Gå til innhold

Fikk nei til å jobbe mer enn tre netter på rad på Follobanen - på sokkelen jobber de 14 netter på rad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uffda, gråte-gråte. I mellomtiden jobber mannskapene på fartøyene rundt disse platformene, i langt mer kummerlige og mer slingrende forhold, nattevakter i 5 uker i strekk eller mer. Hører ikke mye om det.

 

Sjøfolk er det ingen som bryr seg om, men prinsessene på platformene må vernes om som en utrydningstruet fjellblomst, er det slik å forstå?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Vi som er sjømenn og jobber på båter jobber 4 uker natt sammenhengene. Det som er skadelig er å "brekke" over til natt og tilbake til dag. Kroppen trenger 6-7 dager for å skifte døgnrytmen.

Å gå en uke på natt for så å skifte over på dag igjen er helt GRUSOMT. Det er det som er skadelig. Mye bedre å gå lange perioder på natt. Hopland har jo ikke peiling på hva han snakker om, kansje han skulle kommet seg i offshore arbeid selv for noen turer og prøvd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Norge er snart det eneste land i verden hvor det er langt mer ulovlig å jobbe mye, enn det er å sluntre unna, leve på NAV, og ikke bidra med noe som helt. Om arbeidstakerne selv syntes det er OK å jobbe mye, og få en inntekt deretter, så er det høyst merkelig at Arbeidstilsynet kan forby det.

Lenke til kommentar

Uffda, gråte-gråte. I mellomtiden jobber mannskapene på fartøyene rundt disse platformene, i langt mer kummerlige og mer slingrende forhold, nattevakter i 5 uker i strekk eller mer. Hører ikke mye om det.

 

Sjøfolk er det ingen som bryr seg om, men prinsessene på platformene må vernes om som en utrydningstruet fjellblomst, er det slik å forstå?

Er forøvrig enig at "sjøfolk" har dårligere ordninger kontra de på fastinstallasjon, men tro meg, det hører vi nok av i så å si alle kommentarfelt som har noe som helst med oljearbeidere å gjøre.

 

Blir du fornøyd visst oljearbeiderne får like dårlige ordninger som "sjøfolket"?

 

Ikke vet jeg hva du vil frem til med en slik tåpelig kommentar, men jeg er i alle fall enig i følgende sitat:

 

"Løft sjøfolkene, ikke riv ned oljearbeiderne!"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Uffda, gråte-gråte. I mellomtiden jobber mannskapene på fartøyene rundt disse platformene, i langt mer kummerlige og mer slingrende forhold, nattevakter i 5 uker i strekk eller mer. Hører ikke mye om det.

 

Sjøfolk er det ingen som bryr seg om, men prinsessene på platformene må vernes om som en utrydningstruet fjellblomst, er det slik å forstå?

 

Nei du har ikke forstått noe som helst faktisk.

Følte du bare for å spy opp missunnelse og oppgulp bare fordi det var nevnt noe om oljearbeidere i artikkelen?

 

Artikkelen omhandler hvorvidt arbeiderne på Follobanetunnelen skulle få en skiftordning med 14 nattevakter på rad. Ingen "prinsesser" fra plattformene som sutrer her, det er det tydeligvis andre som tar seg av.

 

"Kummerlig".. Har du vært ombord på dagens forsyningsfartøy?? Om du raller rundt på ei jolle fra 70-tallet får det være din sak, men moderne fartøy er langt fra kummerlig.

De fleste jobber forøvrig heller ikke "5 uker i strekk eller mer", men 4 uker. Selv om noen har endret til 5 nå pga. innsparinger.

Lenke til kommentar

Uffda, gråte-gråte. I mellomtiden jobber mannskapene på fartøyene rundt disse platformene, i langt mer kummerlige og mer slingrende forhold, nattevakter i 5 uker i strekk eller mer. Hører ikke mye om det.

 

Sjøfolk er det ingen som bryr seg om, men prinsessene på platformene må vernes om som en utrydningstruet fjellblomst, er det slik å forstå?

 

Egentlig ikke. De som jobber natt har også oftere mindre belastende arbeid, pluss nattillegg. De som elsker å grine om slike ting er ofte de som ikke jobber selv i samme stillingene, og oljearbeidere selv gir egentlig blanke f i hva andre synes om hvordan de jobber. Det som er ofte tilfellet er at andre er misunnelige, men det får bare være som det er.

Lenke til kommentar

En ting er sikkert, det å snu over hver tredje dag er ikke bra! Det er verken sunt eller eller sikkert iht. arbeidsmiljøloven.

 

Enda verre er det når du skal på jobb og spør om du skal jobbe natt eller dag og får til svar "vet ikke". På veien bort sitter du å håper på dag, men får beskjed når du ankommer at du har noen få timer å sove på før du skal på nattskift. Det er ikke bare-bare å skulle få til å sove midt på dagen.

 

Når du begynner nattskiftet så popper du i deg flere bokser med energidrikker og kopp etter kopp med kaffi. Det er et helvete å holde seg våken. Neste dag er litt bedre, men du trenger fortsatt en del koffein for å holde deg gående. Spesielt med tunge løft og oppgaver som krever oppmerksomhet er et slit når du ikke er opplagt.

 

Det tar vel omtrendt 3 dager før du komfortablelt er kommet inn i døgnrytmen. Selvsagt, noen takler overgangen bedre enn andre. Men det sies også at når du har jobbet en veldig lang periode på natt (da snakker vi et halvt til et år), så blir det verre å snu om.

 

At nattjobbing ikke er bra kan jo forskning vise til. Men ofte er det et større problem hvordan det blir gjort. Og spesielt ironisk er det når det forventes at du skal utøve god HMS (sikkerhet) når du ikke har fått beskjed om at du skal jobbe natt og bare har et par timer som du prøver å sove på før skift... DET er latterlig det.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Uffda, gråte-gråte. I mellomtiden jobber mannskapene på fartøyene rundt disse platformene, i langt mer kummerlige og mer slingrende forhold, nattevakter i 5 uker i strekk eller mer. Hører ikke mye om det.

 

Sjøfolk er det ingen som bryr seg om, men prinsessene på platformene må vernes om som en utrydningstruet fjellblomst, er det slik å forstå?

 

Men til gjengjeld tjener jo de på fartøyene mye mer enn de på installasjonen. Nei vent, det var jo omvendt.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...