Gå til innhold

Coolpix 2100 vs Canon A60 vs A300

Anbefalte innlegg

Jeg ser litt på billige kameraer, et såndt type kamera det ikke er så farlig med, kan tas med på byen, og være i jakkelomma og bukselomma hele tiden uten at jeg trenger være urolig. og ser at japan photo har en kampanje med coolpix 2100 til 1699,-, og da er det jo med lader og oppladbare batterier.

Det er et kamera jeg har råd til.

Ser at komplett selger A60 til 2100,- det har jeg forsåvidt også råd til, men nikon kameraet blir endel billigere, canon kameraet har heller ikke lader eller batterier som følger med.

Liker også A300, men det har ikke zoom. Spørsmålet er om det trengs. Det er jo e lite kamera, lettere enn A60, og coolpix 2100. Virker mere robust også.

En ting jeg lurer på er hvor mye automatiske linsedeksel beskytter i forhold til slike skyvedeksler som er på konica, a300, og olympus ?

Har forøvrig sett på tester av A60 og coolpix 2100, og bildekvaliteten ser ut til og være et par hakk bedre på canon kameraet. Opptikken ser rett og slett ut til og være bedre ved at bildene er skarpere, fargene bedre, og at de inneholder mye mindre kromatisk aberrasjon enn på nikon kameraet, som virker til og ha dårlig optikk.

Av litt dyrere kameraer ser jeg japan photo også har konica KD-420z til 2995, et 4 megapixlers kamera. Smartclub har hatt Kodak EasyShare DX4530 til 2995 5 megapixler, og japan photo har pentax optio 33L til 2495, men den har ikke optisk søker og ser litt jalla ut.

Og jeg har litt tro på canon og nikon, samt standard minneformater. Bare pentax av de 3 overnevnte billig kameraer som bruker CF.

Fra før av har jeg også en 32 MB compact flash brikke jeg ønsker og bruke.

Noen synspunkter på hva som er bra av canon og nikon og de andre her for en billig penge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har hatt coolpix2100 inntil nylig, var ikke fornøyd med bildekvaliteten og synes det var skikkelig dårlig med bare auto, har også hatt canon a70 (som jeg var så dum og solgte).

Har nå bestilt canon a60 på fotovideo.no til 1950,- (de har en demomodell med full garanti til 1850,- der også).

merk at coolpix er litt mindre enn a60, men manuelle innstillinger og bildekvalitet synes jeg personlig er viktigst.

http://www.megapixel.net/reviews/canon-a60/a60-review.html

edit: har oppladbare batterier og 256mb CF fra før av og da mener jeg at A60 er det beste valget i denne prisklassen

Endret av heraldo
Lenke til kommentar

Kan nevne at jeg hadde et coolpix 950, var fornøyd med det, det var et greit kamera, brukte muligheten til og stille hvitbalanse, og tok bilder i mørket med det.

Og det lå bra i hånden.

Husker ikke om jeg stilte eksposure manuelt med det. Er det noe en trenger og gjøre ofte?

Lenke til kommentar

Jeg ville helt klart valgt cannon a 60, det er desidert det beste kameraet. Jeg har prøvd alle tre. Begge cannon kameraene er gode, men jeg likte ikke nikon sitt, det tar svært ofte veldig rødlige bilder og jeg synes at autofokusen var dårlig og at makrofunksjonen var vanskelig å bruke, den fungerte kun i skarpt lys eller dagslys og en bruker altfor lang tid til å ta et makrobilde. Lcd skjermen er meget kornete, et elendig kamera etter min smak. Cannon a 60 er et meget godt kamera, mange innstillinger og funksjoner og det tar meget gode bilder.

Lenke til kommentar

Serieytelse?

Ser at A70 kommer bra ut på serieytelse i akameras test, er det slik at A60 har samme "flash minne" i kameraet, som A70 har og derfor er enda raskere enn A70 på serieytelse fordi A60 har mindre oppløsning?

Eller har A60 dårligere serieytelse enn A70 ?

Syns det er litt dumt at jeg ikke har funnet A60 i noen butikk enda, hadde vært artig og prøve kameraet :-)

Er forresten A60 stillegående i forhold til andre kameraer med tanke på autofokus bråk?

Lenke til kommentar

Vi har hatt A60 i butikken der jeg jobber siden det ble lansert. Men prøver du kameraet i en butikk, bør du kjøpe det i en butikk også. Grunnen til at butikker er dyrere, er blant annet at de har lokaler med demomodeller og betjening med kunnskap om kameraet slik at kundene kan prøve kameraene og få hjelp og veiledning. Om de prøver kameraet i en butikk, og deretter kjøper det på nettet, så er det ganske sleipt gjort.

Kjøper du på nettet, så får du finne deg i at den billigere prisen ikke forutsetter at du kan prøve kameraet før du kjøper det.

Lenke til kommentar
Vi har hatt A60 i butikken der jeg jobber siden det ble lansert. Men prøver du kameraet i en butikk, bør du kjøpe det i en butikk også.

siden dette er tilfelle, mener du at coolpix 2100 er et bedre kamera enn canon a60? (siden du går inn for å "reklamere" for det førstnevnte i flere tråder her)

hos fotovideo.no kan man bestille på nett og hente det i butikken deres i oslo, så det synes jeg er fint. Det samme gjelder Lømorks foto som er en knallbra butikk i oslo sentrum. Stort utvalg, proff betjening.

http://www.lomorksfoto.no/velkommen.htm

Lenke til kommentar
Serieytelse?

Ser at A70 kommer bra ut på serieytelse i akameras test, er det slik at A60 har samme "flash minne" i kameraet, som A70 har og derfor er enda raskere enn A70 på serieytelse fordi A60 har mindre oppløsning?

Eller har A60 dårligere serieytelse enn A70 ?

Syns det er litt dumt at jeg ikke har funnet A60 i noen butikk enda, hadde vært artig og prøve kameraet :-)

Er forresten A60 stillegående i forhold til andre kameraer med tanke på autofokus bråk?

Continuous Drive

A60 Yes, 2.6 fps, 6 frames

A70 Yes, 2.2 fps, 12 frames

A80 Yes, 2.4 fps, 5 frames, 1.6 fps, 8 frames

hentet fra:

http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp

Lenke til kommentar
Vi har hatt A60 i butikken der jeg jobber siden det ble lansert. Men prøver du kameraet i en butikk, bør du kjøpe det i en butikk også.

siden dette er tilfelle, mener du at coolpix 2100 er et bedre kamera enn canon a60? (siden du går inn for å "reklamere" for det førstnevnte i flere tråder her)

hos fotovideo.no kan man bestille på nett og hente det i butikken deres i oslo, så det synes jeg er fint. Det samme gjelder Lømorks foto som er en knallbra butikk i oslo sentrum. Stort utvalg, proff betjening.

A60 er muligens noe bedre enn CP2100, men i de tråder jeg har reklamert for CP2100, så har målet vært ett billigst mulig kamera. CP2100 koster en del mindre enn A60, ikke minst hvis man tenker på at man på CP2100 får med oppladbare batterier og lader. Synes CP2100 lager bra bilder for ett så billig kamera, og det passer bra for "vanlige" ferie/partyfotografer.

Lømorks Foto er en god butikk ja... dessverre. De er bitre konkurrenter, men vi to butikkene hjelper hverandre ettersom vi er to av de veldig få fotobutikkene i Oslo som ikke har falt for fristelsen til å bli med i en kjede. Men direkte billige er de ikke i forhold til prisene i butikken der jeg jobber.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

A60 er muligens noe bedre enn CP2100, men i de tråder jeg har reklamert for CP2100, så har målet vært ett billigst mulig kamera. CP2100 koster en del mindre enn A60, ikke minst hvis man tenker på at man på CP2100 får med oppladbare batterier og lader. Synes CP2100 lager bra bilder for ett så billig kamera, og det passer bra for "vanlige" ferie/partyfotografer.

Lømorks Foto er en god butikk ja... dessverre. De er bitre konkurrenter, men vi to butikkene hjelper hverandre ettersom vi er to av de veldig få fotobutikkene i Oslo som ikke har falt for fristelsen til å bli med i en kjede. Men direkte billige er de ikke i forhold til prisene i butikken der jeg jobber.

Skal jeg tolke disse dataene på hastighet, så har A60 bare halvparten så mye innvendig flash minne som A70 og A80, som da antageligvis har like mye.

I praksis skulle da A60 være skikkelig rask i seriemodus, lurer på hvordan den er i vanlig modus. Var på en visning idag, og knipset ivei med Ixus V2, og hadde problemer med og bli ferdig med og ta bilder, fordi kameraet var så tregt fra bilde til bilde, da ikke i seriemodus.

Lenke til kommentar
i følge prisguiden koster de like mye, men men.

Hmm... kanskje det bare er i vår butikk at vi har en spesielt god pris på den? Bare en hundrelapp mer enn billigste web-shop. Koster 800 kroner mindre enn A60, og hvis man tenker på at man på A60 må kjøpe oppladbare batterier og lader i tillegg, så er man oppe i 1000 kroners prisforskjell. Men A60 er kanskje bedre... har flere manuelle muligheter ihvertfall.

Trodde forresten at Lømorks foto var eneste uavhengige fotobutikken i byen, jeg

Nei, de er vel en av to, tror jeg. Tror det kun er Lømorks og butikken jeg jobber i som er byens eneste uavhengige butikker. Butikken jeg jobber i, har vært i Oslo sentrum siden 1930-tallet, så... still going strong :-D

Lenke til kommentar

Det må være fustrerende for de som jobber i slike butikker, med folk som kommer for og prøve, men alikevel kjøper over web, og på et eller annet nivå, tror jeg de som selger føler det på seg når du kun kommer for og prøve, så syns det er litt flaut :blush: , men for vel ta meg en tur og se etter A60. :green:

Lenke til kommentar
Det må være fustrerende for de som jobber i slike butikker, med folk som kommer for og prøve, men alikevel kjøper over web, og på et eller annet nivå, tror jeg de som selger føler det på seg når du kun kommer for og prøve, så syns det er litt flaut :blush: , men for vel ta meg en tur og se etter A60. :green:

Det er ikke ulovlig i følge norsk lov, men men høyst umoralsk, umodent og dårlig gjort. Vi vet godt i butikken at mange tester kamera hos oss, og får masse gode råd og tips til hvilket kamera som passer deres behov (dette tar alt fra 5 minutter til en halvtime... en time i ekstreme tilfeller), for derfor å kjøpe det på nett. Det er deg og disse personene som fører til at mange små butikker kommer til å gå konkurs. Vi må jo ha stor stab, og hjelpe alle kunder, fordi vi vet aldri hvem som faktisk har tenkt å kjøpe kameraet. Staben kunne vært minsket noe, om kun de som har tenkt å kjøpe i en butikk kommer innom for hjelp.

Så hvis du går og prøver kameraet i en butikk, og kanskje får noen råd og tips, så SKAL du kjøpe kameraet i en butikk. Det er den servicen og hjelpen og muligheten du får til å sjekke kameraet som gjør at det koster litt mer. Det er umoralsk å snylte hjelp fra butikker, når du har tenkt å kjøpe på web.

Og ja... vi har ofte sterke mistanker om hvem som har tenkt å kjøpe på web, men vi kan jo ikke unngå å hjelpe de i tilfelle de har tenkt å kjøpe hos oss. Men helt automatisk får disse personene dårlig service, fordi de som faktisk snylter hjelp, og går og kjøper på web, ødelegger for flere enn seg selv.

Det er imidlertid en alternativ løsning... gå inn i en butikk TIDLIG på morgenen når det er nesten tomt, og si ifra at du skal kjøpe på web, men om det er mulig å bare få ta på kameraet og holde det i 5 minutter. Noen butikker lar deg sikkert få lov til det, men forvent litt småsure miner og minimalt med service.

Lenke til kommentar

Jeg er til dels enig, er derfor nølende til og dra og prøve en A60. Men samtidig, vil jeg gjerne få si at jeg prøvde et nikon coolpix 2100, og det var fordi jeg vurderte og kjøpe, det var billigst i butikken jeg prøvde det også, 1699,- men han jeg snakket med hadde så ekstremt lite peiling, og kameraet virket ikke tillitsvekkene, først startet det ikke, batteriene var flate, det var så vidt jeg manet han til og sette i nye batterier, maken til uvilje, ble rett og slett skremt fra og kjøpe det. Han sa gang på gang ting som var helt feilaktig, uten at jeg gadd og konfrontere han med det. Han mumlet om at kameraet var tregere med alkaniske batterier enn oppladbare, enda han satte inn nye alkaniske før demoen.

Fikk også demonstrert et pentax kamera til ca 2500, og da presterte han og si at engangsbatteriet som fulgte med er oppladbart. :no:

Sånn at jeg har overhodet ikke dårlig sanvittighet for at jeg fikk fjernet lysten på dette kameraet ved og gå i en butikk. Men det hjalp meg til og la være og kjøpe det. Godt mulig jeg hadde kjøpt det , hvis jeg hadde fått et godt inntrykk av selger og godt inntrykk kamera. Etter jeg var i butikken, tenkte jeg at jeg enten burde kjøpe det i en annen japan photo forhandler, eller la være det kameraet og heller kjøpe noe annet. :)

Jeg syns jeg så det nevnte canon camera til 2795 i den butikken, som var omtalt lenger opp i en annen post, og jeg syns kanskje det er litt vel drøyt. Men jeg forstår jo at butikken må tjene penger og ha en større fortjeneste enn en webshop for og kunne drive lønnsomt. Men samtidig har jo butikker, spesielt de i kjeder mulighet til og kjøpe inn større volum , få lave innpriser, og dermed kunne ha samme høye fortjeneste, og samtidig lave ut priser. Hadde sikkert vært mulig og hatt A60 i en kampanje til 2000 kroner. Virker forresten som canon importøren er litt vrien, og holder prisene oppe sammenlignet med andre merker. Ihvertfall på nyere modeller. :thumbdown:

På fotoknutsen på city, var det slik før at en kunne prøve holde kameraene , det samme er nå på elkjøp og lefdahl, og smartclub. Det er greit, prøve på egenhånd, uten selger i nærheten, får da føler en seg litt tvunget til og kjøpe noe, uten at en egentlig føler seg helt klar for noen handel. :cool:

Når jeg går inn i en elektrisk forretning ala elkjøp, så prøver jeg iognere betjeningen totalt, fordi stort sett føler jeg at jeg blir forsøkt villedet til og kjøpe det som gir høyest fortjeneste og mest provisjon, eller at de prøver og fange opp hva jeg har mest lyst på, for så og prakke på meg det produktet. Ønsker derimot få prøve produktet i fred, slik at jeg kan danne meg min egen oppfatning og ta en helt rasjonell beslutning ifred. :devil:

Husker jeg var med og handlet en filmscanner på oslo kamera service, mener selgeren var veldig dyktig :thumbs: , det er den eneste dyktige jeg har vært borti hittil, men så har jeg ikke vært mange steder. Fordelen jeg ser med og handle et slikt sted er ved reklamasjon, samt muligheten til angrerett (har benyttet angreretten hos elkjøp i sandvika, og de tok tilbake videokameraet på en proff måte).. :thumbs:

En annen god selger jeg husker, var en som påpekte at en hjemmekinoforsterker ikke fungerte godt med 4 ohms høytalere, må ha vært på elnor. :thumbup: Akkurat slike opplysninger som er vesentlige. Men føler virkelig selgeres kunnskaper ofte er tilfeldige. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...