Gå til innhold

Hva gir mest støydemping per krone?

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge ergret meg over et nokså høyt støynivå fra mitt chieftec-miditower, og har endelig bestemt meg for å ville gjøre noe med det, men hva... Jeg har lest litt guder o.l. på vannkjøling, utskifting av vifter, isolering av kabinett, osv, men har dessverre innsett at man har ikke råd til alt her i livet :grine:

Mitt spørsmål blir dermed hva som fjerner mest støy per krone. Jeg har en Athlon XP 1900+ (enda ikke overklokka, men dette kommer) med en 40mm nokså stillegående vifte, en litt mindre stillegående vifte i døra (den orginale), og en 80mm kabinettvifte til utblåsning bak. I tillegg har jeg 4 stk Western Digital harddisker (7200 rpm) som lager en del støy.

PS: Dette er en PC som blir stående på døgnet rundt, og gjerne også når jeg er borte i ferier. Tatt i betraktning at jeg trenger et kjølings-system jeg kan stole på, hvor mye er det forsvarlig å klokke opp en XP 1900+, og hvordan får jeg gjort dette i bios? (Jeg kan ikke sette FSB til annet enn 100/133, og finner ikke noen steder for endring av MP. Finnes det en detaljert guide ang. hvordan overklokke?)

Ser gjerne at det legges med linker til produkter som er å anbefalle.

På forhånd takk...

Endret av Nightfall
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Senk hastigheten på viftene. Det bruker og være mest effektivt - såfremt at disse er årsaken til det største støyproblemet. Gratisløsningen er å kjøre viftene på 7 volt. Bruk gul(+) og rød ledning fra en molex. Du kan også bruke en Fanmate til 32,- genial sak for trinnløs regulering.

En komplett viftestyring er det beste, og det får du for 200,- ++

Harddiskdemping med hjemmelaget gummioppheng gjør også susen. Du finner nok mer info om dette hvis du leter litt rundt her.

Du kan også støydempe hele kabinettet med matter som du limer fast

Er nok ikke det mest effektive pr krone, men tar definitivt brodden av mye lyd. Ypperlig som prikken over i'en :-)

Lenke til kommentar
Harddiskdemping med hjemmelaget gummioppheng gjør også susen. Du finner nok mer info om dette hvis du leter litt rundt her.

Pass på at disc'ene ikke blir for varme når du henger dem i stikk (ikke bruk gummistrikk, da denne går i stykker etterhvert). Kabinettet er ikke med på varmestredningen. Det er mulig du bør ha en vifte ved dem, spesielt siden dette tydeligvis er en server som skal stå på lenge. Lav temp på HD = lenger levetid.

Lenke til kommentar
Pass på at disc'ene ikke blir for varme når du henger dem i stikk (ikke bruk gummistrikk, da denne går i stykker etterhvert). Kabinettet er ikke med på varmestredningen. Det er mulig du bør ha en vifte ved dem, spesielt siden dette tydeligvis er en server som skal stå på lenge. Lav temp på HD = lenger levetid.

Det stemmer det. Men jeg skjønte ikke helt hva du mente med at det ikke var varmespredning. Det er det, men i et stålkabinett er det i alle tilfeller svært begrenset. Men alt som behøves er som du påpeker en vifte. Og den kan gå svært sakte å fjerne veldig mye varme fra en HD.

En løsning er forøvrig og henge hele 3,5" bayet i gummi. :thumbup:

Lenke til kommentar

Høres ut som et bra triks å henge opp HD. Det er stort sett de som lager støyen. Det er merkelig lite vifte-støy, men så har CPU'en nokså høy temp. Når PC'en har stått på en stund, og jeg restater den, står det i bios at den har ca 45 grader C. Er det forresten noen mulighet for å finne temperaturen mens windows kjører?

Lenke til kommentar

Som oftest er det harddiskene som bråker (mer enn man tror) og ofte PSU`en.

Jeg har en WD harddisk selv, og vet hvordan de er, kan ikke tenke meg hvordan du har det med 4stk! Å strikke hdd er nok lurt, men det er da mest vibrasjonene som dempes da, ikke lyden. Dempematter er en genial oppfinnelse, men disse er ofte dyre, og svært mye arbeid å sette inn.

Her er en liste over forslag jeg kan komme med:

1. Få hardisken strikket, kan være med sykkelslange ol.

2. Skru ned viftehastigheten

3. Sett dempematter i vegger gulv og tak (asfaltplater kan brukes, og kan kanskje fåes tak i på nærmeste byggeplass?

4. Vannkjøling (dyrt)

5. Sett i nye vifter (Paps har vifter som går helt ned i 12db)

6. På en eller annen måte legge hardiskene i en isolert boks, husk da at denne boksen trenger luft inntak OG uttak!

Håper dette var til hjelp. Lykke til

Lenke til kommentar
Som oftest er det harddiskene som bråker (mer enn man tror) og ofte PSU`en.

Jeg har en WD harddisk selv, og vet hvordan de er, kan ikke tenke meg hvordan du har det med 4stk! Å strikke hdd er nok lurt, men det er da mest vibrasjonene som dempes da, ikke lyden. Dempematter er en genial oppfinnelse, men disse er ofte dyre, og svært mye arbeid å sette inn.

Her er en liste over forslag jeg kan komme med:

1. Få hardisken strikket, kan være med sykkelslange ol.

2. Skru ned viftehastigheten

3. Sett dempematter i vegger gulv og tak (asfaltplater kan brukes, og kan kanskje fåes tak i på nærmeste byggeplass?

4. Vannkjøling (dyrt)

5. Sett i nye vifter (Paps har vifter som går helt ned i 12db)

6. På en eller annen måte legge hardiskene i en isolert boks, husk da at denne boksen trenger luft inntak OG uttak!

Håper dette var til hjelp. Lykke til

Takk for mange gode tips. Tror jeg kommer til å "strikke" hdd, og isolere kabinettet med matter, i tillegg til å installere vifte-kontroll.

Men en ting har jeg enda har klart å bestemme meg for er hva jeg skal issolere med. Egentlig tenkte jeg å bruke et issolasjons-sett fra microplex e.l., men jeg ser det er mange av dere som nevner asfalt-plater. Hva er egentlig det? Asfalt (Slik som er på veiene) er etter hva jeg vet ganske tykk, og ikke spessielt støy-issolerende. Hva slags plater er det snakk om?

Lenke til kommentar
PLZ??? Kan noen fortelle kort om hva asfaltmatter er, og hvordan man får tak i de/monterer de?

Eventuelt også fortelle litt om hva som er best av asfaltmatter og andre matter som for eksampel http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...NKCHM1&toc=3080

Asfaltmatter, (eller plater) er i ren utgave tynne sorte selvklebende plater. De sitter som støpt når de først er montert. Disse demper mest viberasjons-støy og skranglelyd. Grunn? De er tunge, og det som er tungt skramler ikke. Skal du derimot dempe lufbåren støy, f-eks sus fra vifter bør du ha noe mykt som "svelger" lyden. Det beste er utvilsomt en kombinasjon, og det får du faktisk kjøpt som ferdige matter du limer på. De blå mattene du finner hos 3dfxcool er slike :yes:

Lenke til kommentar

Takk for mange bra tips, men på biltema finner jeg bare noe plater i spessial-gummi, som koster en liten formue. De selges bare i 12x7 cm plater. Er det disse det snakkes om? Ellers finner jeg heller ingen blå matter på 3dfxcool, eller er det de settene i blå bokser det snakkes om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...