Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Asus B150I Pro Gaming - Skrur seg av under boot

Anbefalte innlegg

Har en pc med følgende grunnspesifikasjoner:

Asus B150I Pro Gaming Aura (m/Wifi)

Intel Core i7 - 6700 Skylake

Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB

Zotac GTX 970 4GB
Corsair VS550, 550W PSU

Samsung 840PRO 256GB SSD som boot-disk

Windows 10 PRO som OS

Alt dette er en mITX-setup så det er en liten boks.

Maskina har fungert supert siden jeg satte den sammen i midten av april 2016. Men i dag begynte den med noe rart. Etter at BIOS er ferdig med sitt og Windows-vinduet kommer på skjermen så skrur PC'en seg av etter 2 sekunder. Er som at noen holder inne power-knappen og vips er maskina av.

Om jeg så går inni BIOS og gjør null endringer og trykker save ved exit så spør den om jeg ønsker å lage følgende endring: "CPU Fan Power control DC mode -> Auto". Lagrer dette og maskina starter og alt går som normalt. Dersom jeg restarter igjen så er det samme feilen på nytt og når jeg da går inn i BIOS og gjør null endringer så får jeg spørsmål: "CPU Fan Power Control Auto -> DC mode". Lagrer og maskina starter som normalt.

Er det noen som har noen tips? Kan det være CPU-vifta som tuller? Den virker tilsynelatende slik den skal og CPU-temperaturer er normale. Eller kan det være for svak PSU? Noe som igjen er litt rart da maskina har fungert 100% frem til i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koble ut CPU-vifta og still inn i BIOS så den ikke sier ifra om det når du starter maskinen. Hvis det blir bra da så er det nok vifta. Det er ikke farlig å gjøre det så sant du har luftkjøler da varmesprederen tar varmen bra nok så lenge du ikke belaster CPU'en (Les; ikke kjør igang et spill el.l.).

Lenke til kommentar

Koble ut CPU-vifta og still inn i BIOS så den ikke sier ifra om det når du starter maskinen. Hvis det blir bra da så er det nok vifta. Det er ikke farlig å gjøre det så sant du har luftkjøler da varmesprederen tar varmen bra nok så lenge du ikke belaster CPU'en (Les; ikke kjør igang et spill el.l.).

Skal gi det et forsøk. Er en noctua kjøler så det skal vel fint la seg gjøres å kjøpe en ny vifte. Nå skal det nevnes at denne vifta var fra forrige PC og jeg kjøpte et ombygningssett for å passe 1151. Så det er forsåvidt den eldste delen i PC'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...