Gå til innhold

[Løst] Er data trygge ved installasjon av Windows?

Anbefalte innlegg

Er lagrede data trygge ved formattering og installasjon av Windows? Jeg mener naturligvis ikke data på systemdisken, men på de andre harddiskene.

Når jeg formatterer og installerer Windows på systemdisken, hva skjer med data på de andre harddiskene? Vil Windows finne programmer og data som var installert der fra før?

Spiller det noen rolle om jeg frakobler de andre harddiskene før installasjonen, eller om jeg lar dem være tilkoblet hele tiden?

En kar her sier at dataene på øvrige disker vil gå tapt fordi den nye installasjonen av Windows ikke vil finne dataene, men jeg tror ikke vedkommende vet hva han snakker om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler uansett å koble fra andre disker mens du installerer. Det er pga andre ting, som hvor systemfilene er lokalisert. Men data på øvrige disker vil ikke påvirkes.

Programmer må installeres på nytt, selv om de er på en annen disk. Det er fordi installering er mer enn å kopiere filer, det er også å sette opp bindinger inne i Windows.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke installert senere Windows-versjoner nok til å vite om den da vil spørre om å ta vare på data fra andre partisjoner eller ta vare på Mine dokumenter, men tradisjonelt har det ikke vært sånn.

Uansett, hvis spørsmålet ditt egentlig dreier seg om hvorvidt du bør ta backup eller ei før en reinstallasjon: Selvsagt! Dataene dine er ikke 100% trygge. Men backup av de viktige datene dine på PCen har du vel uansett fra før i tilfelle kræsj eller tyveri, ikke sant?

EDIT: Andre fisker enn systemdisker skal den ikke ta, nei. Men både backup og frakobling av andre disker er uansett lurt, ja.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Det var som jeg trodde, men jeg kom i tvil. Fint å få det bekreftet.

@RattleBattle: Nei, spørsmålet handlet ikke om backup.

Hva Windows tilbyr av muligheter til å ta vare på dokumenter vet jeg ikke, men slikt foretrekker jeg uansett å ordne manuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...