Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Web server

hl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Webserver: Last ned Apache.

Mest brukte og beste webserveren som finnes.

Det er ikke så vanskelig å sette opp heller.

dynamisk IP: Ja, det har mye å si.

Eks. Ip'en din er 80.202.169.54. Da blir adressen til hjemmesiden http://80.202.169.54.

Du har et domene (www.com) som "peker" til denne adressen. (http://80.202.169.54)

Dynamisk IP vil si at ip adressen skiftes av og til.

Når denne ip adressen skifter peker domene ditt til en helt annen maskin.

Du kan betale mer for fast ip.

Hvis du skal bare bruke det for å teste ut sider i php er ikke dette noe problem.

Da bruker du bare denne adressen: http://localhost

Endret av EspenDL
Lenke til kommentar

Personlig har jeg byttet IP tre ganger i løpet at halvannet år. Går da inn i kontrollpanelet til domenehaien min og oppdaterer. Norske DNS-servere pleier å være oppdatert innen kvelden. Resten av verden er med etter max to dager. For min del er exstra dollar til statisk IP penger ut av vinduet

Lenke til kommentar
Personlig har jeg byttet IP tre ganger i løpet at halvannet år. Går da inn i kontrollpanelet til domenehaien min og oppdaterer. Norske DNS-servere pleier å være oppdatert innen kvelden. Resten av verden er med etter max to dager. For min del er exstra dollar til statisk IP penger ut av vinduet

Det samme er det hos meg, men hvis jeg skrur av pc'en så skifter ipen seg.

Lenke til kommentar

hvis du skal hive deg på f.eks. asp.net greia- er internet information server (IIS) tilgjengelig i win xp pro og 2000 pro, så vidt jeg kan huske.

MEN: hvis du ikke skal sysle med ms teknologier, ser jeg _ingen_ grunn til å bruke iis...

finnes programmer som oppdaterer ip adressen din automatisk mot f.eks. sider som www.dyndns.org, hvor du kan få gratis navn som blablabla.homeip.net.

Lenke til kommentar
hvis du skal hive deg på f.eks. asp.net greia- er internet information server (IIS) tilgjengelig i win xp pro og 2000 pro, så vidt jeg kan huske.

MEN: hvis du ikke skal sysle med ms teknologier, ser jeg _ingen_ grunn til å bruke iis...

finnes programmer som oppdaterer ip adressen din automatisk mot f.eks. sider som www.dyndns.org, hvor du kan få gratis navn som blablabla.homeip.net.

Sånn uten videre er det vel kun IIS 6.0 som støtter asp.net?

Jo det er en god grunn til å bruke iis uansett om du har xp/win2k, den ligger ved os, men har en begrensning på 10 samtidige besøkende. Tar nøyaktig 30 sekunder å få den til å funke.

Lenke til kommentar

MEN: hvis du ikke skal sysle med ms teknologier, ser jeg _ingen_ grunn til  å bruke iis...

Jo det er en god grunn til å bruke iis uansett om du har xp/win2k, den ligger ved os, men har en begrensning på 10 samtidige besøkende. Tar nøyaktig 30 sekunder å få den til å funke.

Eller installere en ASP mod til Apache.

Personlig er jeg litt skeptisk til å kjøre IIS. I access loggen min så er det daglig 50-100 "angrep" rettet mot IIS. Av en eller annen merkelig grunn er det ikke samme kjøret mot Apache. IIS har også en rekke begrensninger. Det er vel bl.a. maks 5 brukere av gangen, om jeg ikke husker feil. Kjører forøvrig Apache på en XP maskin. Kjempe fornøyd så langt.

Lenke til kommentar
Antall tilkoblinger til IIS er avhengig av hva slags OS du kjører, Windows 200 pro har 10, mens du kan øke dette i w2k eller Windows 2000 så vidt jeg vet

Nei, det har ikke noe med selve OS'et å gjøre. Ettersom jeg forstår så er det nettopp dette som er grunnen til at så mange styrer unna M$ server side. Du må kjøpe lisens pr antall brukere. Har du mye trafikk så blir det fort sinnsykt dyrt. Men det er nok riktig at det er en 10-bruker lisens som følger med W2K/XP. Dette er selvfølgelig antall brukere samtidig og det er mange som klarer seg med det.

Det er ihvertfall grunnen til at jeg styrer unna IIS, i tillegg til at det er så utsatt for angrep. Det er tydeligvis mange M$-hatere der ute...

EDIT: Antall tilkoblinger gjelder selve maskinen, så antall brukere går også utover FTP og e-post server. Det er altså 10 brukere fordelt på web, ftp, e-post og eventuelt fil-server.

Endret av oblivian
Lenke til kommentar

MEN: hvis du ikke skal sysle med ms teknologier, ser jeg _ingen_ grunn til  å bruke iis...

Selve server-installasjonen er ingenting mot den tiden det tar å lære seg å konfigurere serveren skikkelig + lære seg den server-side teknologien en har tenkt å bruke. Det være seg asp.net, php, cgi eller jsp, eller hva som helst. Mitt poeng var at spm stilleren bør tenke seg om hva han har tenkt å bruke serveren til, før han velger hvilken webserver han vil bruke. I dette ligger også brukerbegrensninger, som nevnt av andre.

Hvis serveren skal stå over litt tid, har det vel ingen ting å si om det tar 30 sek eller en time å sette den opp, så lenge den sviver etterpå.

Hvis du bare skal vise plain html, finnes det flere små nedstrippede webservere tilgjengelig på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...