Gå til innhold

Coolpix 2100 vs Canon A60 vs A300

Anbefalte innlegg

Dyktige selgere er en nødvendighet, det er helt klart. Man føler ikke at man får valuta for de ekstra pengene man legger i ett kamera om man kjøper det i en butikk, om selgeren ikke har peil på det han snakker om. Der jeg jobber, er vi 6 fast ansatte... to har jobbet der i over 20 år, og har drevet med foto hele livet siden de var 15-20 år... de er nå henholdsvis rundt 40 og 50. En annen har jobbet der i 3 år, og i en annen fotobutikk ytterligere noen år. Jeg har jobbet der i 2 år, men har alltid vært interessert i foto. De to resterende jobber på lab'en, og har veldig god peil på fremkalling og kopiering av bilder. Vi vet hva vi snakker om. Ekstrahjelpene (lørdager, ferier, høysesonger) vet det mest grunnleggende, og er det noe de ikke er sikker på, finner de det kjapt ut ved hjelp av brosjyer, lister, hjelp av oss andre fast ansatte (alltid minst en fast ansatt på jobb) osv... Det å si at ett engangsbatteri er oppladbart tar helt klart kaka... hehe. Han må ha ment vanlige oppladbare AA batterier... bare forsnakket seg litt.

Når man treffer på sånne selgere, så fortjener butikken at kunden går og kjøper kameraet ett annet sted, enten i en annen butikk eller på web. Det jeg reagerer på er når en kunde får en halvtimes god service, for deretter å klikke seg inn på web'en og kjøpe kameraet billigere der.

Når det gjelder gjeldende Canon kamera, så har vi det til ca. 5-600 kroner mer enn billigste web-shop, mens vi på Nikon CP2100, har det til ca. 100 kroner mer enn billigste web-shop. Det kan virke som Canon noen ganger gir bedre tilbud til web-shoppene, for Canon er egentlig delt i to deler. En som behandler ordre fra web-shopper, og en som behandler ordre fra vanlige butikker. Har lyst til å sjekke ut dette litt nærmere (eller be sjefen om å gjøre det).

Butikken jeg jobber i, er en av to frittstående butikker i Oslo. Vi er ikke med i noen kjede. Det mest bindende vi har, er at vi sender spesialfremkallinger til Kodak, og at vi er med i "Canon-ringen" som sikrer gode priser på Canon kamera og sikker levering. Allikevel må, og kan, vi presse prisene på kamera i bunn. Men web-shoper er vanskelig å slå ettersom de har mye lavere utgifter. Men vi er faktisk billigere enn web-shopene på noen kamera... er enkelte kunder som blir gledelig overrasket når de ser prisene på kamera, og ser at det er billigere enn web-shoppene. Dette er fordi vi kjøper inn i store kvantum, selv om vi ikke kan klare samme antall som det en stor kjede selger. Det gjelder å sikre seg gode avtaler med leverandører.

Men selgere er helt klart viktig... gikk inn i en butikk en gang, fordi jeg lurte litt på å kjøpe surround anlegg. Når jeg gikk ut var jeg 13.000 kroner fattigere, og ett surround anlegg med fullt sett høyttalere og DVD spiller rikere. Ene og alene på grunn av en ufattelig dyktig selger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var interresant. Kjenner en som har jobbet både på spaceworld og lefdahl, og det han sier er at de prøver selge produktene som gir butikken mest fortjeneste og selgeren mest provisjon. Han var ifølge seg selv den beste selgeren i den spaceworld butikken. Ved kampanjepriser forsøker de på steder som lefdahl og snakke kjøperen ut av produktet i kampanjen og over på noe som gir dem en bedre fortjeneste, i noen tilfeller selges kampanjevarer nesten uten fortjeneste.

Vet at på spaceworld, hadde de ikke lov til og gå under 1.5 i fortjeneste (forholdet mellom inn og utpris), og fikk det for meg at 2 var ganske vanlig. Sistnevnte var værst.

Hvis jeg husker dette riktig, så blir 1.5, forholdet mellom innpris uten mva, og ut pris inkl mva., slik at hvis butikken betaler 5000 for et produkt uten mva, skal de minst ha igjen 7500. Så må butikken betale mva, av fortjenesten, slik at hvis jeg ikke surrer nå, så vil dem da sitte igjen med ca 1900 - provisjon til selger. Slik at det blir ikke så veldig fett, hvis dem starter og gå under 1.5

Kjenner en som jobber i canon, og de ansatte for muligheten til og kjøpe et begrenset antall produkter i året, til forhandlerpris,, tror det er en eller to ting. Ut ifra prisene jeg har sett så har det ligget ganske lite under webshop prisene, kanskje snakk om 15%. Har også ut ifra det jeg hører stor tro på canon som firma, ihvertfall i norge. Høres ihvertfall ut som et bra sted og jobbe. :)

Endret av Martin_03
Lenke til kommentar
Dette var interresant. Kjenner en som har jobbet både på spaceworld og lefdahl, og det han sier er at de prøver selge produktene som gir butikken mest fortjeneste og selgeren mest provisjon. Han var ifølge seg selv den beste selgeren i den spaceworld butikken. Ved kampanjepriser forsøker de på steder som lefdahl og snakke kjøperen ut av produktet i kampanjen og over på noe som gir dem en bedre fortjeneste, i noen tilfeller selges kampanjevarer nesten uten fortjeneste.

Vet at på spaceworld, hadde de ikke lov til og gå under 1.5 i fortjeneste (forholdet mellom inn og utpris), og fikk det for meg at 2 var ganske vanlig. Sistnevnte var værst.

Hvis jeg husker dette riktig, så blir 1.5, forholdet mellom innpris uten mva, og ut pris inkl mva., slik at hvis butikken betaler 5000 for et produkt uten mva, skal de minst ha igjen 7500. Så må butikken betale mva, av fortjenesten, slik at hvis jeg ikke surrer nå, så vil dem da sitte igjen med ca 1900 - provisjon til selger. Slik at det blir ikke så veldig fett, hvis dem starter og gå under 1.5

Kjenner en som jobber i canon, og de ansatte for muligheten til og kjøpe et begrenset antall produkter i året, til forhandlerpris,, tror det er en eller to ting. Ut ifra prisene jeg har sett så har det ligget ganske lite under webshop prisene, kanskje snakk om 15%. Har også ut ifra det jeg hører stor tro på canon som firma, ihvertfall i norge. Høres ihvertfall ut som et bra sted og jobbe. :)

Ja, Spaceworld har vel delvis "korrupte" selgere ettersom de får provisjon av det de selger. Der jeg jobber, har vi ikke provisjon, og derfor er vi mer nøytrale til hva kunden velger. Nettopp av den grunn, kan vi gi kundene tips og råd om det kameraet som passer deres behov best... ikke butikkens.

Når det gjelder fortjeneste, så er nok 1,5% fortjeneste ganske vanlig... men litt høyere enn det jeg er vant til. Ett eksempel : Canon Ixus 400 har vi ca. 4-500 kroner fortjeneste på etter mva. Butikken betaler nemlig mva av hele beløpet, ikke bare det som er fortjeneste. Det vi tjener mest på, er faktisk ekstrautstyr som minnekort, vesker, kortlesere osv... Så kunder som kommer inn og kun skal ha kameraet, ikke noe annet, legger ikke igjen så mye fortjeneste til butikken selv om det virker som de tror det. Sitat : "ja, når jeg kjøper noe så dyrt så får jeg jo rabatt av dere, ikke sant?" De skulle bare visst hvor mye rabatt de allerede har fått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...