simmy Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Jeg har et powercolor radeon 9800 PRO kort som jeg kjøpte for ikke så altfor lenge siden, og det har fungert fint frem til klokka 5 i går natt. Skulle spille ET(Enemy Territory), og plutselig etter 10minutter ca, så låste hele driten seg, fikk ikke trykt på en drit, og skjermen ble bare svart og jeg måtte boote. Javel tenkte jeg og la inn ET på nytt, siden dette har skjedd før også, ikke bare med meg. Fyrte opp spillet igjen og samme lorten skjedde igjen. Nå begynte jeg å bli forbanna, og gikk inn på forum for å se om det var noe tips å få der. (Forresten så har ikke dette skjedd før NÅ på ET at det klikker sånn. Har spilt mangfoldige timer med ET tidligere med samme kortet uten at det har klikka.) Inne på forumet fant jeg en del ting og tang jeg kunne prøve, og boota vel en 7-8ganger tenker jeg mens jeg installerte og avinstallerte og gud veit. Dette har jeg prøvd: * Sette AGP Speed ned til 4X (sto på 8X fra før, fast write er alltid OFF) * Installert den 22MB store fixen(COD fix) fra ATI sine support sider * Installert de siste omega driverne Noen som har opplevd dette? Vet dette har blitt tatt opp før, men trenger desperat hjelp. Jeg tror og lurer på om det er varme-problemer, siden det kommer stadig sånne "hvite prikker" når jeg spiller over hele skjermen, ikke veldig synlig, men jeg ser det fordet, og det har heller ikke skjedd før. Jeg kjører WINXP Prof. Please help Lenke til kommentar
cdahl85 Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 jeg får også sånne "hvite prikker" med det samme skjermkortet. Ble noe redusert etter at jeg satt fargekvaliteten fra 16 til 32bit og fiksa hz på skjermen. (har nettopp formatert og installert os, etter at jeg har bygd en helt ny pc.) men likevel det ble noe bedre, så er det fortsatt et problem. Gidder ikke å ikke bry meg om det, og bare la det være. Trykker jeg refresh (F5) så går det bort, men så kommer det igjen om ikke så alt for lang tid. Så hva mener dere jeg burde gjøre. Løsning? Evt. burde bytte kortet?!? Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Sjekk om vifta snurrer... Lenke til kommentar
capy Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 ....Dette har jeg prøvd:* Installert de siste omega driverne.... forsøkt med noen orginale drivere? gjerne ikke nyeste. Lenke til kommentar
evgeny Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Det er varme problem. Vifta på Powercolor sine kort er kjent for å være ustabil Lenke til kommentar
cdahl85 Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Så dere foreslår at jeg bytter vifta? Vil det skje noe skadde på skjermkortet? så jeg evt. burde bytte kortet først? Regner også at det har noe med varmeproblemet å gjøre, men fikk ikke sjekka om vifta gikk eller ikke igår Lenke til kommentar
ull2000 Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Det er viktig å se på helheten, og ikke bare skjermkortet. Hvis det er dritvarmt i kabinettet, hjelper det lite å bytte skjermkortvifte..... Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Hvis du får hvite prikker, såkalte artifacts, og du har ikke overklokket kortet, så bør du sende det i retur. Og stopper maskinen med svart skjerm osv, så kan det være at vifta har stoppa pga for høy temperatur. Har samme kortet og vifta har stoppe hos meg. Har temp måler på core som piper om tempen går over 65 grader. Jeg satt en 120mm vifte under skjermkortet, som blåser luft på vifta og kjølingen til skjermkortet, har ikke hatt problemer etter det. Hvite prikker= Lenke til kommentar
cdahl85 Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 hmm, burde ikke være det. Har et sånt chieftec kabinett med 2kabinett vifter... Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 det er 99.9 prosent sikkert at det er varme utvikling på powercolor kortet fordet!, skall du ha powercolor 9800pro er du klin nøtt til å bytte kjøling, det beste alternativet er nokk zamlan heatpipe med vifte (husk godt med kjølepasta, artic silver duger bra). Om du ikke ønsker å ta risken det er å bytte med tanke på garanti o.l betaler du mellomlegget til et kort med bedre vifte, hercules foeks men husk at sapphire kjører samme vifte Lenke til kommentar
Orak Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Forklaring på de hvite prikkene: Når man har klokket litt over den "fysiske maksimale" grensa så kommer prikkene på grunn av for lite spenning. Jeg prøvde Cat3.9 med fix i går og fikk VPU møkka problem.. Så jeg er tilbake på Cat3.7 igjen som funker helt flotters Lenke til kommentar
cdahl85 Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Vanskelig å skifte vifta elle? Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Nei ikke i det hele tatt, litt pirkete er det jo. Men husk å ta deg ******* god tid, bli aldrig utolmodig å bruk muskel kraft og bruk mye artic sliver på kjernen (tørk vekk det gammle). Den eneste feilen du kan gjøre er at ikke blokka har kontakt med ribba, bruker du et kreditt kort å stryker over (med kortet på hver sin side av ramma, dette skjønner du når du mekker) så ser du om kortet treffer guffa, da blir du også kvitt det overflødige Lenke til kommentar
RAPTORR Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 jeg har det samma kortetet 9800pro ddr 2 det blir priker på sjermen eller så får hvite striper på sjermen det kan gå en dag eller 1 uke før den kommer tilbake og jeg har bytta korte 2 ganger og jeg skjøner ingen ting og jeg har et kjølig kabiennet så jeg sliter selv med ****** korte jeg og er det noen som har en løsnig ?? Lenke til kommentar
RAPTORR Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 og jeg har prøvd alt for få det vekk jeg har bytta hk og ram og psu men det hjelper ikke det ??????? Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Hmm jeg gjentar meg selv her, jeg har selv brent et 9700 kort, første tegn på at kjernen tar kvelder er striper, blurete skrift firkanter, skjermen blir svart når man instalerer ati drivere osv, dette kan også skje om en ramm brikke tar kvelden, men 9800pro kortene har driti seg ut ganske mye når det gjelder dem som bruker standard ati vifter, de må simpeltent byttes ut eller så ryker den uavhengig av hvor god lufting du har i kabinettet, kald luft direkte på kortet derimot hjelper godt Lenke til kommentar
cdahl85 Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 simalarion - takker, for stor hjelp. hvordan er denne vifta Thermaltake Gigant II Heatpipe VGAcooler (http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=40484&t=733&l=2&AvdID=1&CatID=28&GrpID=4&s=pl) Stress å få bytta kortet hvis jeg forteller dem om de "hvite prikkene" ? For vil gjerne bytte kortet før jeg mekker på vifta, i tilfelle kortet har blitt noe skadda av noen slags. For kortet vil jo miste garantien når jeg bytter vifta. Lenke til kommentar
Dazem Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Bytt til NVIDIA!! Mindre feilprosent blandt kortene som blir lagd med NVIDIA brikke... alle VET at ATI har stor feilprosent!! Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 (endret) Jeg er helt enig i det du skriver der CDahl, har du først fått disse probleme er nokk kortet tatt litt skadet alleredet (noe som var tillfelle med mitt 9700 kort, stripene gikk aldri vekk) Så bytt kortet å bestill kjøler sammtidig, jeg bruker zalman heatpipe med vifte noe som funker perfekt, men husk at to pci porter fosrvinner i farten pga størelsen på vifta, men tanke på alternativer så burdet du starte en egen post der du spør om beste kjøler da jeg bare har prøvd zalman selv.(zamlan løsningen koster 400kr med vifte) alternativet du har er å bytte kortet å betale mellomlegget til et hercules kort som har egne vifter som fungerer men det blir jo 1000 lappen mer. Endret 25. november 2003 av simalarion Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Bytt til NVIDIA!! Mindre feilprosent blandt kortene som blir lagd med NVIDIA brikke... alle VET at ATI har stor feilprosent!! Troll. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå