vært brukt i shows (minste av kullet også) men jeg er glad familien bruker barbermaskinen jeg lånte dem og bare klipper av alt istedet i de varme sommermånedene. Han blir automatisk mer kosete og lydig fordi han er MER KOMFERTABEL, så det skal vi bare fortsette med,

Jo det spiller en veldig stor rolle.....forskjellen er om man vil gjøre det som virkelig er best for hunden sin...eller det man tror er best for hunden sin. Som jeg sa tidligere så handler dette om hunder som har dobbelthårig pels. (Underull og dekkhår) Hva som gjelder for din hund vet jeg ikke,da du ikke sier noe om den har dobbelthårig pels eller er en rase som har bare dekkhår. En hunderase som har bare dekkhår kan fint klippes/barberes,da kommer pelsen tilbake som den var. Hos dobbelthårige raser gjør den ikke det,da underulla mister sin viktige funksjon. Underull er for og temperere både sommer og vinter,og barbere bort denne kan i verste fall føre til det man tror man unngår med barbering..nemlig heteslag. Hunder har tynnere hud en mennesker,og pelsen er der for og beskytte. Hunder svetter ikke gjennom huden slik som vi,den vil derfor ikke føle samme behaget som vi gjør når vi kler av oss lag med klær om sommeren. Hunder svetter gjennom tunga, derfor peser dem. Og dem svetter gjennom tredeputene på labbene. Så dette har ikke noe med utstilling og gjøre,men hva som er best for hunden.

Endret av Tibbepia
Lenke til kommentar

Det har alltid med utstilling å gjøre, det vet du. Har opplevd at en oppdretter har vært helt ''DU KAN ALDRIII KLIPPE HÅRET!!!'' til sin mest verdifulle valp, selv om rasen ikke har underull eller noe sånt og fint kan klippes uansett. Man ser veldig fort som eier om hunden har det bedre med kort eller langt hår. Jeg gir ikke noen info om hva slags hund da rasen er heller sjelden i norge og jeg vil ikke bli identifisert i virkeligheten (vil heller ikke identifisere familien min).

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Det har alltid med utstilling å gjøre, det vet du. Har opplevd at en oppdretter har vært helt ''DU KAN ALDRIII KLIPPE HÅRET!!!'' til sin mest verdifulle valp, selv om rasen ikke har underull eller noe sånt og fint kan klippes uansett. Man ser veldig fort som eier om hunden har det bedre med kort eller langt hår. Jeg gir ikke noen info om hva slags hund da rasen er heller sjelden i norge og jeg vil ikke bli identifisert i virkeligheten (vil heller ikke identifisere familien min).

Det jeg skriver har INGENTING med utstilling og gjøre,og det VET jeg! At noen velger og rettferdiggjøre barbering av underull med at "hunden min får det så mye bedre" er bare tull!!! Man burde heller sette seg inn i fakta og finne ut hva slags funksjon pelsen har før man uttaler seg. Man skal vite...tro kan man gjøre i kirka. Jeg har 3 rasehunder som har dobbelthårig pels,og det kunne ikke falle meg inn og barbere dem. Har aldri opplevd at de sliter i varmen,og det til tross for at den ene er sort....merkelig eller hva?? Men jeg tror nok at  barbering ofte forekommer på grunn av at det er lettere og barbere bort pelsen en og stelle den,og støvsuge/vaske alle løse hår når hunden røyter som verst...

Lenke til kommentar

Det stemmer at det blir enklere med stell, men min familie barberer bikkja vår fordi han blir så mye mer fornøyd. Også så mye mer personlighet! Mistenker at han ikke føler det mye når du koser med han når han har langt hår (veldig veldig fluffy doggie), men når han er barbert så er han myyye mer kosen og oppmerksom og mye mer glad og med på alt. Det er helt klart at det å barbere er det riktige for oss, selv om han er en renraset showbikkje. Han burde få leve livet og være fornøyd, ikke ha så lang pels som mulig for det er ''sånn standaren er''.

 

Edit: også ser han kliss lik ett lite lamb når det lange håret er borte. Kjempesøtt!

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Det stemmer at det blir enklere med stell, men min familie barberer bikkja vår fordi han blir så mye mer fornøyd. Også så mye mer personlighet! Mistenker at han ikke føler det mye når du koser med han når han har langt hår (veldig veldig fluffy doggie), men når han er barbert så er han myyye mer kosen og oppmerksom og mye mer glad og med på alt. Det er helt klart at det å barbere er det riktige for oss, selv om han er en renraset showbikkje. Han burde få leve livet og være fornøyd, ikke ha så lang pels som mulig for det er ''sånn standaren er''.

 

Edit: også ser han kliss lik ett lite lamb når det lange håret er borte. Kjempesøtt!

Hvordan man kan barbere frem en personlighet skjønner jeg ikke... Mine hunder har mye pels (fluffy dogs som du kaller det) de nyter virkelig kosen de får og de føler den uten tvil. Har aldri vært plaget med at de ikke er oppmerksomme eller mindre glade siden de har pelsen sin,de er derimot svært lydige og kjærlige. For meg betyr det ikke noe om hunden er renraset eller en blanding,det som betyr noe for meg er viktigheten av pelsen og ikke ødelegge dens funksjon. Som jeg sa tidligere så er underulla viktig av flere grunner. Om sommeren beskytter den huden mot og bli solbrent og den beskytter hunden mot varme,og den beskytter hunden mot heteslag. På høst/vinter beskytter den mot regn og frost. Jeg synes det er forferdelig og frata hunder denne viktige beskyttelsen som de er utstyrt med fra naturens siden,har ikke noe med hva "standaren er". Mine hunder lever livet og nyter det,selv om de har pelsen sin i behold. Og jeg tviler ikke på at hunden din er søt,han er helt sikkert nydelig.

Lenke til kommentar

Nei, sorry. Unødvendig og flåsete kommentar. Poenget mitt er egentlig; i prinsippet har du i grunnen rett, men du har fullstendig glemt at det er noe som heter "ingen regel uten unntak" og "det kan hende det er noe der ute jeg ikke helt har lært ennå".

 

Jeg vet absolutt ingenting om tibetansk spaniel, men vi har en Old English Sheepdog i hus som holdes kortklipt. Ikke barbert, men hun har stort sett 2-4 cm pels. Det finnes flere gode grunner til at vi holder henne kortklipt, på tross av at hun i utgangspunktet burde klart å regulere temperaturen sin selv på sommeren, med underulla urørt.

1) Hun sliter med diverse allergier, får eksem og sopp her og der pga dette og må vaskes ofte med spesialsjampo for å unngå at hun klør seg for mye. Bading og tørking av OES med full pels er en 4-timers jobb om du er heldig. Bading 1-2 ganger i uka da, når bikkja i tillegg generelt liker badinga dårlig, så er valget enkelt; mindre pels, mindre jobb, bedre for både hund og eier.

2) Hun fikser varme sommerdager dårlig med full pels. Man kan si hva man vil om tibetansk spaniel og alskens andre hunder, men denne bikkja har det bedre i varmen med kort pels. Ferdig diskutert. Hun er varm som rakkern, går ut (frivillig) og legger seg i snøen på trappa i 15-20 blågrader på vinteren, og holder seg unna sola på sommeren.

 

Første gangen vi gjorde dette, og klipte henne ned utpå våren, gikk hun fra å være en slapp, pesende, varm, daff og sur bikkje til å være en glad, morsom og valpete hund som koste seg utendørs. Etter det har vi ikke vært i tvil; skal hun ikke på utstilling ser vi ingen grunn til at hun skal måtte slite med den pelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, sorry. Unødvendig og flåsete kommentar. Poenget mitt er egentlig; i prinsippet har du i grunnen rett, men du har fullstendig glemt at det er noe som heter "ingen regel uten unntak" og "det kan hende det er noe der ute jeg ikke helt har lært ennå".

 

Jeg vet absolutt ingenting om tibetansk spaniel, men vi har en Old English Sheepdog i hus som holdes kortklipt. Ikke barbert, men hun har stort sett 2-4 cm pels. Det finnes flere gode grunner til at vi holder henne kortklipt, på tross av at hun i utgangspunktet burde klart å regulere temperaturen sin selv på sommeren, med underulla urørt.

1) Hun sliter med diverse allergier, får eksem og sopp her og der pga dette og må vaskes ofte med spesialsjampo for å unngå at hun klør seg for mye. Bading og tørking av OES med full pels er en 4-timers jobb om du er heldig. Bading 1-2 ganger i uka da, når bikkja i tillegg generelt liker badinga dårlig, så er valget enkelt; mindre pels, mindre jobb, bedre for både hund og eier.

2) Hun fikser varme sommerdager dårlig med full pels. Man kan si hva man vil om tibetansk spaniel og alskens andre hunder, men denne bikkja har det bedre i varmen med kort pels. Ferdig diskutert. Hun er varm som rakkern, går ut (frivillig) og legger seg i snøen på trappa i 15-20 blågrader på vinteren, og holder seg unna sola på sommeren.

 

Første gangen vi gjorde dette, og klipte henne ned utpå våren, gikk hun fra å være en slapp, pesende, varm, daff og sur bikkje til å være en glad, morsom og valpete hund som koste seg utendørs. Etter det har vi ikke vært i tvil; skal hun ikke på utstilling ser vi ingen grunn til at hun skal måtte slite med den pelsen.

Jeg har ingenting imot når barbering skjer på de begrunnelser som du oppgir. Om en hund har allergier og sliter med sopp,så gjør dere uten tvil det rette med og barbere slik at dere får behandlet henne riktig! Tommelen opp for det  :thumbup:  Så lenge det er gode helsemessige årsaker til barbering er det en egen sak. Det jeg ikke synes er greit er når barbering forekommer på grunn av eiere`s latskap,hvor de ikke gidder og ta det nødvendige pelsstell eller vaske/støvsuge i en røyteperiode. Pelsen har en funksjon og det er derfor dyrene er utstyrt med den fra naturens side,men så klart finnes det enkelte tilfeller hvor det en behov for og fjerne pelsen til fordel for medisinsk behandling. Men eiere som barberer for og slippe unna arbeid med pels,burde heller finne en korthåret rase..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...