Gå til innhold

Canon Powershot G2 vs. G3/G5/A80?

Anbefalte innlegg

Lurer på hvilket kamera jeg skal sattse på?

Etter et søk i diverse nettbutikker sitter jeg igjen med følegende priser

G2: ca 4000,-

G3: ca 5500,-

G5: ca 6200,-

A80: ca 3600,-

Hva bør jeg velge? Selvsagt er G5 det beste kameraet men er det verdt den ekstra prisen. Har det velidig store fordeler fremfor G2?

Ellers så virker det for meg som om A80 er et godt kamera, men jeg er skeptisk til at jeg ikke kan bruke min Speedlite 540Ez sammen med kameraet. Jeg har lånt et Nikon Coolpix 885 en stund og tatt masse bilder. Min erfaring her er at på litt avstand så blir bildene kornete ved blits fotografering innedørs, derfor regner jeg med at det er viktig å ha mulighet til å bruke ekstern blits på et digitalkamera. Stemmer dette?

Er G2 et bedre kamera en A80?

Er takknemlig dersom noen har noen erfaringer eller meninger som kan hjelpe meg med å bestemme meg for hva jeg skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har mitt G3 som jeg er veldig godt fornøyd med...mulighet for å koble til blitzen din og.

minus for autofokus i mørke og litt tungvint vri-hjul for manuelle innstillinger

Såg akkurat på spesifikasjonene til G3. Det står bare Ex serien av blitser oppført. Betyr det at jeg ikke kan bruke 540Ez en min?? Dersom jeg må bruke den i manuell, hvet noen hvilke ulemper det medfører??

Lenke til kommentar
Selvsagt er G5 det beste kameraet

Hvorfor er det *selvsagt* ? Etter hva jeg har lest rundt forbi så er ikke akkurat den konklusjonen åpenbar. De har skviset en ekstra megapixel inn på samme brikke samt gjort et forsøk på å kvitte seg med feilbrytning av farger ved å gjøre et eller annet med linsa. Resultatet er at bildene får mer støy(p.g.a dette med flere pixler på samme brikke som G3). M.h.t feilbrytning av farger(kromatisk abberasjon) så forsvinner dette ved blender f4, men er faktisk verre enn G3 på større blender.

Jeg valgte selv bort G5 til fordel for G3 p.g.a dette. Jeg trenger ikke den ekstra megapixel'en.

Siden du har ekstern blits ville jeg definitivt gått for et kamera i G-serien.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det *selvsagt* ? Etter hva jeg har lest rundt forbi så er ikke akkurat den konklusjonen åpenbar. De har skviset en ekstra megapixel inn på samme brikke samt gjort et forsøk på å kvitte seg med feilbrytning av farger ved å gjøre et eller annet med linsa. Resultatet er at bildene får mer støy(p.g.a dette med flere pixler på samme brikke som G3). M.h.t feilbrytning av farger(kromatisk abberasjon) så forsvinner dette ved blender f4, men er faktisk verre enn G3 på større blender.

Jeg valgte selv bort G5 til fordel for G3 p.g.a dette. Jeg trenger ikke den ekstra megapixel'en.

Siden du har ekstern blits ville jeg definitivt gått for et kamera i G-serien.

Interesant, har ikke tenkt på det, men det er jo et veldig godt pong det med støyen!

Tror ikke jeg helt har skjønt enda hvordan blitsen min vil fungere på G-kameraene. Jeg har en 540Ez mens det er Ex-serien (m.a.550Ex 220Ex) som er støttet på disse kameraene. Er det noen som vet noe om hvordan min 540Ez vil fungere sammen med G-serien? Dersom jeg må bruke den manuelt, er det noen som vet noe om hvordan det fungerer. Har ikke sett meg særlig inn i mulighetene i blitsen. Bruker mitt EOS100 i auto mode når jeg fotograferer med blits.

Takk for magne gode svar!! :)

Lenke til kommentar

Blitzen vil fyre av på full styrke når du bruker den på auto.

Man velger manuell blitzjustering og finner den styrken som passer.

Dette er jo noe som tar tid, da man som regel må prøve seg frem med noen bilder for å få riktig styrke.

En EX-blitz vil være MYE enklere å jobbe med pga. full auto (E-TTL).

Om du synes det er greit å stille inn blitzen manuelt kan du jo beholde EZ-blitzen din, men om det hadde vært meg hadde jeg solgt den og kjøpt en 420EX. (om du kjøper et G3/G5)

Lenke til kommentar
Blitzen vil fyre av på full styrke når du bruker den på auto.

Man velger manuell blitzjustering og finner den styrken som passer.

Dette er jo noe som tar tid, da man som regel må prøve seg frem med noen bilder for å få riktig styrke.

En EX-blitz vil være MYE enklere å jobbe med pga. full auto (E-TTL).

Om du synes det er greit å stille inn blitzen manuelt kan du jo beholde EZ-blitzen din, men om det hadde vært meg hadde jeg solgt den og kjøpt en 420EX. (om du kjøper et G3/G5)

Takk for godt svar :)

Et spørsmål til: Bruk av blitsen i manuell mode, vil det fungere omtrent som å bruke den som slaveblits (tent av innebygget blits) sammen med et kamera uten tilkobling for ekstern blits? Vil blitsen kunne brukes sammen med f.eks. Olympus 5050 eller CP 5400 i manuell mode??

Takknemlig for alle svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...