Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 (endret) Av og til når eg ser bilder av rushtrafikk/køkjøring så er der merkelig mange tunge godsbiler. Man kan få eit intrykk av at man kjøper 16 paller hver, daglig. Har vi eit overforbruk av varer og vatn ? Vann har vi da nok av i Norge? Har sett raporter og overslag, går jævlig mange liter vatn pr kilo biff. Og spørsmålet blir, hvor skal dette vannet vere ?Joda, med så mange liter som det her medgår kan man holde vannstanden på eit optimalt nivå på alle nivåer. Anslagsvis shibsted, politisk, naturleg og mennesklig. Eg besitter miljøvesenets dokumentasjon på vanforbruket, => et biff Av samme årsak har eg sluttet å ete sel og kvalkjøt da det går utover næringsgrunnlaget til deise lavereståendes arter, ådsel etere som makrel i tomat og bunndyr som lever av pattedyr med sviktende hjerte og overbeiting. Deise har ikke samme mekanismene innebygget som vi. Homofile seler blir uten barn uten offentlig inngriping, eit barns poletikk kan ikke annføres. Men vil dei overleve betre om dei sykler ? Endret 20. juni 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
jannicken Skrevet 21. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2016 Jannicke Nilsen, denne artikkelen er utrolig dårlig og mangler fullstendig dypde og bakgrunn. TU har hatt mange artikler om at alternativer til palmeolje i fornybar diesel er på vei. Dette skriver du ingenting om, og det finnes ingen heller ingen linker. For ikke lenge siden stod det en artikkel i TU om at finske Neste, som er største produsent av biodiesel, holder på å skifte ut palmeolje med avfall. http://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952 Det står som sagt heller ingenting om at Norge skal få en stor fabrikk for produksjon av syntetisk 4. generasjons diesel. JN dette må bli bedre hvis du vil at leserne skal ta deg seriøst! Hei 2LK70DN1, som artikkelen tar opp jobbes det mye med utvikling 2-4. generasjon biodrivstoff, og TU.no har skrevet om flere av prosjektene. Et av hovedpoengene i akkurat denne artikkelen er at bransjen, ved Norsk Petroleumsinstitutt (NP), påpeker at det per i dag ikke produseres store nok volum til å øke totalomsetningen til 7 prosent uten å ta i bruk blant annet palmerelaterte oljeprodukter. NP har god oversikt over hva som finnes på markedet, også volumene til finske Neste, som du nevner spesifikt. Det er mange som er i mot all bruk av palmeoljebaserte produkter. På samme måte som vi ikke skriver uttømmende om alle globale bieffekter i andre artikler om biodrivstoff, har vi valgt å belyse motstanden mot bruk av palmeolje, og til dels også 1. generasjon biodrivstoff, i denne artikkelen. Når det kommer til fabrikken for syntetisk diesel, som Nordic Blue Crude jobber for å bygge på Herøya, ligger denne fabrikken flere år fram i tid. Det er også lite trolig at syntetisk diesel herfra kunne blitt brukt for å oppfylle myndighetenes omsetningskrav, ettersom dette biodrivstoffet i dag må ha såkalt "biologisk opphav" (Kilde: Miljødirektoratet). Mvh Jannicke Nilsen, journalist i Teknisk Ukeblad 2 Lenke til kommentar
jannicken Skrevet 21. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2016 Ikke lenge siden det stod en artikkel i TU om at Norge kan få verdens største fabrikk for produksjon av syntetisk diesel, eller 4. generasjons biodrivstoff. Den vil jo så vidt jeg kan skjønne gi mulighet til å løse disse problemene. Hvorfor nevner ikke TU dette i denne artikkelen? Hei 2LK70DN1, det er ifølge Miljødirektoratet lite trolig at syntetisk diesel fra Herøya kunne blitt brukt for å oppfylle myndighetenes omsetningskrav for biodrivstoff, ettersom dette biodrivstoffet ifølge dagens regelverk må ha såkalt "biologisk opphav". Vh Jannicke Nilsen, journalist i Teknisk Ukeblad 2 Lenke til kommentar
Lurum Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Av og til når eg ser bilder av rushtrafikk/køkjøring så er der merkelig mange tunge godsbiler. Man kan få eit intrykk av at man kjøper 16 paller hver, daglig. Har vi eit overforbruk av varer og vatn ? Vann har vi da nok av i Norge? Har sett raporter og overslag, går jævlig mange liter vatn pr kilo biff. Og spørsmålet blir, hvor skal dette vannet vere ?Joda, med så mange liter som det her medgår kan man holde vannstanden på eit optimalt nivå på alle nivåer. Anslagsvis shibsted, politisk, naturleg og mennesklig. Eg besitter miljøvesenets dokumentasjon på vanforbruket, => et biff Av samme årsak har eg sluttet å ete sel og kvalkjøt da det går utover næringsgrunnlaget til deise lavereståendes arter, ådsel etere som makrel i tomat og bunndyr som lever av pattedyr med sviktende hjerte og overbeiting. Deise har ikke samme mekanismene innebygget som vi. Homofile seler blir uten barn uten offentlig inngriping, eit barns poletikk kan ikke annføres. Men vil dei overleve betre om dei sykler ? Halvor, det er fascinerande å lesa det du skriv, men det er ikkje ofte at eg finn tråden i det. Om du minnar mest om James Joyce (stream of consciousness), eller f.eks. Jon Fosse; har eg ikkje heilt bestemt meg for. Men det er stor lyrikk i alle fall! 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 (endret) Lurum Kunst og design er vertfall svert viktig i tingenes verden. Liksom analyser, og forståelse for organisatorisk innavl. Her er noen gamle dikt fra da eg startet med utvikling av "the MultiOceanVehicle" Diktene er en analyse av en konklusjon, og således reverse diktning. Må leses/proklameres taktfast opp, med sine tre komma pause der det er foreskevet. TERSKLER Nød... Gir kunst Kunst... Gir ting Ting... Gir lidenskap Lidenskap... Gir nød Nød, kan ikke kjøpes. PROFETI Å arve, er Å vere konservativ, er Å gjøre feil, er Å gå baklengs inn i fremtiden - Se, se der kommer en til. En bølge. Obs ! Tillegg etter 4,5 timer En 20 år gammel dokumentar, tilfeldig vis gjennfunnet. Det er flere som seier dei lærte ingen ting dei kunne bruke, tja noen timer kansje. Omlag som F=ax^2+2bx-c, okke som, 1 av topp 10 fra YouTube (komponent c er timen snutten tar) Endret 23. juni 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Hva i all verden er dette?? "– Bruk heller ren fossil diesel" Det ser da ut som ren tekstreklame for fossil energi! De fleste forstår vel at dersom for mye fossil energi er problemet - så er ikke mer fossil energi løsningen. Hvordan kan Jannicke Nilsen og TU finne på å legge slik tekstreklame inn i en faglig artikkel? Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Det intresange er å vite hvor meget mineralolje som går med på å produsere 1 liter bio-drivstoff. Om noen år er svaret null - og det er kanskje det (potensialet) som betyr noe? 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Det intresange er å vite hvor meget mineralolje som går med på å produsere 1 liter bio-drivstoff. Om noen år er svaret null - og det er kanskje det (potensialet) som betyr noe? Det er vesentlig. For var biodrivstoffet billig, det er jo uten avgift; ja da ville bonden brukt dette. Om han da ikke bruker mer enn han produserer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå