ltdata Skrevet 21. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2016 Slike feil kan iblant fikses med scandisk, du skal kunne boote fra windows-dvd og kjøre en scandisk fra konsollen. hvor finner jeg dette som heter scandisk? en del av installasjonsprossesen når jeg bruker win 7 cd? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 En ting bør nevnes: bildene dine viser at BIOS booter fra Samsung disken, ikke fra den disken som sluttet å virke. Det betyr at du har System og Boot (Windows) på forskjellige disker, og du er avhengig av begge for å starte Windows. Dette skjer typisk når man installerer Windows på en ny disk mens den gamle disken er tilkoblet. Ikke noe stort problem, men kan være viktig å være klar over. Det er ikke sikkert systemavbildningen har samme oppsett. Si fra hvis du får problemer med å boote ny disk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 hvor finner jeg dette som heter scandisk? Han mener nok chkdsk. Det kjøres fra kommandolinje. http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/windows-7-recovery-environment-command-prompt/ Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 23. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2016 Den disken kan ikke brukes, du trenger en ny. Så må du installere Windows på nytt. Anbefaler at du kjøper en SSD (minimum 120 GB), det gir en merkbart raskere PC. Når du har installert og alt er i orden så lager du en systemavbildning (backup) på en annen disk. Da kommer du raskt i gang hvis dette skjer igjen. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 23. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2016 (endret) Kan jeg bestille hvilken som helst type ssd til mitt gamle hovedkort? Anbefalinger? Endret 23. juni 2016 av ltdata Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Ja, du velger en vanlig SATA SSD. Samsung er et sikkert valg. F.eks 750 EVO. https://www.prisguide.no/kategorier/harddisk-ssd?f[m][]=Samsung&f[p][]=590&f[p][]=960&f[65][]=2.5%20tommer&f[66][]=0&f[66][]=740 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 23. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2016 Og under installasjon å win så er det bare å velge hvilken disk som skal installeres på og så er alt ok? De mappene jeg hadde lagret på skrivebordet hvor vil jeg finne de igjen? Ved å gå inn på en av de gamle diskene mine? Mesteparten av det som er viktig var lagret i mapper på skrivebordet. Er usikker på hvilken disk de er plassert på Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Jeg anbefaler alltid å koble fra andre disker mens man installerer (ref post #42). Så kobler du de til etterpå. Skrivebordet vil komme fram slik det var da du laget systemavbildningen. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 23. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2016 Jeg tenkte på en clean installering. Ikke systemavbildning Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Å koble fra andre disker gjelder. Men det du har lagret før kommer ikke med. Hvis du ikke har backup av den dårlige disken så er det tapt. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 (endret) Det er ikke sikkert det er tapt. Hvis det bare er motoren som hadde problemer med å starte, og ikke noe som har skrapt borti platene, så ligger dataene fortsatt på harddisken. Problemet er at du må betale for å hente det ut fra noen som har det rette verktøyet (eks. Ibas), og det kan fort bli dyrt. Edit: Med andre ord kan du ta vare på den ødelagte disken og vente med å bestemme deg for om du vil betale for gjenoppretning. Endret 23. juni 2016 av Kongeskipet Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 23. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2016 Bare lurer. Hvorfor koble fra andre disker utenom 1 når man installerer win? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Det er fordi du kan rissikere at boot-partisjonen havner på en annen disk. Hvis du da endrer eller fjerner disken med boot-partisjonen kan det føre til at windows ikke starter. Det samme skjer om disken med tar kvelden. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Riktig nok, men kan tilføye: bootpartisjon havner ikke på en annen disk av seg selv. Men muligheten er at en av diskene allerede inneholder en, og da blir den brukt istedet for at det lages en på den nye disken. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 24. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2016 De mappene jeg hadde lagret på skrivebordet hvor vil jeg finne de igjen? Var de plassert på en av diskene, slik at jeg finner de inne et eller annet sted på selve partisjonen f.eks gå inn på C:? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Nei, når du gjør en clean install så er skrivebordet tomt. Les post #50 og #51 en gang til. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 24. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2016 Jo skjønner at skrivebordet vil vises tomt. men de mappene må jeg hadde der må jo være lagret på en eller annen disk?Forhåpentligvis ikke på den disken som er ødelagt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Har spurt før om du har oversikt over hva diskene dine inneholder, men det har du visst ikke. Du får sjekke når du får det igang igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå