Gå til innhold

Helseministeren vil ha "havarikommisjon" på sykehus.

Anbefalte innlegg

Egentlig er det en god idè, men jeg tror det allerede finnes, i form av en intern gjennomgang av hendelser. Ikke for å henge noen, med mindre det er snakk om en "forbrytelse", men for læring. 

Jeg frykter en: "Ola døde. HAVARIKOMMISJON!!!" effekt. 

Folk dør på sykehus. Hvis jeg sammenligner leger og sykepleiere med bilmekanikere, så er den største forskjellen at de tar motoren i fra hverandre og setter den sammen mens den er i gang.

Jeg reparerte ting for lenge siden. Hadde jeg "Å filler`n" opplevelser? Klart "shit happens" og løsningen var enten å prøve en gang til eller gi kunden en ny.

De kan ikke gjøre det på et sykehus og det gjøres tabber der også. 

Jeg liker helseministeren, men synes ikke at havarikommisjon er en god idè på et sykehus. La leger og sykepleiere ordne opp selv.

Jeg tror det vil redde liv.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha lest noe om temaet annet enn innlegg fra TS, så synes ideen høres veldig god ut.

Om en sykehusavdeling evner å ta lærdom av feil som gjøres er alt for personavhenging i dag. Avdelingsleder og overlege kan i verste fall gå rundt å nekte å ta noen som helst selvkritikk, og ta skjer det ikke noe selv med åpenbare mangler.

Lenke til kommentar

Jeg tror at ved å gjøre noe sånt så vil en skape en frykt for å gjøre feil som er større enn ønsket om å gjør noe riktig. 

Det vil kunne gå på bekostning av viktige behandlingsmessige avgjørelser som må bli tatt fort. 

Det er det som er problemet med systemet i dag, det er ikke aksept for at feil gjøres, og det meldes vært lite feil, så noe bør ihvertfall gjøres.

AtW

Lenke til kommentar

Uten å ha lest noe om temaet annet enn innlegg fra TS, så synes ideen høres veldig god ut.

Om en sykehusavdeling evner å ta lærdom av feil som gjøres er alt for personavhenging i dag. Avdelingsleder og overlege kan i verste fall gå rundt å nekte å ta noen som helst selvkritikk, og ta skjer det ikke noe selv med åpenbare mangler.

Du beskriver "Grov uforstand i tjenesten". En havarikommisjon for slikt kunne være en god idè, og er kanskje påkrevet?

Jeg tror at ved å gjøre noe sånt så vil en skape en frykt for å gjøre feil som er større enn ønsket om å gjør noe riktig. 

Det vil kunne gå på bekostning av viktige behandlingsmessige avgjørelser som må bli tatt fort. 

Det tror jeg også.

Det er det som er problemet med systemet i dag, det er ikke aksept for at feil gjøres, og det meldes vært lite feil, så noe bør ihvertfall gjøres.

AtW

Ja, og problemet er delvis skapt av media. Media vet at "Feil hos andre" selger.

Isbilen:"God høyrepolitikk det der. Noen har skylda, noen må få svi."

Jeg tror det er: "En ambisiøs politiker løsning for å sanke stemmer"

Opprett:

- Et nytt direktorat, til å styre,

- En kommisjon, som trenger,

- Nye rapporterings rutiner, som trenger,

- Nye skjema.

- Opprett nye arbeidsplasser, som tas fra helsevesnet

- Nye budsjetter med penger fra helsevesnet.

Men, et øket fokus på å luke ut dårlige ledere :)

Lenke til kommentar

Mener ikke bare grov uforstand.

Tenker og på små feil eller forbedringer.

Slik det er i dag er det ofte ikke rom for å diskutere slikt. Det er for mye prestisje blant de høyere opp i systemet. Feil og tabber blir kostet under teppet for å bevare ansikt og senere klatre oppover i systemet.

Lenke til kommentar

I første omgang er det ikke behov for noe mer enn at noen andre skal se over jobben som gjøres. I teorien skal det ikke være noe problem, siden alt skulle ha vært loggført.

I praksis er det nok veldig mye slurv med loggføring, og veldig mye som er dårlig planlagt. Og siden kommunikasjon er vanskelig, er det ofte problematisk å gi beskjed til personen om problemer.

Den andre store synd er f.eks at man stoler på loggføring. Man skal ALDRI stole på loggføring uten å ettersjekke, vis mulig.

For å sitere benjaminsaken:

". Da han døde, ga sykehuset politiet beskjed om at han døde av blodpropp, mest sannsynlig. "

Ved andre ord: Man stolte på loggen. Livsfarlig.

Aftenposten er ganske glad i ord som "politiet", "rettstaten" og "rettssikkerheten". Uting av ord, da det ligger noe viktigere bak: Feil må avdekkes for at de kan utbedres. Eller dør/skades/narres neste pasient, med de samme problemer. De som gjør feilene skal tross alt jobbe 40-60 år på jobben, og det er mange "nestenuhell" som kan skje på så lang tid.

Et annet problem er at man f.eks ikke ser etter problemer før enn ettersjekk(og vis det er snakk om interne ting: Kanskje tar man ikke røntgen for å sjekke).

Lenke til kommentar

Fint å se at Frp ikke fornekter seg. De har systematisk vært for en nedbygging og innsparinger i Økokrim i en årrekke. Nå ser vi at de ønsker å bruke politiets tid og krefter på å jakte ned overarbeidede helsearbeidere. Den clusterfucken som er oppstått i norsk helsevesen er det selvsagt flere partier som må ta ansvaret for. Men å straffe enkeltmennesker for symptomene på et helsevesen som New Public Management har kjørt til helvete, virker som en fin prikken over i-en fra "liberalistene" i Frp. Straff legene og la hvitsnippforbryterne gå fri virker å være den underliggende moralen bak Frps politikk.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...