Gå til innhold

Nylig ferdig med dataelektronikerfaget vg3, ikke noe lykke med lærlingplass

Anbefalte innlegg

Ble nettopp ferdig med Vg3 dataelektronikerfaget. Har sendt søknader til bedrifter for flere måneder. Ble nettopp avslått av en bedrift der jeg trodde jeg skulle få tilbud. Har søkt på alle bedrifter som tilbyr plasser i Akershus, og de har enten bestemt seg å ikke ta imot lærling eller har fylt plassen. Hva gjør jeg nå? Kan jeg søke om lærlingplass for bedrifter som ligger i Oslo dersom jeg bor i Akershus? Har funnet en liste over godkjente lærlingplasser i Oslo http://www.oslofag.no/oslo/

Og listen er mye større enn i Akershus, kansje jeg har bedre sjanse der.

Er det noe frist til når jeg må finne læreplass? Husker jeg fant en vilbli side eller noe som sa noe med frist på 1. September. Er det en frist i det hele tatt eller kan man bare begynne når som helst? Hva er mine valg hvis jeg ikke finner noe læreplass innenfor faget mitt? Mener det er for sent å søke på skolen for generell studiekompetanse (fristen var 1. mars). Er det bare å vente til neste år?

Takk for hjelpen

Endret av nowhereman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen frist for å søke om læreplass til den enkelte bedrift. Dersom du ikke skaffer deg læreplass vil du få tilbud om å ta fagprøven på skolen.

Det er for sent å søke på (offentlig)skoleplass nå, men var jeg deg ville jeg ha prøvd å søke etter læreplass der du kan, f.eks Oslo. Får du ikke plass tar du fagprøven og søker etter vanlig jobb. Jeg var lærling i Oslo selv om jeg opprinnelig hørte til Hordaland, og etter det jeg fikk med meg så var det ikke noe problemer med det.

Lenke til kommentar

Ingenting i veien for å søke i Oslo, lærlingplass er et anliggende mellom kandidat og arbeidsgiver, fylkeskommunen må bare innrette seg etter kontrakten som er inngått (forutsatt at bedriften er godkjent lærebedrift da, men det har heller ingenting å si for godkjenningen hvor den første lærlingen kommer fra).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Bare fortsett å søk på lærlingplasser. Du kan også begynne på skole selv om du ikke har søkt, men da må det være en ledig plass på studiet du ønsker å ta. Det jeg tror det er frist på er å søke stipend. Er litt usikker men tror fristen er 30.jun. Hvis man må flytte og ikke får borteboer stipend kan det bli litt hardt for en lærling.

Vet ikke hva Chris93 mener med å ta fagprøven på skolen.. Du kan ikke ta fagprøven uten å ha fullført læretid eller 5 år som hjelpearbeider.

Starter selv som IT lærling nå i august.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva Chris93 mener med å ta fagprøven på skolen.. Du kan ikke ta fagprøven uten å ha fullført læretid eller 5 år som hjelpearbeider.

Da bør du lese deg opp på det. Hvis man ikke får tilbud på læreplass gjennom Vigo og heller ikke på egenhånd vil fylket tilby at man tar fagprøven på skolen. I tilfellet på min skole var det litt utpå høsten samme året som man ble ferdig med VG3. Det var flere som gjorde det da jeg gikk både VG2 og VG3.

Kan godt være det er litt annerledes for fag der man går ut i lære etter VG3, men jeg vet ikke noe om de jeg gikk i klasse med hadde noe ekstra opplæring før de tok fagprøven i oktober/november

http://www.vilbli.no/?Artikkel=021819&Side=

Hvis du har rett til videregående opplæring og står uten tilbud om læreplass når formidlingen er avsluttet, kan du få tilbud om alternativ opplæring i skole i et lærefag som bygger på det Vg2 du har gjennomført. Du kan også bli tilbudt opplæring i skole i andre fylker. Opplæringen i skole avsluttes vanligvis med praktisk fag- eller svenneprøve, den samme prøven som for lærling

Når det er sagt så vil jeg ikke anbefale denne veien, da det sikkert blir mye vanskelige å få jobb etterpå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Da bør du lese deg opp på det. Hvis man ikke får tilbud på læreplass gjennom Vigo og heller ikke på egenhånd vil fylket tilby at man tar fagprøven på skolen. I tilfellet på min skole var det litt utpå høsten samme året som man ble ferdig med VG3. Det var flere som gjorde det da jeg gikk både VG2 og VG3.

Kan godt være det er litt annerledes for fag der man går ut i lære etter VG3, men jeg vet ikke noe om de jeg gikk i klasse med hadde noe ekstra opplæring før de tok fagprøven i oktober/november

http://www.vilbli.no/?Artikkel=021819&Side=

Ja det kan nok stemme. Jeg tenkte på fagprøven man tar for å få fagbrev :)

Lenke til kommentar

Jeg kunne også ta fagprøven/fagbrev etter endt VK2 (heter vel VG3 nå?), uten læretid (serviceelektronikk).

Gikl da GK elektro, VK1 elektronikk og VK2 serviceelektronikk, så fagprøven etter det.

Får fagbrev akkurat som om man hadde gått i lære, men sparer et par år?

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal man gå som lærling hvis man kan få fagbrev på skolen?

Du kan ta fagprøven uten å bli lærling, husker læreren gitt gjennom dette grundig da vi begynte på året. Hvorfor bli lærling? Vel, erfaring er det største grunnen. Hjelper også litt at bedrifter som ansetter deg forventer at du har null eller lite erfaring i dette området.

Har en annen spørsmål. Jeg søkte i alle bedriftene i Oslo som tok i mot lærlinger i dataelektronikerfaget fra lista jeg lenket i mitt første post. De fleste sa nei, men en av dem rinkte opp og ba om et intervju. Men i dag så jeg på nettsiden dems at de har en annonse om lærlinger. Men innenfor IKT servicefag. Jeg går dataelektronikerfaget og vil ha fagbrev som dataelektroniker. Vil det oppstå noe problemer? Takk

Lenke til kommentar

Hør med fylkeskommunen. Jeg var i en lignende situasjon. Bedriften var kun godkjent for IKT, men jeg mener å huske ay jeg leste at det skulle gå fint. I mitt tilfelle ble jeg anbefalt av fylkeskommunen å bytte bedrift. Det er kjipt å bytte læreplass på den måten, og jeg vil ikke anbefale det.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...