Bazzey1 Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Jeg tror det Audun sikter til er de grunnleggende i f.eks programmering. Selv om vi beveger oss teknologisk/programvaremessig raskt fremover så står vi på skuldrene til kjemper. Sjekk f.eks ut Donald Knuth's The Art of Computer Programming utgitt i 1968. Skolen skal lage ett grunnlag for videre læring og gi deg mulighet til å lære det grunnleggende før du begynner i en jobb. Om skolene lykkes like godt med det er en annen sak. Men før du kommenterer videre vil jeg anbefale å google "Dunning–Kruger effect", ydmykhet når en er ung er ikke dumt. Antar at du sikter til mine innlegg? Jeg er både ung og har hørt mye om Dunning-Kruger effekten. Uansett, så er det jo akkurat dette jeg hinter til. En mastergrad kan umulig dekke alle behov innen IT verden. I mitt tilfelle så har jeg alltid tenkt at man skal være ivrig på å lære selv, og om man er det, så vil skole holde deg tilbake. I hvert IT felt jeg har beveget meg mot (Meste front-end som angularjs, CSS3 animations, Media queries, SEO, Inbound marketing osv.) så har jeg støtt på flere utfordringer daglig i arbeid og dermed lært mens jeg har jobbet. Så hvorfor er ikke dette et godt grunnlag? Når jeg har jobbet, så har jeg vært igjennom det praktiske og teoretiske, samtidig som at jeg har fått betalt for det. Ergo, at jeg har levert noe man kan betale for. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 (endret) Det er en dårlig tilnærming fordi du helt mangler det teoretiske grunnlaget. Du forstår kanskje hva og hvordan, men ikke hvorfor. Endret 22. juni 2016 av Audun_K Lenke til kommentar
Bazzey1 Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Det er klart, om man tror en mastergrad er en rekke fag der man lærer seg én og én teknologi og ett og ett språk er det mulig å tro at man blir utdatert uansett sånn at det ikke er noen vits. Jeg er sivilingeniør i data fra NTNU, og vi hadde vel to fag der vi faktisk programmerte for å programmere. Alt annet var generisk fagkunnskap om hvordan man bygger programvare og systemer, samt fysikk, matte etc. Ting som ikke går ut på dato. Når jeg ansetter programmerere spør jeg fint lite om språk. Mye bedre å si ting som "fortell hvordan du tenker om programvarekvalitet". Kan man svare på det kan man uansett kode. Jeg må ha misforstått deg eller vice versa. Her er jeg selvfølgelig helt enig i det du skriver. Men altså, sånn hovedsaklig så er dette hva skoler lærer deg... Selv Ivy League. "I have a close friend who is a former Association for Computing Machinery International Collegiate Programming Contest champion from Stanford. The greatest thing he taught me about his ACM championship days was the importance of understanding what problem you’re trying to solve. You must ask yourself, “Do you even have one?” and “Can you apply the Feynman principle and explain it in a way that others can understand you?” This friend told me that even in the elite schools, students read the prompt to the coding problem only once then immediately code. The year my friend won the championship he learned something: even those from elite schools dove headfirst into complicated problems, with code as their only weapon." Uansett, så mener jeg selv at man skal være ivrig på å lære seg IT for å holde seg oppdatert. Noe som matte og fysikk går jo ikke ut på dato. Men når nye ting blir introdusert, så kan dette vært et STORT skritt. Se Javascript mot Angularjs som et eksempel. Så kanskje man gikk på skole og lærte seg Objective-C, og et år senere kommer Swift. Hva gjør man da? Når man forventer at skolen skal være grunnlaget for livet ditt? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Hvem er det som forventer at skolen skal være "grunnlag for livet ditt"? Skolen lærer deg (om den er god), basalkunnskaoper som du bygger videre læring på, den grunnleggende og overordnende forståelsen av fagfeltet ditt. Det er svært nyttig. AtW Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Objektive C til Swift er ingen overgang om man vet hva man driver med. C til Java kanskje, men en god programmerer kan kjapt lære ethvert språk. At du mener JS til Angular er et paradigmeskifte viser bare hvor rett jeg har. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 C til Java er meir ein kulturovergang, ikkje ein faglig overgang. ASM til Java derimot er eit nytt fag. Og AngularJS er verken betre eller meir produktivt enn vanleg Javascript. AngularJS er for dei som vil gjere webutvikling ekstra komplekst fordi dei ikkje ser heilheita og ynskje å ta snarvegar. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå