Gå til innhold

BSOD på Windows 2000

Anbefalte innlegg

Har begynt å slite med med Blue Screens på en litt eldre PC (ca 4 år) med Windows 2000 Pro. PCen har fungert greit i nesten et år etter en clean install av W2K. PCen får blue screens på tilsynelatende villkårlige tidspunkt.

Feilmelding:

STOP: 0x0000000A IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL - ntoskrnl.exe

Jeg er litt usikker. Det er ikke installert noe ny program -eller maskinvare på denne PCen etter forrige installasjon.

Når jeg feilsøker PCer er det første jeg prøver å bestemme om feilen skyldes programvare eller maskinvare. Når jeg ser på nettet etter info om feilmeldingen over ser jeg at nesten alle tips dreier seg om driverfeil. Jeg kan ikke forstå hvordan dette plutselig kan oppstå etter et års bruk hvis det dreier seg om driverfeil.

Jeg fant at 'Application Log' i Event viewer var korrupt. Jeg installerte W2K på nytt. Drivere til skjerm -og lydkort fant Windows automatisk. Jeg har installert drivere til nettverkskort og ISDN-kort fra CD og tror vel ikke at det er noe galt med disse. Likevel får jeg bluescreens.

Jeg tviler vel egentlig på at det er noe galt med software siden jeg nettopp har reinstallert, men jeg er usikker.

Jeg har kjørt CHKDSK og funnet ut at 4KB befinner seg i 'bad sectors'

Når det gjelder dette med bad sectors, er det da sikkert at det er snakk om fysiske feil på HD, eller kan dette være programvarerelatert? (addressering)

Noen som har noen tips til meg om hva som kan være feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være driverfeil, hardwarekonflikt eller minnefeil.

*Driverfeil høres litt merkelig hvis maskinen har vært operativ i et år, og plutselig begynner å feile uten at du har installert soft eller hardware, men man vet aldri...

*Hardwarekonlikter oppstår gjerne som følge av at to pci-kort ikke liker hverandre, og nekter å samarbeide/dele på en IRQ. Løses best ved å stable rundt på pci-kortene (er det ikke gjerne noen sære nettverkskort som hater lydkort?)

*Minnefeil kan oppså over natta bare fordi det er sånn. Resultatet kan bli hva som helst, men jeg har opplevd IRQ-feil som resultat av dette før.

Hva er lettest å teste? Har du flere rambrikker så bruk maskinen med en og en og se om den slutter å krasje/krasjer med en spesiell brikke. Har du bare en så lån en brikke av noen og test.

Stokk rundt på pci-kort hvis rammen virker ok. Jeg heller mest mot ram-feil siden du sier du ikke har byttet ut/lagt til ny hardware. Software er vel og nesten utelukket hvis du har samme problemer med clean install

Lenke til kommentar

Del 1:

Jeg har lest flere plasser at denne feilen mest sannsynlig skyldes driverfeil, men jeg tror det er harddisken som har tatt kvelden.

Den blir bare verre og verre nå, vil ikke boote en gang.

Hva har jeg gjort:

Installert W2K på nytt

Tatt ut en og en minnebrikke (av to)

Tatt ut ett og ett PCI kort (av tre)

Ingenting har hjulpet.

Har som nevnt tidligere sett at 4KB er i bad sectors i følge chkdsk.

Jeg har en WD20GB disk som jeg vet fungerer. Jeg skal forsøke å sette inn denne, installere W2K eller XP så får vi se om det løser problemet.

En annen grunn til at jeg hele tiden har lurt på om det er harddisken er at feilen har blitt verre og verre, samt at den har oppstått på villkårlige tidspunkt.

Del 2:

ISDN-kort og nettverkskort er forresten bare et år gamle. Uansett, å fjerne ett og ett kort hjalp ikke. Jeg tviler også på at begge minnebrikkene er dårlige. (en 64MB og en 128MB)

Jeg var nesten sikker på at det var HD som var gåen, men tenkte jeg skulle teste med et program.

Disken er en Quantum Fireball clt10 10 som lages av Maxtor så vidt jeg vet. Kjørte testen med et program fra Maxtor, og dette fant ikke feil.

Uansett, jeg setter inn en ANNEN harddisk som jeg vet fungerer bare for å være helt sikker

Som nevnt tidligere har jeg installert W2K på nytt. Nå har jeg imidlertid opplevd en annen feilmelding på blue screen. Den var ca slik: nv4.sys - attempting to write to read only memory eller noe i den duren. Sammen med ntoskrnl.exe

Fant ut at nv4.sys tilhørte NVIDIA. Tok ut skjermkortet (Riva TNT2 64 et eller annet) og satt inn et ATI Rage 128 kort.

Hjalp ikke, fremdeles bluescreen, riktig nok ikke pga nv4.sys

Har skrudd av caching og shadowing i BIOS.

Tok en titt på HK , og fant at noen kondesatorer var irret på oversiden, altså ikke ned mot HK. Hvordan bærer jeg meg ad for å fjerne irren? Hvilken innvirkning har dette på HK?

PCen er ca 4-5 år gammel, men den er ikke mye brukt.

OK, inn med Nvidia kortet igjen. Denne gangen forsøker jeg å installere Win XP i stedenfor 2000. Booter fra CD og formaterer med NTFS.

Hva skjer: Windows XP installasjonen avbrytes mot slutten (et stykke etter at serial er skrevet inn. Får ikke bluescreen) og restarter. Når maskinen starter (sort skjerm, hvite bokstaver, når den finner hardware o.l.) ser jeg noen merkelige tegn når Primary IDE slave ELLER Secondary IDE Master ’lastes’, husker ikke helt. (HD står på primary IDE master, slave er tom. CD-ROM står på secondary IDE master, slave er tom). Så ser jeg en stripe som går over skjermen før XP installasjonen begynner fra starten av. Dette har gjentatt seg to ganger, på nøyaktig samme vis.

Da står jeg igjen med defekt HK som sterkeste mistenkt.

Det eneste jeg nå ikke har forsøkt er å fjerne lydkort, nettverkskort, og ISDN-kort samtidig, (har som nevnt forsøkt å fjerne ett og ett, men fikk bluescreens. (dette var ikke under installasjon, men på en frisk W2K installasjon) for så å forsøke å installere enten W2K eller XP på tilnærmet tomt HK.

Noen som kan komme med respons på det jeg nå har skrevet?

Lenke til kommentar

Først og fremst: bra testing :thumbup:

Har kondensatorene først begynr å irre så er det nok ikke mye du kan gjøre med det. Det høres veldig ut som om du har et hk på kanten - tror det kommer til å hoppe :green: Som signatur sier kan det være cpu, men lite trolig. PSu tviler jeg sterkt på, da det burde bedret seg med mindre last (tatt ut pci-kort)

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer folkens :-) Jeg har også tenkt på CPU, men disse pleier vel enten å fungere, eller å ikke fungere i det hele tatt.

Som enden sier så burde vel en strømforsyning ha blitt merkbart bedre med mindre last. Problemene oppsto ikke utelukkende i oppstarten, og det er jo da det blir størst belastning på PSU.

Har bestilt et billig HK og en billig CPU for å få denne PCen opp å gå igjen.

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...