Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan det stå ting på "rullebladet" som jeg ikke selv er klar over?

Anbefalte innlegg

Jeg driver for tiden å fyller ut en sikkerhetsklarering. Grunnen til dette er at jeg har en stilling som befal på repetisjonsøvelser hos Heimevernet, og jeg vil gjerne svare så ærlig som mulig.

Jeg har rent rulleblad, og har aldri mottatt noe skriftlig på at at mitt rulleblad eller tidligere sikkerhetsklarering er i fare, men jeg har et tilfelle som har gjort meg usikker. På slutten av min førstegangstjeneste for ti år siden skulle vi levere utstyr. Jeg hadde en TS, men det endte opp med at jeg signerte under på at jeg hadde levert inn mer utstyr enn det jeg hadde. Saken var at jeg ferdig i Forsvaret, og ønsket bare å komme meg fortest mulig ut. Dette ble oppdaget, og la meg ikke så flat som jeg burde gjort. Troppsjefen min var veldig skuffet og sint, men det endte opp med at de lot det ligge. Min troppsjef som jeg hadde et tett forhold til skrev allikevel ut en positiv tjenesteuttalelse (som sikkert hadde blitt bedre ellers), og sa at det ikke kom til å bli en sivil straffesak/anmeldelse. Siden den gang har jeg aldri hørt noe, og jeg har jobbet i flere jobber som krever plettfri vandel.

Nå sitter jeg å lurer på om dette er noe jeg burde nevne på søknad om sikkerhetsklarering. Jeg har som sagt aldri hørte noe, jobbet i jobber med plettfri vandel, og aldri fått noe skriftlig. Tjenesteuttalelsen var som sagt positiv.

Anonymous poster hash: f676b...7e3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du har fått forelegg (skal ikke blandes med ett forenklet) eller en dom så vil vandelsattesten din være plettfri. Ved sikkerhetsklarering blir du riktignok avhengig av klareringsgrad sjekket opp i mot forsvarets eget register for eventuelle avvik. Skal du klareres til konfidensielt har du ingenting å frykte. CTS vil nok en slik bemerkning kunne felle deg. 

Men bevares, befal er ofte late og tar slike saker litt uten å legge det inn i registeret. Det orner seg sikkert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har rulleblad og rulleblad. Sikkerhetsklarering involverer betydelig mye mer enn rullebladet i snever forstand ("det som dukker opp på en ordinær/utvidet politiattest").

Når man skal sikkerhetsklareres får klareringsmyndigheten tilgang til alle politiets registre, jf. sikkerhetsloven § 20 og forskrift om personellsikkerhet § 3-4. Dette inkluderer Reaksjonsregisteret, som viser forenklede forelegg, og Straffesaksregisteret som viser samtlige straffesaker opprettet på deg inklusive henlagte saker.

Mest sannsynlig ligger dette som et notat et sted i din militære personalmappe, men ikke noe mer. Ta det opp med autorisasjonsansvarlig eller klareringsmyndigheten hvis du lurer på om du burde oppgi dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, med mindre du har gløymt at du har mottatt brev frå politiet så har du ikkje noke på rullebladet. Småting som forenkla forelegg, parkeringsbøter, pålegg om botvisning fra offentlig sted, osv vil uansett ikkje dukke opp på politiattesten.

Forsvaret har heilt sikkert registrert denne hendelsen ein plass, men då i eit eige register som politiet ikkje har tilgang til.

Så når du får utskrevet politiattest for ein sivil jobb så vil politiet kun ha tilgang til sine register, på attesten kan det kun oppførast dei sakene som skal registrerast i henhold til politiregisterlova.

Når forsvaret skal vurdere vandel så er nok det fyrste dei gjer å sjekke sine eigne register, sidan det der ikkje dei same begrensningane for når hendelsar ikkje lenger kan førast på politiattesten.

Nå kjenner eg ikkje detaljane til kva vurderingar som blir gjort i forhold til sikkerheitsklarering, vurderinga er nok ikkje berre begrunna i kva straffbare forhold du har gjort tidligare, det blir nok også vurdert kor vidt du er til å stole på. Til ei slik vurdering så vil det at du er heilt ærlig være av stor betydning.

Kva som tjener din sak best i forhold til å være ærlig og melde frå om ein hendelse som kanskje ikkje er registrert nokon plass, kontra det å holde tilbake slike opplysningar og håpe det går bra likevell, det veit eg ikkje. Så det får du nesten vurdere sjølv.

Lenke til kommentar

Med forbehold om hva denne TS'en din var (En beltevogn eller en Bukse-Under-Lang?) så ville jeg absolutt nevnt det i søknaden!

En slik bagatell ville da nærmest blitt et bevis på at du, for det første er 100% ærlig, og at "hvis han tror dette betyr noe, så er jo han reneste speidergutten!"  :D

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig ville ikke jeg nevnt det rett og slett fordi det ikke ble noe sak/straff ut av det. Det er uansett en bagatall i mine øyne, selv i en sikkerhetsklarering. Er så vidt jeg husker ingen foruftige steder å skrive slikt i søknaden heller.

Det er økonomisk kriminalitet de går hardest ut på, og løgn om kriminell fortid. Dette er så vidt jeg kan se ikke regnet som kriminalitet i det hele tatt ettersom det ikke fikk noen konsekvens i etterkant.

Spørs jo litt på hva mangelen var, men regner jo med at det var noe vanlig(bukse, jakke, sekk osv) og ikke f.eks en LEO2 eller AG3 ;)

Selv forenklet foreleg skal så vidt jeg husker ikke tas med, men igjen, dette sjekker de jo ut av uansett så det er kanskje uvesentlig om det står der eller ikke.

For ordens skyld har jeg ikke oversikt over hvor mange klarerings-skjemaer jeg har fylt ut, men det har blitt mange gjennom årene :)

Lenke til kommentar

For å kunne svare videre på klarering og prosessene rundt klareringsgrad er det litt essensielt hvilken klarering du har og hvilken klarering du søker om å få. Det skiller seg svært mye i prosessen i fra en konfedensiell til en hemmelig og til en strengt hemmelig. På H blir flere enn bare du sjekket og på SH kan ett shady søskenbarn velte lasset for deg. 

Lenke til kommentar

Ja, militært foresatte skal følge opp opplysninger de får som påvirker autorisasjon og klarering, også ved dimittering, fordi sikkerhetsklarering varer i fem år etter at klarering ble gitt. Dersom dette fikk betydning for klareringen skulle du fått beskjed.

Det følger av personellsikkerhetsforskriften § 4-8 at forhold som har vært vurdert ved tidligere reklarering ikke kan vektlegges negativt alene ved senere reklarering (med mindre sterke grunner taler for det, noe som antagelig ikke er tilfelle her). Hvis forholdet har vært vurdert før er du altså beskyttet nå så lenge du ikke har gjort noe mer galt.

Hvorvidt forholdet har vært vurdert før kan ingen her svare deg på. Antagelig har det det, men det er ikke mulig å gi noe sikkert svar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når du signerer søknaden/egenopplysningsblanketten gir du hjemmel til klareringsmyndighet til å få innsyn i alle registre. Også registre som omhandler saker under etterforskning.

En TS som ikke førte til reaksjon annet enn pekefinger og hoderysting er sannsynligvis ikke påført i noe som helst register unntatt topplokket til troppssjefen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig tror jeg ikke det er notert noe sted, men jeg vil heller ikke bagatellisere hendelsen. Det høres kanskje ikke så seriøst ut, men jeg prøvde tross alt å unndra meg innlevering for å spare penger, og kunne i teorien derfor vært straffet som en vinningsforbrytelse (tyveri). Og joda, jeg fikk en solid overhøvling, og sivil straffesak ble nevnt, men tvilen kom meg til gode, heldigvis. Det hjalp selvfølgelig heller ikke at jeg fikk panikk og prøvde å nekte for det hele. På det tidspunktet var jeg sikkerhetsklarert som vaktsoldat, men fikk aldri tilbakemelding i ettertid om at klareringen min var blitt ugyldiggjort. Foruten om det har jeg vært en "perfekt" borger. Jobbet mange år som vekter, og en billig fartsbot er det eneste de vil finne. 

Anonymous poster hash: c7257...2d8
Lenke til kommentar

Enten skriver man TS fordi man har mistet eller ødelagt utstyr, eller så skriver man en TS for å betale erstatningspris for utstyr man sier man hat mistet, men ønsker å beholde. Å hevde at man har levert utstyr man ikke har levert er underslag. Hvis forholdet ikke er anmeldt, eller etterforsket av sivilt eller militært politi (med påfølgende refselse) er sjansen liten for at det er registrert noe sted.

Spørsmålet i skjemaet er om du er bøtelagt, straffet, er eller har vært under etterforskning.

Det må du ta stilling til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Saken bke definitivt aldri offisielt etterforsket av noen parter. Anmeldelse ble nevnt, men det endte opp med at de lot det ligge. Tjenesteuttalselsen min var positiv, med normalt på samtlige felt. Om saken ikke har funnet annen vei enn til topplokket på et par troppsjefer, så vil det nok være mer ødeleggende for min del å nevne det.

Anonymous poster hash: c7257...2d8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...