Gå til innhold

Kjøpe/bygge ny "hjemmeserver" - trenger tips

Anbefalte innlegg

I natt var det strømbrudd her, og etterpå bootet ikke serveren min lenger. Mistenker at den ikke ville bootet igjen om jeg skulle skrudd den av/på kontrollert, da den begynner å dra på årene og har noen kondensatorer som ser litt dårlige ut.

Realiteten er at jeg trenger noe nytt, og det er på tide å få noe ordentlig.

Ønsker meg derfor noe som har:

• Kabinett med plass til en haug med disker. 8 minimum. Kontrollerkort har jeg (IBM M1015).
  • ECC RAM
  • Ikke altfor bråkete, men trenger ikke å være superstille heller.
  • ILO/KVM over nett/fjernadministrasjon - altså, så jeg ikke trenger å ha skjerm og tastatur på den for å installere OS, knote rundt i BIOS, osv.
  • Ikke sjokkerende dyrt.

Er det noen som har noen tips? Vurderer både selvbygd og noe ferdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noko eg kan hjelpe deg med? Får inn nokre Supermicro 1U X8 dual socket servere om et par dager. Disse har 8x 2.5" harddiskbrønner(du tenker vell på 3.5"?), middels støy, innebygd SAS kontroller og IPMI. Prisen blir 1799kr eks mva + cpu og ram. Eventuelt kan eg også hjelpe deg med å bestille frå Ebay då eg handler i volum og kan forhandle fram ekstra gode tilbod.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for innspill!

1U blir litt smått, og ja, er 3,5" som er aktuelt. Har disker fra før. Vil vel helst unngå rack egentlig, da det fort drar på seg med rackskap og sånt. Har et chieftec bigtower som er over 10 år gammelt nå. I verste fall kan jeg fortsette å bruke det, men ønsker meg noe som det er lettere å skru i, spesielt med tanke på montering av disker.

Har sett litt på ferdigbygde tårnservere, og det blir fort dyrt med plass til 8 disker. Så lurer litt på Supermicro hovedkort, CPU og RAM + et egnet kabinett.

Lenke til kommentar

Billige Supermicro hovudkort for X8 serien er alle E-ATX. Så du må ha eit kabinett som støtter det. Dei andre mindre hovudkorta brukar unbuffered ECC minne som er mykje dyrare enn registered. Samtidig så er dei begrensa til maks 32GB ram. Hovudkort frå X9 serien begynner å bli tilgjengeleg, men er framleis veldig begrensa og kostar framleis fleire tusenlappar.

Lenke til kommentar
Lenke til kommentar

Siden PC ikke booter grunnet noe strømbrudd osv, så kan det kanskje være på sin plass å vurdere ny PSU?

Samt en liten UPS hvis du ikke har.

Ellers for meg ser alt ut som en kanon hjemmeserver. PS rack kan snekres eller monteres på annet vis enn skikkelige rack-skap, hvis du har en bod å plassere server i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siden PC ikke booter grunnet noe strømbrudd osv, så kan det kanskje være på sin plass å vurdere ny PSU?

Samt en liten UPS hvis du ikke har.

Ellers for meg ser alt ut som en kanon hjemmeserver. PS rack kan snekres eller monteres på annet vis enn skikkelige rack-skap, hvis du har en bod å plassere server i.

Vurderer en liten UPS, ja.

Når det gjelder PSU, er det en SeaSonic av høy kvalitet. Jeg tror problemet med at maskinen ikke booter mer er at hovedkortet er gåent, lugubre kondensatorer på det.

Lenke til kommentar

Endte med nesten den lista jeg hadde over her, bare med quad core CPU.

IPMI er fantastisk, har installert OS med laptopen i fanget i sofaen. :) Og nå er den gamle zpool'en med 10+TB med data jeg hadde på den gamle serveren importert og online, og like hel. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...